MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM40 Trelis
Trelis
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Benih stevia
Benih stevia
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci


Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Patawali

Nama Tempatan:Patawali
Nama Saintifik:Tinospora crispa(miers)
Nama Lain:Akar seruntun, brotowali,batang wali
Famili:Menispermaceae
Lokasi dijumpai:Dipagar-pagar lama, rumah tinggal
Asal:

keterangan:

Ianya adalah sejenis pokok menjalar yang mempunyai batang berkerutu dan berdaun lebar. Ianya banyak terdapat menjalar dipagar-pagar dan dikawasan rumah lama yang agak terbiar.Seluruh tumbuhan ini mempunyai rasa yang amat pahit sekali dan selalunya disapu pada payudara untuk memudahkan bayi bercerai susu.Batangnya yang pahit itu mempunyai kandungan air yang tinggi. Tumbuhan ini biasa dijadikan bahan yang dicampur dalam minyak urut oleh tukang urut tradisional.Bunganya berwarna hijau muda yang mempunyai 6 mahkota yang berupa tunas.Bunganya kemudian akan berubah merna menjadi merah dan putih apabila matang. Buahnya pula berwarna merah muda.kulit batangnya mengandungi alkaloid dan damar manakal akarnya mengandungi berberin dan kolumbin.

kegunaan:

untuk perubatan, batannya yang berkerutu adalah bahagian utama yang mengandungi khasiat.Batang Patawali digunakan untuk merawat sakit perut, demam, tekanan darah tinngi, kencing manis dan juga penyakit kelamin dikenali sebagai gonorea.Tumbuhan ini mujarab bagi mengatasi masalah cacing dikalangan kanak-kanak dengan cara merebus batangnya, ditapis dan diminum segelas sehari. Air rebusan juga boleh digunakan untuk membersihkan darah, dan mujarab untuk membunuh kuman dan menyembuhkan luka. Kajian saintifik yang dijalankan ke atas Patawali menunjukkan tumbuhan itu mengandungi sejenis bahan yang dipanggil jattrorrhizine yang dikatakan mujarab untuk menjauhkan penyakit demam malaria.Selain daripada itu ia juga dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan meningkatkan selera makan.Pikroretin yang terdapat didalamnya dapat menurunkan suhu panas badan(mengubat demam).Malah diFilipina tonik ini digunakan untuk mengubat sakit jiwa atau tekanan mental.Air rebusan ini juga dapat mengubat sakit pinggang dan sengal-sengal(boleh dicampur dalam minyak urut).Air rebusan ini juga boleh digunakan untuk membasuh kudis-kudis setelah dicampur dengan sedikit belerang.Daunnya digunakan untuk mengubat penyakit sifilis.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Tinospora crispa(miers)
Other Name:Akar seruntun, brotowali,batang wali
Family:Menispermaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


ingat dulu..letak getah patawali belakang tapak tangan..biar sekejap,lps tu jilat tapak tangan..pahit dia tembus..
~ azar

ingat dulu..letak getah patawali belakang tapak tangan..biar sekejap,lps tu jilat tapak tangan..pahit dia tembus..
~ azar

salam....nak citer ckit kat sini, pengalaman saya yg sudah 2 tahun mengamalkan makan patawali ini. sebelum ini, paras gula dlm darah sy 8.0+ mmol/L.(puasa). kolestrol 5.3 dan selalu terasa sakit2 badan atau urat.selepas mengamalkan makan ekstrak patawali(diproses sendiri menjadi pill utk senang di telan). paras gula dlm darah saya mulai turun diantara 4 -5 mmol/L, kolestrol juga turun 3.7 dan sakit2 badan juga sudah hilang. allhamdulillah.
~ wandelta@gmail.com

pokok ini senang tumbuh di mana2 sahaja mungkin kerana sifatnya yg tegar dan pahit tetapi lebih elok pada struktur tanah yg subur. tanah yg liat susah sikit nak buat pokoknya gebu. sangat baik utk ubat kencing manis dan darah tinggi. rebuskan sahaja akar yg dipotong lebih kurang seruas jari. kalau air rebusan terlalu pekat, moleklah dicampur dengan air lagi kerana ianya amat kelat. rasa kelat tu lambat sikit nak hilang.
~ efendy

memang betul...akar rebusannya kalau selalu diamal dapat mengelak daripada gigitan nyamuk..kat belakang rumah saya ada tumbuh meliar.....
~ kimey

er,nak tau sket...active ingredient yg tulis kat atas tue in english atau b.melayu..x dpt cari la kt dlm wikipedia...
~ dd pharm

