Chinese Honeysuckle

 

 

Kembali ke Direktori Tumbuhan 

Oleh / By:  Noraida

_________________________________________________________________________

Nama Tempatan: Chinese Honeysuckle
Nama Saintifik: Quisqualis indica l.
Nama Lain: Dani, Udani, Aradani, Akar Pontianak, Setanduk, Rangoon Creeper
Famili:
Lokasi Dijumpai:
Asal::

 

KETERANGAN:

Chinese honeysuckle ataupun dikenali juga dengan nama rangoon creeper, vermifuge atau nama Indonesianya wudani. nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah quisqualis indica L. Saya tengok ramai orang Malaysia yang tanam tumbuhan jenis vine ni especially kat pergola mungkin sebab bunganya yang cantik dan struktur pokoknya yang memang menarik. Bunganya juga berbau wangi.

 

KEGUNAAN:

Tapi saya rasa tak ramai yang tahu pokok ni juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi esp untuk merawat kecacingan (ascaris) . Bahagian yang digunakan adalah biji buahnya (kernels) . caranya bijinya hendaklah dimakan 2 jam selepas supper. Dos yang ditetapkan untuk orang dewasa 7 hingga 8 biji, untuk kanak2 12 higg 8 thn 6 hingga 7 biji, 8 hing 5 thn 4 hing 5 biji dan 3hing 5 tahun 3hing4 biji. Buah ni menurut buku tu ada rasa macam rasa almond (saya tak pernah makan lagi) , sebab tu kena hati2 sikit bila bagi pada kanak-kanak takut kalau dah sedap sangat diorang nak makan lebih pulak nanti overdose. Kalau overdose ia boleh menyebabkan sedu (hiccup) . Dos yang sama boleh diulang selepas seminggu kalau perlu. satu lagi, daunnya juga boleh digunakan untuk mengubat sakit kepala. Caranya mudah, ambik sehelai daun, tapal kat dahi atau pelipis, lepas tu letak kain untuk melekatkannya pada kedudukannya. Bijinya yang telah dipanggang (roasted) ni juga boleh digunakan untuk mengubati cirit birit dan demam. Boleh juga digunakan untuk merawat penyakit kulit seperi kurap dan panau dengan cara menghancurkan bijinya dalam minyak (apa2 minyak yang boleh dimakan) dan disapu pada bahagian bermasalahlah. Untuk sakit perut, ekstrak dari daunnya boleh disapu pada perut.

_________________________________________________________________________

 

_________________________________________________________________________

Common Name: Chinese Honeysuckle
Scientific Name: Quisqualis indica l.
Other Name: Dani, Udani, Aradani, Akar Pontianak, Setanduk, Rangoon Creeper
Family:
Location:
Origin:

 

 

DESCRIPTION:

 

USAGE:

 

_________________________________________________________________________

RUJUKAN / REFERENCES:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *