MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Bakawali

Nama Tempatan:Bakawali
Nama Saintifik:Epiphyllum anguliger
Nama Lain:ric rac cactus,moon cactus, queen of the night
Famili:Cactaceae
Lokasi dijumpai:Tanaman hiasan
Asal:

keterangan:

Tumbuhan dari famili cactus ini Ia membiak melalui keratan batang.

kegunaan:

Beritahu kami dengan memberi ulasan

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Epiphyllum anguliger
Other Name:ric rac cactus,moon cactus, queen of the night
Family:Cactaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saya berminat nak tanam bunga bakawali
ada sesiapa yg boleh bg benih atau anak pokok bunga bakawali tak ?
sy duduk area kl

~ domohere@ymail.com

yah sy ad tnm pkok nie..tp btl ker pokok ni ad plbagai jenis..sbb y sy jumpa sume kuntum besar..sedangkn dirumah sy bunga yer halus..tp hanya bkembang lewat malam..sy nnk tw jenis2 pokk ini..TQ..
~ noraidaida3010@yahoo.com.my

Ini juga kesah benar...
Bunga ini memang menakjubkan. saya telah menanamnya dari pemberian rakan sepejabat (cina) katanya oong.. hampir 4 bulan tanam baru lah ada tanda tanda mengeluarkan bunga, saya tak ambik kesah hingga suatu malalm kami suami isteri terperanjat nampak cahaya kilat drp luar rumah..kami keluar mencari punca cahaya tu..alangkah terperanjatnya rupanya dtg drp bunga ini yg tengah mengembang dkt dgn tingkap bilik...besoknya pergi pejabat saya ceritakan dgn kawan cina ku....katanya oong mari...nak jadikan cerita betul hampir 13 tahun berumahtangga bulan tu saya disahkan hamil...entah lah macam pelik...walau apapun ini semua dengan izin ALLAH....sekarang anak itu dah 13th...
~ NURR

Ini kisah benar...

Kat rumah kakak saya ada tanam pokon bakawali ni. Paling byk dia berbunga dalam lebih 50 kuntum. kali pertama pokok tu berbunga dengan byknya pada pukul 12 malam, kakak saya ambil kamera untuk ambil gambar pokok tersebut. Yang dia nmpk masa nk snap gambar tu ialah seorang tua berjubah berdiri sebelah pokok tu. Kakak saya terkejut dan terus lari masuk. Dia tak sempat ambil gambar pokok tu. Akhirnya pokok tu ditebang sbb kakak saya percaya cakap seorg pengamal perubatan tradisional yang pokok bakawali kakak saya adalah rumah org bunian. Skg ni kakak saya dah menyesal sbb percaya...wallahualam...
~ bunga lili

Setahu saya bunga bakawali boleh dijadikan ubat rabun mata.
~ aishahuum

Salam.. email sy khasiat pokok ni.. Trima Kasih
~ amriln@yahoo.com

Assalamualaikum. Sesiapa nak tahu khasiat Pokok Bakawali email kepada saya insyallah dijawab dengan izin ALLAH. Gambar Foto/Benih/Pokok pun banyak kalau mahu akan saya diattachkan. Hubungi saya di ariffcama@hotmail.com todate 27/12/2009.

~ ariff

Assalamualaikum. Sesiapa nak tahu khasiat Pokok Bakawali email kepada saya insyallah dijawab dengan izin ALLAH. Gambar pun banyak kalau mahu di

attach

kan ariffcama@hotmail.com
~ ariff


Dimana boleh saya dapatkan bakawali,sy berminat nak menanamnya..sy di taman subang perdana shah alam.
~ Nanyathan@yahoo.com.my

Bunga bakawali yg mak saya tanam dah hilang la..sepasu penuh lak tu..ntah mana perginya

siapa yg ada pokoknya, saya nak mintak / beli benihnya boleh tak?

Saya kat skudai JB. atau ada sesiapa tau kat mana nak beli? saya dah cari kat nurseri tapi tak ada..
~ sha ( mama_echah@yahoo.com.my)

Assalamualaikum..

