MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books


Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Kacip Fatimah

Nama Tempatan:Kacip Fatimah
Nama Saintifik:Labisia Pumila
Nama Lain:Mata Pelanduk hutan
Famili:Myrsinaceae
Lokasi dijumpai:Malaysia, Thailand, indochina
Asal:

keterangan:

kacip fatimah atau nama saintifiknya labisia pumila dari famili Myrsinaceae adalah sejenis tumbuhan herba yang mempunyai batang berkayu. Ia biasanya tumbuh secara liar di hutan hujan tropika pada ketinggian lebih kurang 150 kaki dari aras laut. Tumbuhan ini membiak dengan 2 cara: melalui biji benih dan keratan akar(pecahan akar).Tumbuhan ini dapat tumbuh dengan sempurna dikawasan yang akan redup dengan tanah yang mempunyai kandungan humus yang tinggi dan tidak menakung air. 3 jenis variasi yang biasa dijumpai di malaysia ialah:Labisia pumila var. alata, L. pumila var. pumila dan L. pumila var. lanceolata.

kegunaan:

Kacip Fatimah begitu sinonim dgn wanita. Ia dikatakan dapat mempercepatkan proses kelahiran bayi disamping dapat mengembalikan kecergasan selepas bersalin. selain dari itu ia juga dikatakan dapat membantu mengecutkan rahim dan melangsingkan badan.Kacip fatimah juga dikatakan dapat merangsangkan pengeluaran hormon yang dapat melancarkan perjalanan dan kitaran haid wanita. Ia juga dapat mengurangkan sakit senggugut ketika haid.Sekarang banyak syarikat pengeluar herba mengkomersialkan tumbuhan ini dan dijadikan tonik selepas bersalin. Cara penggunaan untuk selepas/sebelum bersalin ialah dengan merebusnya (satu pokok termasuk daunnnya) kedalam seperiuk air(seeloknya periuk tanah) dan airnya diminum. Ia juga boleh digunakan untuk mengubat penyakit buasir(hemarroid/pile) dengan cara merebus akarnya yang telah dikeringkan. Ia juga boleh digunakan untuk merawat cirit birit, sakit sendi (rheumatism), gonorhea dan walaupun tumbuhan ini mempunyai khasiat yang begitu tinggi, satu aspek yang sering dilupakan adalah tahap ketoksidan kandungan kimia didalamnya. Kajian sedang dilakukan dengan terperinci untuk menentukan kesan sampingan dan akibat dari penggunaan produk dari bahan ini supaya dos yang sepatutnya boleh dicadangkan.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Labisia Pumila
Other Name:Mata Pelanduk hutan
Family:Myrsinaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


bagusnya blog ni..dapat tahu khasiat herba..memang betul2 bagus kacip fatimah ni khusus utk wanita...sesiapa berminat boleh dapatkan Ekstrak Kacip Fatimah..pati dalam kapsul yang telah dibuat kajian oleh UTM,dapat kelulusan KMM, halal , bersih dan selamat...boleh pm saya ke
https://m.facebook.com/pages/Ekstrak-Kacip-Fatimah-Kota-Bharu/581852905255081?refsrc=http%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fsearch&_rdr
~ -wan faqihah-

salam..hai kawan2, jgn dok ingat kacip fatimah hanya untuk merapatkan yang tu je...banyak lagi kegunaannya..kacip fatimah ubat penawar yuang mujarab untuk darah tinggi(perempuan je tau)...caranya ialah ambil secekat daun kacip fatimah dan celur dan cicah dengan budu.....emmmmm darah tinggi pun turun....nasi pun makan lalu.....cuba dan amalkan 3 hari makan ulam kacip fatimah dan kemudian check tekanan darah..selamat mencuba
~ salmah2020@gmail.com

Saya ada menjual kacip fatimah, tongkat ali , rancang besi dan akar mubi.untk maklumat lanjut telefon saya 019-5447056
~ Kafli

