MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM40 Trelis
Trelis RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM8 Benih stevia
Benih stevia

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Embun tengahari

Nama Tempatan:Embun tengahari
Nama Saintifik:Murdannia Nudiflora (L) Brenan
Nama Lain:Doveweed,bra-plant,
Famili:COMMELINACEAE
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Embun tengahari adalah sejenis herba semusim. Ia adalah sejenis rumpai yang menyerupai rumput tapi ianya mempunyai batang yang menjalar dan akan mengeluarkan bunga kecil berwarna ungu atau biru.Tumbuhan ini membiak secara jalaran rizom dan didapati tumbuh liar dikawasan-kawasan tanah lapang yang ditumbuhi rumbut seperti di kebun-kebun sayur dan pinggir-pinggir belukar.

kegunaan:

Tumbuhan ini digunakan untuk merawat luka, dengan cara melumatkan tumbuhan ini dan ditampal pada bahagian yang luka.Tumbuhan ini banyak digunakan dalam perubatan herba cina.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Murdannia Nudiflora (L) Brenan
Other Name:Doveweed,bra-plant,
Family:COMMELINACEAE
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


itu belum rasa yer lagi, kawan saya ambil pokok ni dalam 3-4 tangkai rebus ngan 2-3 hiris halia 'n' rebus. natau rasa dia, PAHIT sampai nak minum pun kena campur tongkat ali insten baru leh abiskan 1 cawan(sbb insten tongkat ali manis sangat), hasiatnyer lupa saya nak tanyer kwn saya tu sbb seksa saya nak menelan air ini, sampai lupa nak tanya.kalu dapat jgn lak tak cuba?
~ lan mafia80

saya rasa saya baru jer minum air herba ini, itu pun kawan buat kan, sekali tengok dia macam daun kesum tapi daun kesum daun dia lebar 'n' tirus, dia ni daun yer kecil 'n' tirus.lagi satu rupa nyer seakan rumput
~ lan mafia80

salam..
sy ingin membeli tumbuhan ini untuk membuat kajian, sesiapa yg ada diharap dapat menghubungi sy di 017-2397310.
~ rizal

017-2397310
~ rizal

pokok ni lah yg buat nanya saya anak beranak.silapnya saya suruh anak saya ambil daun kesom kat perigi lama.
kan kah pokok ni suka lembah sikit. rupanya lantaran lama
tk tengok akhirnya pkok ni yg banyak tumbuh. lalu saya sruh lah anak saya basuh bersih masuk dlm masak asam rebus. akhirnya bukan jd asam rebus, tp jadi asam payau.
~ zamtia

bolehkah saya menanamnya di pasu?
~ ryoma_iqa

pokok ni gambar dia terbalik ka ? macam ada yang tak sudah.
~ xxx

Hehhe,,betoi tu..saya pon slalu tgk kucing dok mkn rumput ni...mula2 tu hairan la jugak, ada ka patut kucing mkn rumput.then, abah saya kata...tu mmg ubat kucing.. oooooo...dulu ingat abah saya main2 ...betoi rupa nya..sorry abah...:)
~ nanie

memang pokok nie untuk ubat kucing lepas bersalin. kadang2, kucing yang tak bersalin pun makan. kucing jantan & anak kucing saya makan pokok nie. kucing memang suka pokok nie.
~ apis

Masa saya kecil juga pernah lihat kucing saya makan pucuk pokok ni...emak ada kata itu ubat untuk kucing selepas bersalin. Ada sesapa yang ada info mengenai kebenaran perkara ni? KAlau tak silap saya juga pernah jumpa info yang sama dalam web
~ intan
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sambung Nyawa(7/16/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :32 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (284)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com