Bunga ni sangat unik sebab memang jarang yang tahu kewujudannya. Pada mulanya saya sendiri tak percaya dengan apa yang di perkatakan oleh mak saya...

bunganya akan kembang mekar pada waktu malam sahaja dan harum wangi... buktinya baru-baru ini saya melihat sendiri kejadian ciptaan Tuhan Yang Maha Berkuasa...

saya melihat jiran tetangga saya turut menanamnya tetapi dia tidak pernah melihatnya kembang...unik kan...
~ Darnawiah

...Salam...dirumah sy juja ada ditanam pokok bakawali ni...sy menggunakan kaedah menanam pada top soil yg diambil dri tebing sungai dan mencampurkan top soil tersebut dgn sedikit tanah kompos,iaitu campuran hampas/serat buah sawit,sabut kepala dan cacing reput...boleh didapati di nursery...kemudian sy menanamnya didlm sabut kelapa yg masih elok dan masih bulat lalu menggantungkannya di halaman rumah,sekaligus menjadi tanaman hiasan gantung...bakawali sy juga telah mengeluarkan bunga...kepada anda yg mpunyai bakawali yg dlm tempoh berbunga,cuba anda duduk sehampir yg boleh pd bakawali anda dan dlm keadaan yg sunyi sepi...anda akan melihat satu proses pendebungaan yg mana bunga bakawali tersebut akan 'meletup' kecil dan mengeluarkan bunyi 'pop' berulangkali sambil melepaskan debunga halus..sy rasakan 1 pengalaman menarik dan indah bila menyaksikan 1 proses unik ciptaan tuhan ini...cubalah....
~ ..zam..

A'kum. Kepada semua, siapa yang nak tau kelebihan dan khasiat tumbuhan ini, sila email saya di tar_tas@yahoo.com
~ Tarmizi

Bunga bakawali ni jarang kita boleh jumpa dan jarang2 orang tanam.
kakak ipar saya ade memanamnya hampir 4 tahun tapi sampai sekarang
masih tak mahu berbunga.daunnya tumbuh semakin banyak bercabang2.
dirumah saya juga ada menanam pokok ini.pokok ni hanya mengeluarkan bunga
dari celah2 daunnya.paling banyak 7 kuntum sebelah kiri dan tujuh kuntum sebelah  kanan.
tapi kembang serentak cuma lima kuntum dan selebihnya berbeza2 hari.tetapi kebiasaannya
satu daun akan tumbuh tiga kuntum tapi tiap2 bulan ai mengeluarkan bunga.bunga agak cantik dan wangi.
bunga cuma kembang sebelah malam sahaja.bila pagi ia cepat layu.
utk elak layu saya biasanya petik dengan bacaan selawat kerana ia dikatakan dijaga oleh
makhluk halus,betul atau tidak itu kuasa Allah swt.dan saya akan merendamkan dalam baldi
utk dijadikan air mandian sebelah pagi.ia dikatakan dapat menaikkan seri wajah,
badan bau harum dan segar.bunga bakawali berbau harum dan menenangkan minda.dimurahkan rezeki.
mandi dengan air bunga bakawali mesti niat yang baik,insyaallah pasti mujarab.
orang cina kata ade ong.tetang asap 2 saya tak pasti la tak pernah tengok,
tapi bunga ini kembang dia meletup.selepas mandi bunga tersebut jangan dibuang dalam tong sampah,
buang dalam sungai yang mengalir atau tanam.

pengirim : zainiey80

~ debab_isny@yahoo.com

pokok bakawali yg saya ada sekarang, turun temurun dari arwah nenek saya. jenis yg banyak kelopak, berlapis2. pada yg tak pernah cium bau wanginya bunga tu..hidung anda memang tersumbat. Pernah sekali saya balik ke kg, bunga bakawali di rumah mak saya kembang 25 kuntum sekaligus. Ya allah...canteknya..serta baunya yg harum semerbak.
Bayangkan lah.....ermm...
~ ej109