sy tgh wat assgnment psl patawali nie..so,sesaper yg ade info lby psl herba ni termasuk dose,side effect atau astive indredient yg laen,mntk tlg mail sy k...p_ramli87@yahoo.com
~ dd pharm

kalu pokok ni org kedah pangge
pokok akaq seruntun. pait giler tu. sya tngok kak sya sapu kat buah dada bgi anak nya memberhentikan menyusu badan.Sya coba rasa akaq tu pait ka dak. sbhanallah.pait mcam pokok cerita.
~ zamtia@gmail.com

saya panggilnya stawoli.batangnya berlendir dan memang pahit. molek untuk sakit bisul. caranya tumbuk batang dia (jangan hancurkan)biar bersepai sikit-sikit dan keluar lendir. letakkan stawoli  yang telah di tumbuk kat tempat bisul..rasanya sejuk sikit..hilang rasa sakit..em lega..dok sebentar, InsyaAllah bisul tu akan pecah sendiri.pengalaman sendiri ni..
~ murnihasan

Kena jemur kering2 kalau x getah dia jadik racun bila minum...kwang-kwang-kwang
~ nd

InsyaAllah memang berkesan bagi merawat kudis kencing manis. Ada cara makan nak elakkan pahit.
smansur@yahoo.com
~ Ros Sharkawi

tumb ni elok untuk org yg ada skt drh tinggi..lgpun patawali ni pahitt glerr..
~ daia87

ini ubat kencing manis. tetapi mesti diminum beberapa kali, agak pahit tapi berkesan.Cara menggunakannya ialah potong pendek-pendek dan jemur lepas tu rebus mengikut keperluan tuan puan.air rebusan minum 2 atau  3 kali sehari
~ sabah kota kinabalu

kepada sesiapa yang sedang menkaji pokok ini boleh tak tolong saya kerana saya sekarang sedang mankajinya.
~ abes8ter@yahoo.com

tolong bagi saya lebih banyak maklumat tentang pokok ni saya nak buat kajian
~ zuhaira_era@yahoo.com.my

Info pakawali
~ Nor

apa pahit sangat......yek!!!
~ abdupm

betul ke air rebusan pokok ini jika diminum dapat mengelakkan gigitan nyamuk kerana darah kita akan menjadi pahit?
~ takpasti

saya nak tanya? boleh tak pihak encik mem berikan penjelasan yang lebih saintifik
~ abe

betul ke pokok patawali ini dapat megelak daripada digigit nyamuk? kerana daripada kajian saya dan pendapat daripada beberapa orang pakar pokok ini tidak dapat menhalang daripada digigit nyamuk.
~ abe

saya makcik tua yang sudah hidup lama daripada awak semua. kalau tak percaya pokok ini dapat menhalang gigitan nyamuk cuba rebus dia dan minum air rebusannya.
~ makcik tua yang sudah hidup lama

Kata org amat berkesan untuk mengubat kencing manis. cuma pastikan dosnya sesuai
~ Nor

kalau ader saper yang kaji batang wali nie boleh tak emailkan sikit maklumat kat saya
~ c2v_jue88@yahoo.com

saya amat memerlukan akar patawali utk membuat suami saya. Tolong lah bagitau saya kat mana ada pokok ni supaya saya boleh dapatkannya. Saya berada di KL sekarang ni. Jiran dan kawan2 saya semua tak ada pokok patawali ni..., tolonglah saya, terima kasih ya.  durimas2@yahoo.co.uk
~ has (durimas2@yahoo.co.uk)

ralat-

utk membuat ubat

suami saya. Dia tak sihat sekarang ni...terima kasih sekali lagi..
~ has ( durimas2@yahoo.co.uk)


saya pun tgh buat kajian psl kandungan alkaloid pokok ni, mmg banyak potensi untuk perubatan...
~ fuqevixs@hotmail.com

Link yang berkaitan :
1.dari grup myherba
2.Brotowali
~ Nor

Isteri tua saya buat campur masak lemak cili api dan bagi saya sorang makan. Katanya untuk menambahkan selera batin. Masak lemak cili api sudah jadi masak pahit cili api.....,terkena aku. Naya!!!
~ Bangnuar@yahoo

saya sedang buat kajian ttg tumbuhan ni juga...dipercayai tumbuhan ini boleh dibuat ubat anti malaria dan pembuktiannya masih dalam kajian.
~ chempedaq@gmail.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Rozel(9/13/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :39 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com