Sekiranya memerlukan kacip fatimah dalam kuantiti yang banyak sila hubungi www.zamppsb@yahoo.com
~ zam

pengalaman saya makan herba kacik fatimah bukan saja dapat mengurangkan berat badan tetapi boleh mengeringkan air berlebihan dalam badan so bagi ibu-ibu yang ingin menjarakkan kehamilan makanlah  kapsul fatimah secara rutin.
~ nora

Lagi satu jenih nama dia Mentua CT Patimah. Batang kayu menegak mcm pokok ubi kayu cuma daun nya lonjong
berselang seli. Pucuk dia sya selalu rebus buat ulam. cuma pait sikit. tp buleh telan.Ubat kan. mna ada sedap
~ zamtia

skygate formulator
suite 18, 1st floor,
tingkat teluk kumbar 2,
bandar baru teluk kumbar,
11920 bayan lepas,
pulau pinang.

hotline-017-4266 700.
MR ZECK ( FORMULATOR )

SKYGATE FORMULATOR MAMPU MENCIPTA, MENGHASIL DAN MENGELUARKAN SEMUA PRODUK BERASASKAN HERBA TRADISIONAL MALAYSIA BAGI PENJENAMAAN BARU.
*MAKE YOUR OWN BRAND NOW*
*YOUR FUTURE BEGINNING BY YOUR OWN BRAND*

UNTUK KETERANGAN LANJUT,
SMS KAN NAMA DAN ALAMAT ANDA.
KAMI AKAN MENGHANTAR SENARAI PRODUK YANG KAMI HASILKAN SECARA PERCUMA.
JANGAN TUNGGU LAGI.

~ PROFESSIONAL FORMULATOR

Wah...aku dah pandai...
~ Hannananananananananah

salam. Kami Muna Asy Syifa' Enterprise ada menjual produk Kacip Fatimah Manjakani. Produk hot kami. Ramai yang menggunakan beri feedback yang baik dan menggunakan semula serta kenalkan pada kawan-kawan. alhamdulillah...boleh cuba dan menjadi pengedar. kunjungi kami di Http://munaherbs.blogspot.com.t. kasih.
~ munaasysyifa@yahoo.com

dimanakah penanaman kacip fatimah yang terbesar di malaysia
~ students

ade cadangan untuk buat produk baru?????????????
~ hero ganu

Memang benar. Perkara ini pernah terjadi (seperti yang diberitahu oleh rakan sekerja).
~ Bawang Kecut

Kacip fatimah dikatakan tidak sesuai untuk lelaki kerana ada yang mengatakan seorang lelaki yang minum produk herba ini gagal buang air besar dalam masa seminggu hinggakan kentutpun tidak boleh keluar. Apa kah ini benar ?
~ Ingin Tahu

It looks like labisia pumila.This is male kacip fatimah, can be differeciate from female by color and leave
~ Noraida Arifin

hi,
I got this plant form Bau, about an hour drive from Kuching. Is this Labisia Pumila?  Please advise. Thanks.
I have uploaded the plant here:
http://www.geocities.com/ycwee/Labisia061206.html

From,
yin chuun
~ ycwee@yahoo.com

yang paling elok menanamnya adalah mengunakan pasir sungai dan dicampurkan dengan tanah hitam. guna baja organik, dan letak dibawah 90% kurang cahaya matahari.
~ dak seli

kacip fatimah menpunyai banyak viarasi, ahli botani banyak selisih pendapat terhadap pokok ini
~ dak seli

Isi kandungan artikel ini dan beberapa artikel lain telah di copy sebijik oleh zahelahalimi.tripod.com. kepada pemilik website tersebut, tidak salah jika anda ingin menggunakan maklumat ini, cuma kalau boleh sertakan alamat laman web kami jika anda ingin meniru maklumat kami
~ Noraida Arifin

kedua jenis spesis dicampur untuk menambah kemujaraban.
~ adi forestry

spesis ini terdapat 2 jenis satu jenis betina berdaun lebih lebar dan hijau gelap.manakala satu jenis berdaun agak kecil dan tirus itu dari spesis jantan.pastikan teknik mencabut dengan cara betul jangan sampai akar terputus kerana pati ubat ini biasa terdapat dihujung akar.saya ada menjual dengan harga rm20 sekilo
~ adi forestry

