MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM40 Trelis
Trelis RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Rumput Israel

Nama Tempatan:Rumput Israel
Nama Saintifik:Asystasia Gangetica L.
Nama Lain:Chinese violet, Seri pagi
Famili:Acanthaceae
Lokasi dijumpai:Ditepi-tepi jalan dan pinggir belukar
Asal:

keterangan:

Tumbuhan ini begitu mudah didapari tumbuh liar dipinggir-pinggir jalan dan tepi belukar. Ia membiak melalui keratan batang dan secara menjalar. Ia begitu cepat membiak dan dapat menjajah sesuati kawasan dengan cepat sekali.

kegunaan:

Tumbuhan ini digunakan untuk mengubat luka akibat dari gigitan serangga dengan cara melumatkan daunnya dan menampalnya pada tempat luka tersebut.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Asystasia Gangetica L.
Other Name:Chinese violet, Seri pagi
Family:Acanthaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


yg bunga putih tu memang favorit arnab......dia tak pandang pelet dah......cabut jer hulur kat arnab...berebut-rebut
~ meme

Saya pernah terbaca bahawa pucuk rumput israel boleh dimakan...begitu juga dengan pucuk pokok kacang panjang juga boleh dibuat sayur ...harap komen dari rakan-rakan untuk kongsi maklumat..adakah rumput israel termasuk dalam legume atau kekacang...
~ Yob

Saya rasa betullah pokok ni, yang asystasia gangetica memang banyak spesis, yang paling kita jumpa yang kaler putih macam orkid pastu ada 1 kelopak warna ungu.fizikal pokok ni tak lari jauh, jangan jadi cam jiran saya lak, rumput cowgrass saya dikatanya rumput israel, katanya betullaa sebab susah nak mati..hakss hakkss iya2 dia...malas nak layan
~ antisrael

maaf, baru tengok pokok ni.  Setahu saya pokok israel tu pokok yg berbunge putih kecil. mmg senang membiak dan menyusahkan pekebun2. Tapi yg dalam gambar ni susah sikit nk membiak. pucuknya sedap dibuat sayur masak lemak atau goreng kering. bunga ade mcm warna. kt kg saya dulu, ade warna kuning lembut, putih dan purple. mmg cantik dan tpt pembiakan belalang2 yg cantik2 warnanya(berbelang2 badannya). tp tu dulu2 pnya cerita sekitar 80'an. skrg semuanya dah habis diserang oleh pokok israel yg jht yg bru muncul akhir 80'an.(digelar israel sbb susah nak hapuskan)wlupun dah diracun skalipun.
~ muhima

kalu yg bunga ptih bnyak tepi utan ka,tepi parit ka.org pangge jugak bayam nyonya.sya suka msak lemak putih ngan keledek boh udang kerin. rasa dia adala nak pyau skit,maneh-mneh.lgi tk tau nak habaq. terai seniri.
~ zamtia@gmail.com

Rumput ini dinamakan sedemikian sebab ia sangat susah untuk dihapuskan, walaupun kerat diracun. walaupun ia lembut tapi mudah membiak. ia sama juga dengan perangai orang israel...sebab tu ia dinamakan sedemikian tq.
~ zanal

ye la . demo ni. suke sangat pakai nama impot. rumput israel la, ayam israel la. kan ka nama lain banyak lagi ? boh la nama rumput kelate ka, teganu ka.nak pi israel pong payoh.
~ xxx

Tengok gambo macam rumput Cik Hasan je,iyeni! memang betul kene racun memang dia tumbuh dulu.
~ Beni P. Indah

panggil pokok eri pagi atau nama2 lain lah..... tak suka nama rumput israel.  rumput tu ok, tang israel tu eiiii
~ choh

sek sayo wat tesis mengenai pokok ni r...mmg payoh laaaaaaaaaaaaaaa...dgr kato leh wat sbgai agen anti-asma??try ty daeng..sek genofuture tmesa
~ che boo

Pokok yang bunga putih kalau kambing / biri biri terlebih makan boleh cirit birit
~ ala

pokok ni menjadi kegemaran lebah kalau x clap?bagus utk dibuat madu lebah..
~ daeng

Rumput israil ini akan tumbuh lebih subur dan membiak lebih cepat kalau di racun dgn gramoxone.

Daunya juga boleh dimakan (tumis air) kalau mau, tidak merbahaya.
~ Nuar

Setahu saya, pokok ini menjadi masalah sgt besar kepada pekebun kerana mudah tumbuh selepas kerja meracun lalang atau semak. Tetapi penternak bebiri ( jenis ekor panjang) di Felda Lui Selatan, Jelebu melaporkan bebiri mereka cukup suka makan tumbuhan ini.
~ alangkayo

Nama lainnya ialah Ara Songsang tetapi gambar yang ditunjukkan lain daripada yang ditunjukkan dalam website berikut: http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s2_99/a58692.htm
~ Abu Amir

Pokok ini ada dilaman saya,bunganya cantik tapi tak tahu ia boleh mengubati penyakit, sekarang saya tahu kegunaannya dan tidaklah lagi jadi mangsa mesin pemotong rumput
~ jasmie_my@yahoo.com

nama botani rumput tahi babi ialah adenostemma viscosum. ia digunakan dalam pengubatan penyakit resdung.sesiapa yang mahu benih rumput tahi babi boleh hubungi saya.
~ fajarsiang@yahoo.com

http://davesgarden.com/pdb/showimage/28834/ - yg berbunga begini biasa saya jumpa di tepi2 jalanraya, tumbuh meliar, dan memang bunganya ada sedikit ungu pd kelopak bawahnya
~ rosita

Bukankah bunga putih tu ada sikit purple & ini dipanggil Asystasia coromandeliana? nanti saya cari websitenya
~ rosita

tak silap ler... daun israel yg warne puteh turh kalau dijemur skit, pastu bagik pada arnab, nanti dia makan. saye penah bela arnab, & arnab saya gemuk sebab makan sayur nirh ler...
~ 02152

Sebenarnya pokok ni memang ada dua kaler, satu putih dan satu lagi purple macam dalam gambar tu, tapi yang putih ni bunganya kecik sikit. yang purple besar sikit dan cantik sikit..:) sebab tu letak gambar ni.Atually dia dari spesies yang sama cuma varian yang berbeza.Thanks for the info.
~ Admin
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Aglonema(8/18/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :52 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(237)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com