Fuyooo... bertuah la engkau dapat bunga bakawali tuh ! Bukan senang nak jumpa bunga tu berkembang. Dia memang kembang tengah malam. Ada titisan air dalam kelopak dia masa dia kembang. Air tu engkau ada simpan ke ? Kata mak aku, air tu boleh buat macam eye-more titik dalam mata, boleh merawat pelbagai penyakit mata. Bunga dia pulak, gunanya ... isk tak leh bagitau ngkau ni ... kang salah guna lak !
~ Pawang Sakai

Assalamualaikum,
Saya baru jumpa website ni sebab nak cari info tentang bunga bakawali.
Semalam 18.02.2009 bungan bakawali yang ditanam oleh isteri saya sejak tahun 2000 baru berbunga dan kembang ditengah malam. Saya sempat ambil gambar jam 5.00 pagi.Sekarang saya nak cari info apa khasiat sebenar bunga ini. Ramai yang kata akan murah rezeki, ubta mata dan lain2. Jiran2 saya juga kerumun bunga ni sebab tak pernah tengok ia kembang mekar. Sesiapa ada info boleh kongsi dengan saya.Kalau nak gambar beri email anda. Saya ada sepokok dan daunnya banyak. Akan dibuat benih untuk hiasan.
abangms@yahoo.com
~ abangms@yahoo.com

agy la dgn detail tikit kgunaan pokok nie..
~ jonasgurlz

salam...
sy ader pokok ni kt rumah n sy pn semptla meliht bgmn bunga ni bkmbg....smpi tertidur kt tepi pasu pokok bunga ni...gmbr2 wk2 bkmbg 2 de dlm fster sy sue_yunos@yahoo.com try la tgk...ade lg gmbr tp sy x smpt nk upload...lgpn cble cam sy dh ilng kot...2 yg x jumpa cri...tp bunganyer masa tgh kmbg....perh....mmg Wangi bngt sih....
~ MeK SuE

Salam kpd kengkawan....

byk betul pendapat ye...apa2 pun bakawali & patawali (btg wali ke ape2 jela) dua pokok yg berlainan...kluarga saya smua org ade tanam pokok nie setahu saya...bakawali nie ada 2 jenis...1 yg kat gmbor atas nie i/i tak byk klopak & 1 lg yg byk klopak...

slalunye kami panggil bakawali yg byk kelopak tu sbg ibu bakawali & yg kurang klopak tu anak bakawali la...tuk senang nak tau & beza kan...ada kengkawan kata bunga bakawali nie kembang pd pkl 12 tgh mlm...memang betul...bunga bakawali akan mula berkembang dr pukul 10mlm & pd pukul 12 tghmlm dia akan kembang mekar la...

Dari segi ubatan saya taktau plak ape kegunaannye...tp setahu saya bakawali cuma pokok hiasan...& kaum cina menggangap pabila mekarnya bunga bakawali kira 'ong' la...tp tuk kita org2 islam...rezeki kita dtg dr Tuhan....

Baru2 ni ade 3 kuntum bunaga bakawali kembang mekar kat umah...memang cantik...kalau sesiap nak tgk gambar nye nanti kita email kan...bunga bakawali saya nie yg ibu bakawali...yg byk klopak...lebih cantik skali bila kembang...Subhanallah! dan wangi sgt2...tp thn dlm 3 jam je...bila bangun subuh tgk bunga tu dah layu...

Bunga bakawali nie memang susah skit nak berbunga...sbb tu la kaum cina kata 'Ong' heehehe...tp kalau kita jg betul2...bg baja bagus...insyallah...bunganya sentiasa ada...

2 bulan lepas kat umah kakak saya 10 kuntum berbunga...!