Lelaki buleh makan ke? Kalau makan jadi apa. Nak cubalah.
Ek eh!!! Nanti jadi Abang Timah lah pulak.
~ Apak Nuar

Saya rasa sebab akarnya yang telah terlalu banyak dalam pasu menyebabkan pertumbuhan daunnya lambat dan terencat. Apa kata kalau setahun sekali tukar pasunya ke pasu yang lebih besar dan tukar tanahnya sekali untuk menambah nutrien dan potong akarnya yang berserabut itu untuk menggalakkan pertumbuhan akar baru.Akar yang dipotong tu jangan dibazirkan pulak, boleh digunakan sebagai campuran dalam sup ataupun dijadikan air rebusan dan tonik kesihatan. Dari pengalaman saya,Kacip fatimah boleh ditanam dalam pasu, cuma pastikan akarnya tidak terlalu padat hingga menyumbat pasu dan merencatkan pertumbuhannya. Pokok ini mempunyai bunga dan buah.Pastikan pokok kacip fatimah ditanam ditempat yang agak redup, cuma 50% je cahaya matahari, kerana habitat asalnya dibawah teduhan pepohon lain dihutan.
~ Admin

wah..bagusnya..
~ atia

saya nak mengandung cepat
~ atia

Maklumat yang di beri ini :- "herba yang mempunyai batang berkayu. Ia biasanya tumbuh secara liar di hutan hujan tropika pada ketinggian lebih kurang 150 kaki dari aras laut...." Alalah Tidak Betul
~ nMoho

Mohon maaf atas kesilapan taipan diatas. Sebenarnya kacip fatimah adalah tumbuhan herba yang mempunyai batang SEPARA berkayu dan bukannya berkayu seperti diatas. terima kasih atas pembetulan anda
~ Admin

Ia mudah didapati dikawasan air terjun, kalau nak cari kenalah naik atas bukit sedikit, biasanya ia tumbuh tepi @ ditebing air terjun. kalau dah mula jumpa satu pokok... selang 2 @ 3 langkah cuba tengok mesti berderet-deret anda akan jumpa.
~ man

Kacip Fatimah bagus untuk si isteri
Biarpun dimakan saban hari
Bahagia suami belum tentu lagi
Di mana silap perlu dicari
Kalau nak tau e-mail lah kami
Agar hubungan suami isteri ceria kembali
~ bangnuar@yahoo.com.my

Kacip Fatimah bagus untuk si isteri
Biarpun dimakan saban hari
Bahagia suami belum tentu lagi
Di mana silap perlu dicari
Kalau nak tau e-mail lah kami
Agar hubungan suami isteri ceria kembali
Supaya suami tidak terus lari
Cantiknya isteri tidak terperi
Tetapi kenapa suami kawin lagi
~ bangnuard@yahoo.com.my

Herba dimakan berbakul-bakul
Tak dapat anak dikatakan mandul
Isteri cantik, suami sam-dul
Emaillah kita nak kasi perbetul.

MASALAH LAMA KAWIN TAK DAPAT ANAK, cuba cara saya mana tau dapat rezki takdalah mertua nak mencaci, manakala suami nak kawin lagi. Jangan tunggu sampai terlambat.


~ Bangnuard@yahoo.com.my

Sesuaikah kacip fatimah di tanam dalam pasu. untuk makluman saya dah tiga tahun pokok ni tapi daunnya tidak lebat, tumbuh satu mati satu sampai sekarang hanya ada empat helai daun sahaja walaupun akarnya berselirat dalam pasu.apa yang tak kena.ada sape-sape boleh tolong bagi nasihat.pokok ni ada bunga ke?
~ ainalnordin@yahoo.com

bapa mertua saya beli kacip fatimah dengan orang asli hanya RM5/kg jer.
~ fajarsiang@yahoo.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Ubi ganyong(9/2/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :52 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (285)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com