MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books


Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM40 Trelis
Trelis RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM8 Benih stevia
Benih stevia

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Petai belalang

Nama Tempatan:Petai belalang
Nama Saintifik:Leucaena leucocephala
Nama Lain:Leucaena glauca, Lead tree, Acacia palida, Aroma blanka, Campeche, Cowbush, White popinac,ipil-ipil
Famili:Leguminosae/Fabaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Sejenis pokok rendang yang biasa tumbuh dikawasan semak samun. Ia boleh mencapai ketinggian hingga 10 meter.Buahnya berbentuk pipih seperti buah petai cuma bijinya kecil dan buahnya juga nipis.Buahnya berwarna hijau ketika muda dan akan berubah menjadi perang apabila matang.Daun petai belalang boleh dijadikan makanan lembu. Disesetengah tempat di Indonesia bijinya dijadikan tempe. Tumbuhan ini sukakan cahaya matahari yang cukup dan membiak melalui biji benih.

kegunaan:

Daun petai belalang yang ditumbuk bersama beras boleh disapukan pada leher untuk merawat batuk.Untuk merawat campak campuran ini disapu pada seluruh badan. Maklumat racun

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Leucaena leucocephala
Other Name:Leucaena glauca, Lead tree, Acacia palida, Aroma blanka, Campeche, Cowbush, White popinac,ipil-ipil
Family:Leguminosae/Fabaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


pokok petai belalang buahnye boleh dimakan buat sayur goreng pon best, pucuk dia boleh wat ulam & akar nyer boleh dijadikan ubat kencing manis & darah tinggi..  camner pon klu asik makan ajer xda senam / buat kerja, penyakit pon xhilang tambah penyakit lg ada.. ;P

~ asyar21@yahoo.com

sila beri penjelasan yang betul2 jelas. saya sgt2 keliru dgn petai belalang... ada yg mengatakan ianya sgt berkhasiat, tapi sesetengah laman web mengatakan ianya berbahaya kerana mengandungi 'mimosin' hanya lembu,kambing dan biri2 boleh menghazamkan mimosin. mimosin berbahaya kpd manusia.. saya sgt2 berharap ada pihak yg memberi fakta yg benar dan betul tentang petai belalang demi utk kebaikan bersama..terima kasih..
~ mohd.fadhil kuantan.

Ini kesah benar, setelah sekian lama pesakit ini menderita pelbagai penyakit (buah pinggang, kencing manis, darah tinggi dll), wajah pun tak padan dengan usianya (nampak uzur sangat), namun setelah megamalkan petai belalang dari daun, buah, batang dan akar direbus atau dijadikan serbuk, alhamdulillah segala penyakit hilang dan bertambah segak dan tampan,  jauh lebih muda dari usia,sehat...amalkan
~ Salbiah Bandar Baru Bangi Selangor

dah terbukti...buah petainya,direbus ...pastu tapis dan sejuk kan...minum dalam 3xsudu besar...minum sebelum tdo...dah ada testimoni...
~ herbalist

sesuai juga untuk mengurangkan penyakit kencing manis
~ herbalist

Bagi yg tak suka makan buahnya,tak apa,rebus aje buah yg sudah tua dan minum airnya utk darah tinggi.Jgn tak tahu buah yg sudah tua boleh dibuat perhiasan spt rantai leher & rantai tangan.
~ syahdu

makn petai belalang boleh tambah susu pada orng atau juga pada binatang ternakan.
~ zainudin

sagat berhasiat................
~ era_16

masa kecik2 dulu, mkn terus dari atas pokok
~ maznahrazak@yahoo.com

Tak beracun tapi kalau dah melantak bagai nak rak apa apa pon akan jadi beracun, pokok ni pon elok untuk masaalah kencing batu karang, insyallah selamat......
~ ala

ada orang makan petai belalang untuk buat ubat kencing manis. Betul ke?
~ man puchong

ada siapa2 tahu petai belalang baik untuk ubat kencing manis ke? Kalau betul macam mana cara makannya?
~ ahben2002@yahoo.com

Bagus dimakan utk mematikan cacing dlm badan. Itulah sebabnya baik utk makanan haiwan seperti lembu
~ petua bibik

Ada orang kata buah petai belalang boleh buat cendol atau pengat. Betul ke?
~ Dun

Petai Belalang dimakan mentah baik untuk mengurangkan darah tinggi.
~ Jibaok

mana pulak racun?...tak racun eh!!! buat ulam cicah budu bukan main sodap!!1
~ nazri_ta@yahoo.com

Mana ada racun. Mardi mengesyurkannya (daun dan pucuk)sebagai makanan tambahan untuk lembu. Kat Mardi & UPM banyak. Kalau tak malu, gi lah kutip sendiri buahnya. Memang sedap buat sambal bijinya (sambal petai belalang + ikan bilis). Kalah petai biasa. Khasiatnya yang saya temui, lepas makan bila kencing mesti bau petai. Lain saya belum tau.
~ Apak Nura, putra U.

Sewaktu di kampung buah petai belalang muda ni kami buat ulam. kelat-kelat lemak ..rasanya.Pokok ni banyak diCheras
~ jasmie_my@yahoo.com

ada kajian yg mengatakan yg petai belalang mempunyai antibakteria.
~ ct_h2@yahoo

Eh, setahu saya pokok ni tak beracun. Nenek dan mak dari dulu sampai sekarang selalu buat sambal tumis udang petai belalang. Lurutkan isinya dan masak macam masak sambal tumis.  Memang sedap!
~ haifa

Saya rasa keracunan tu bergantung pada dos yang kita ambil dan kekerapannya.Agaknya la??
~ Nurdeen

macammana boleh dimakan kalau keseluruhan pokoknya beracun
~ abc

Sila lihat :- http://www.fao.org/ag/AGP/AGPC/doc/gallery/pictures/leuleu.htm Gambar2 yg di pamir dari Ladang di Phillipina amat menarik
~ nMOHO

Pucuk dimakan sebagai ULAM
~ nMOHO
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bonglai(8/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :41 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(237)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com