Jadi kengakawan jgn la kompius ye...bakawali & patawali adalah 2 pokok yg berbeza.....harap maklum....
~ mymoon3mj@yahoo.com

PERHATIAN!!! Bakawali adalah sejenis bunga! Yang diguna sebagai ubat yang pahit termasuk di indonesia dan thailad itu pokok lain! Ia beratawali/patawali/protowali/betawali (nama berbeza ikut etnik). Bunga bakawali mula kembang 9.30mlm dan kembang penuh 12mlm. Yang kelihatan berasap adalah debu-debu dari debunganya, adakalanya ia bertabur naik ke udara membentuk satu imej yang dikononkan sebagai jelmaan puteri kayangan. Pada pukul 4.30pg ia mula layu dan bila matahari mula terbit ia layu sepenuhnya.
~ zainora

Bunga bakawali takde bau wangi seperti yg digembur2kan, takde bunyi

pop

semasa nak kembang dan etc etc.
Dari pengalaman, pokok bakawali akan sihat dan cepat berbunga kalau ditanam dalam

spagnum moss

berbanding ditanam dalam tanah. Pantang pokok ni, masa putik bunga baru nak keluar, jangan cuba2 nak pindahkan pasu (ke tempat strategik ), kalu tak, putik bunga akan tidak menjadik.  
Seronok melihat keajaiban segelintir bunga yg kembang tengah malam nih.
Malam esok (25/3/08) mungkin ke4-4 bunga dari satu dahan akan kembang serentak!!
~ sensocool


pasai bakawali nie bapak aku da cakap la,bunga dia buleh buat ubat mata, mujarap katanya, bapak kepada bapak aku pon cakap macamtu jugak, bapak kepada bapak bapak aku pon sama gak katanya... katanya amik air dlm bunga dia masa dia kembang tu... taktau la aku sebab tak penah berbunga pon pokok nie kat umah aku...
~ jalai

Apa tak cakap tadi malam (26/07/07) kat gumah aku ade kembang 3 kuntum.Nanti kalu ade kembang lagi aku amik gambau .
~ labo akk

Saya sangat memerlukan bunga bakawali sekarang (31/7/07/. Sesiapa yang bunganya sedang kembang tolong email saya smagen7@gmail.com
~ smagen7@gmail.com

betul ker bunga bakawali ni wangi? pokok saya dah berbunga tapi tak wangi pun
~ kaboi

Dulu masa aku kecik-kecik pokok ni....memang banyak berbunga kat kampung aku kat keratong .....dan arwah wan aku pernah masak bunga ni utk dijadikan minyak....nak dijadikan cite pada masa tu mata kucing aku cedera hampir buta kerana bergaduh dengan geng kucing jahat ....tersembul matanya....arwah wan aku suruh sapukan mata dia dengan minyak bunga bakawali ni...dengan izin allah s.w.t mata kucing aku baik seperti sedia kala......pada pendapat aku bunga ni memang wangi ....
x de company besar nak beli bunga ni.....aku rasa kat barat benda ni ade nilai tambah....
~ ebi

hari ni dah dapatnye. layu sekumtum & yg berputik banyak masa beli tadi(07/03/07), kat pasar tani Jelatek Keramat. Murah...RM18.00 je sekali pasu. Sape berminat boleh gi sana, dekat dgn Station LRT sebelah klinik setiap hari Rabu pagi je.
~ Eliza

saper ada benih, bagi kat aku sikit. nak jual pun takper.aku kat KL (cheras).Pleaseeee.....
~ zbs76@tm.net.my

saper ada pokok ni, boleh baku aku sikit benihnyer.ataupun nak jual pun boleh jugak, janji aku dapat benihnya. aku kat KL (cheras).
~ zbs76@tm.net.my

dalam banyak-banyak ul;asan ulasan daripada saudara mie yang agak logik dan boleh diterima pakai. sebenarnya dalam perubatan tradisional Malayu Bakawali digunakan untuk beberapa perkara. pertama bagi mencerahkan penglihatan (Mata), kegunaan pencerah muka bukan untuk memutihkan muka tetapi untuk meratakan tona kulit muka dan sebagai pengganti toni dalam kesihatan tubuh badan. tetapi semua itu tidak di buktikan secara saintifik lagi. sekiranya ada diantara pembaca laman ini yang merupakan saintis boleh la mula mengkaji bunga yang mempunyai seribu rahsia ni.
~ rmo

sebenarnya bunga bakawali hijau , bukan bakawaki hijau.ada ke wujud .tq.
~ zuha

kita nak tanya kawan-kawan ada ke! bakawaki hijau.tq.
~ zuha

First time dalam hidup I nampak bunga ni kat rumah kawan. Tika tu jam 9.30 malam. Semuanya ada 3 kuntum tapi hanya satu yg dah kembang. Mungkin sebab baru ianya berkembang maka baunya sukar dikesan. Warnanya tak spt di atas. Ianya seakan kemerahan . Sangat2 cantik & menakjubkan. Bayangkanlah ianya berbunga di hujung daun lagi kelopaknya besar.  
~ Eliza


~ Siti Eliza

saya nak tau pasal bunga yang boleh saya jadikan pewangi
~ mrsm_gurl92@yahoo.com

saya nak tau pasal bunga yang boleh saya jadikan pewangi
~ www.mrsm_gurl92@yahoo.com

saya nak tau pasal bunga yang boleh saya jadikan pewangi
~ mrsm_gurl92@yahoo.com

Kepercayaan orang-orang cina bahawa pokok bakawali boleh mendatangkan tuah dan rezeki sekiranya berbunga. Selalunya ditanam berhampiran dengan tempat mereka berniaga dan diikat dengan reben merah pada tiap-taip dahan. Mereka juga percaya sekiranya pokok Bakawali itu mati atau layu bermakna mereka akan mendapat musibah atau suwey.

Orang-orang Melayu percaya ada orang Bunian akan berada berhampiran pokok bakawali semasa bunganya hendak kembang. Ada juga yang percaya bahawa terdapat seorang dewa dari kayangan yang menjaga bunga ini semasa ia kembang.

Ada juga yang percaya bahawa pokok bakawali ini mempunyai hubungan yang rapat dengan orang yang menanamnya dan percaya sekiranya tuan punya pokok meninggal dunia, pokok bakawali yang ditanamnya turut akan mati.

Walau apa pun, semuanya adalah kepercayaan semata-mata. Namun rezeki, malapetaka, jodoh dan ajal sudah pun ditentukan oleh Allah SWT. Jangan terlalu percaya kepada perkara yang karut kerana ia boleh merosakkan akidah. lebih baik manfaatkan saja khasiat yang ada pada pokok ini.
~ Mie

Banyak perbezaan antara pokok bakawali dengan pokok patawali. Bakawali dari spesis kaktus manakala patawali pula jenis pokok yang memanjat. Pokok Buah Naga (DragonFruit) adalah keluarga terdekat bakawali kerana mempunyai bunga yang sama cuma beza pada saiz bunga dan pokoknya. Bakawali mempunyai dahan berupa daun manakala pokok dragonfruit mempunyai dahan seperti kaktus yang tebal bersegi empat.

Sebenarnya bunga bakawali semasa kembang tidak mengeluarkan asap, tetapi bunganya akan meletup semasa kembang dan melepaskan debunganya seolah-olah ia mengeluarkan asap.

Bunga bakawali juga dipercayai mempunyai khasiat yang baik untuk menyegarkan dan mencerahkan mata. Selepas subuh, ambil sekuntum bunga bakawali yang telah layu dan perah airnya. perahan air embun pada bunga bakawali disapukan pada mata.
~ Mie

lorr confuse ni...ni bunga dari pokok bakawali yang pahit tu ke nor
~ zam@Pre10der

Ini bukan yang batang menggerutu tu , yang tu namanya patawali/batangwali/pakawali/brotowali. Yang ni bakawali.Untuk maklumat patawali sila ke : http://www.melur.com/myherba.asp?plant_id=47
~ Nor

pokok ni adalah yang batang dia menggerutu kan?kalau tak silap saya, rasa dia pahit yang amat sangat.
~ demampanas@hotmail.com

kata org tua2 kat tpt saya dlm bunga ni ada puteri sbb tu bunga ni kembang kul 12 thgmlm tapi susah nak jumpa bunga ni kembang tgh mlm sbb kalau kita tunggu kita akan tertidur jugak, tak tau ler betul ke tidak cerita ni jgn percaya dah ler..
~ reen32

memang betul bunganya kembang mekar pukul 12 malam dan wangi baunya, rumah mak saya ada pokok ini, keluar asap tak pasti....
~ jis

Mengikut kepercayaan kaum cina kalau pokok ni berbunga maknanya kita nak dpt duit le tu. Tapi sebagai orang islam jangan lak kita percaya menda2 cam nih. Saya punya belum pernah berbunga lagi walaupun daunnya mencanak2 naik.
~ Admin

Betul ker bunga nie hanya ader pada tgh malam sahaja?Siang hari ader daun jer.Bunga nie pun jarang2 ada kan?Orang kata lagi,saper2 yang ader pokok bunga nie,rezeki murah.BETUL KER?
~ Yoe

Kat rumah saya bunganya lebih besar dari nie. Kelopaknya lebih banyak lagi. Mak saya pun kata ia kembang pkl 12mlm. Tapi tanpa disedari ia sudah pun kembang dalam pukul 8 malam lebih. Bunga ini masih boleh dilihat diwaktu sianghari. Tetapi dah layu sebab saya ada terbaca ia hanya akan hidup selama 3 jam sahaja. Itu baru pertama kali berbunga. Sekarang nie ia sedang berputik dah besar jugalah. Dalam 5 kuntum . Kalau ada rezeki saya nak tengok dia kembang insyaallah nanti saya ceritakan macammana ia kembang. Ada kakak tu, memang mengadap betul-betul depan bunga nie bila ia kembang.. sebab dia bawa masuk pasu dalam rumah dan letak atas meja. Mak cik kat rumah tu pun cakap kalau bunga nie kembang murah rezeki. Tapi saya tak percaya rezeki murah kerana bunga nie. Sebab ia berbunga dan kembang pun dengan izin Allah jua. Tapi jika org kata kalau pokok nie ditakdirkan berbunga sebagai tanda Allah nak murahkan rezeki kita.. boleh juga diterima.
~ bakawali

Ni bukan yang pahit tu yang pahit tu patawali
~ Nor

Bakawali saya dah mula mengeluarkan putik bunga. Agaknya berapa lama sebelum bunga ni kembang sepenuhnya
~ Seniorita

dulu nenek saya penah citer tentang pokok bakawali.. katanya masa nak bunganya nak kembang ia mengeluarkan asap.. betul ke tak.. tak tau laa..
~ cikngah1009

Bukan ke untuk putus susu tu pokok batang wali yang selalu menjalar atas pagar tu?
~ Syafiq

pakcik saya ckp bunga bakawali baik untuk perempuan yang dah kawin.betul ke
~ kacawali

walaupun pahit ianya tetap mujarab
~ c2v_jue@yahoo.com

Dikenali di Indonesia sebagai wijayakusuma merupakan herba terpenting dalam merawat luka dan bisul dimana masyarakat disana menempel daun batawali yang yang telah ditumbuk halus sebelum membalut luka.mereka juga menggunakan batang batawali yang telah dikeringkan serta ditumbuk lumat bagi mengubati penyakit darah tinggi dan kencing manis.Oleh kerana serbuk batang batawali amat pahit,mereka lazimnya memakan bersama pisang ataupun sirih.Batawali juga merupakan ubat tahan sakit yang paling berkesan serta mampu menetralisirkan pembekuan darah.Namun seperti herba yang lain ia juga mempunyai kesan sampingan,dikatakan jika diambil berlebihan pesakit diabetis boleh pengsan kerana tindakbalas penurunan paras gula yang drastik.Namun sehingga kini masih belum ada lagi kajian secara saintifik keberkesanan batawali dalam merawat penyakit kronik dan mengenalpasti komposisi bahankimia didalamnya.
~ lisa_shah72@yahoo.co.uk

Saya ada tanam pokok ni kat rumah ada 3 pasu. Dah berbunga banyak kali. Baunya memang semerbak wangi dan akan kembang pada waktu malam dalam pukul 10.00pm dah mula kembang. Bau menjadi lebih wangi pada pukul 12.00am iaitu bila ia kembang penuh. Bunga akan layu bila dah pagi. Sekali jer ia kembang, pas tu layu terus...
~ anita@tnrd.com.my

Terdapat amalan Masyarakat di Thailand menggunakan getahnya bagi proses putus susu ibu-anak. Getahnya disapu ke puting ibu dan kerana rasanya pahit akan menyebabkan anak kecil tersebut tidak berminat untuk menyusu lagi.
~ shazmansaidi@yahoo.com

i blurr and i really have no idea on this whatsoever flower.but, it is so nice and beautiful.love it.
~ abanes vilvar

malam ini, 27/07/2005 ada 3 kuntum bunga akan kembang di rumah saya.
~ anur67

ni ker bunga pokok bakawali?bagi ler gambar seluruh pokok ngan bunganya skali.
~ ade

Ada orang kata dan sayapun tak tahu siapa orang tu, dah lupa. Dia kata,

orang perempuan (berkahwinlah) yang tanam pokok bakawali  dan berbunga, menandakan dia akan dapat madu ataupun bermadukan Madura, tanpa pengetahuannya. Pernah berlaku di Quarters Polis, Kajang.

Betul ke? Tak tau lah saya. Tanyalah pada orang yang saya dah lupa tu.

~ Bangnuard@yahoo.com.my


Melalui pengalaman saya bunga bakawali memang kembang pada waktu malam dan layu pada waktu siang dan akan kembang semula pada malam berikutnya sehinggala 2 atau 3 malam. Saya nak tahu khasiatnya pada bunga atau daun?.

~ labo AKK

Saya mula mengenali bunga ni sejak saya kecik lagi. Masa tu kat kampung, banyak ditanam kat depan rumah. Memang bunganya akan terbit dari celah-celah daunnya. Ianya akan hanya kembang pada waktu malam. Keadaan fizikal bunga ni memang lembut dan mudah rosak. Mungkin sebab tu Allah takdirkan ianya kembang malam saje, kalau siang, tentu ia takkan bertahan sebab suhu yang lebih tinggi. Kata org tua-tua, kalau kita tunggu ia kembang, ia takkan kembang-kembang. Tapi saya pernah tunggu, akhirnya ia kembang jugak.... Baunya wangi macam bau bunga hutan masa kita tidur dalam hutan malam-malam.
~ nurisham@jpa.gov.my

kelakar betul la korang ni. bakawali dengan patawali pun tak kenal.
patawali yang pahit tu jauh sangat beza dengan bakawali yang dianggap bunga standard atau ada kelas nie. ingat tak, kan ada lagi bakawali...
setahu saya, biasanya orang tanam kat depan rumah konon nanti murah rezeki. isyy, tak tau la betul ke tak. nampaknya maklumat yang kita dapat pasal bakawali lebih kurang sama ye...

~ nz

saya nak sikit benih dia bleh tak?cantik la plak bunganya....
~ liyana_ratmono@yahoo.co.uk

LAMA BERKAHWIN TAPI MASIH BELUM DAPAT ANAK, jagan putus asa. Cuba cara saya, mana tau kok serasi.

Email saya
~ Bangnuard@yahoo.com.my

Bakawali juga digunakan untuk merawat luka dengan cara menumbuk halus sehelai daun bakawali dan disapukan pada bahagian yang luka sebelum dibalut. Sifat analgestik pada bakawali dapat menolong mengurangkan kesakitan.Ia juga mampu untuk menghentikan pengaliran darah pada luka. Disamping itu juga ada pendapat yang mengatakan dengan minum air rendaman bunganya tekanan darah tinggi dapat diturunkan, namun pendapat ini masih belum dapat dibuktikan
~ Nor
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :35 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com