MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Inai

Nama Tempatan:Inai
Nama Saintifik:Lawsonia Inermis
Nama Lain:Henna,pacar jawa(indonesia),
Famili:Lythraceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan taman dan laman
Asal:

keterangan:

Inai ialah sejenis tumbuhan renek yang mempunyai bunga berwarna pucat.Tumbuhan ini boleh membiak melalui keratan batang dan biji benih.Daunnya yang telah matang berwarna hijau gelap dengan bintik-bintik kehitaman.Dikatakan bintik ini menentukan kemerahan warna inai bila digunakan untuk mewarna kuku, semakin hitam daun inai itu, semakin merah warna yang dikeluarkan. Tumbuhan ini sukakan kelembapan yang agak tinggi dan mengaliran yang baik, namun ia adalah tumbuhan yang agak lasak dan boleh bertahan dalam keadaan kering yang tidak terlalu lama

kegunaan:

Inai, selain dari digunakan untuk memerahkan kuku dan hiasan mempunyai nilai perubatan antaranya ia digunakan untuk:
1. Merawat luka, samada luka luaran atau luka dalaman (terutamanya selepas melahirkan anak atau selepas pembedahan). Caranya, untuk luka luaran, ambil daun inai ditumbuk lumat dan ditampal pada bahagian yang luka untuk menghentikan pendarahan.Untuk luka bersalin dan pembedahan pula tujuh helai daun inai dimakan pagi dan petang dikatakan dapat mempercepatkan proses penyembuhan.
2.Untuk mengubat sakit perut pula daun inai direbus hingga mendidih didalam bekas yang tidak ditutup, airnya ditapis dan diminum.
3.Untuk mengembalikan seri muka yang agak pucat selepas bersalin daun inai direbus dan diminum 3 kali seminggu.
4. Untuk mengubat penyakit kuning pada bayi yang baru lahir, daun inai dicampurkan dengan air mandian bayi.
5.Untuk melembutkan rambut pula, daun inai dikisar hingga lumat dan dipanaskan sebentar kemudian disapukan pada rambut, selain rambut menjadi lebih lembut ia juga menjadi lebih berseri dengan warna oren semulajadi dari daun inai.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Lawsonia Inermis
Other Name:Henna,pacar jawa(indonesia),
Family:Lythraceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saye skew pkai inai niy..pantang kuku mule ptih..psti pkai inai smule
~ eycah_91

mahukn kesan warna yg trg pd kuku...igt jgn tambah apa2 bhn selain daun inai..di basuh dan toskn,dan terus ditumbuk..sehingga lumat...selamat mncuba!!!(

,)/...
~ una89


mahukn kesan warna yg trg pd kuku...igt jgn tambah apa2 bhn selain daun inai..di basuh dan toskn,dan terus ditumbuk..sehingga lumat...selamat mncuba!!!(

,)/...
~ una89


mahukn kesan warna yg trg pd kuku...igt jgn tambah apa2 bhn selain daun inai..di basuh dan toskn,dan terus ditumbuk..sehingga lumat...selamat mncuba!!!(

,)/...
~ una89


kalu mahukn kesan warna inai yg trg pd kuku anda..ambil daun inai lalu dibasuh dan di toskan,dan terus ditumbuk. jgn tambah apa2 bhn selain inai cth seperti asam keping,nasi,arang...air.
tumbuk hingga lumat selumatnya hingga x nmpk urat2 daun...akhir sekali pakaikn pada kuku anda, biarkan sehingga kering kontang.
~ una89

ade x cara saintifik tentang perubatan menggunakan inai?
~ pelajar

PIWIIIIIIT..... HEBAT BTOL R INAI NI. MENYERLAHKAN DAYA PENARIK DIRI ANDA... GNELH INAI PASTI MENYERLAH
~ HANTU GIGI

PEACE..PE KBOR..BGUS R GNE INAI EA..CMEY TNGAN JD..GNELH INAI UTK KBAHAGIAAN HDUP ANDA
~ ...........

inai mekah

adalah dari jenis yang baik bakanya.baik untuk kudis & kuku yang menanah.
~ tokayahbatin


sy penah terbace inai ni org bubuh kt jari mase nk nikah sebab ada value afrodisiak, utk pengantin.
~ Anin

Kalo nak pakai inai, tumbuk daunnya yang tua, yang ada bintik-bintik genggitu tu.. campur skit nasi dan skit arang... baru kaw merah dia.. nasik tu supaya mudah lekat kat kukuku..arang tambah gelap merah dia... pakai malam dan basuh pagi esok.... gerenti ngancam...
~ AhmadZacky

cara nk pkai inai daun cmner?? biasa nyer kalo kita pkai inai daun dia x rata. camner nk buat biar dia rata?? kalo x rata xcntik... sbb 2 sy lg suka pkai inai serbuk. kalo kte pkai inai serbuk,biasanya kurang merah.. camner nk merah kn ek??
~ shahika-90

Sebenarnya pokok inai ada 2 macam. Pokok inai berbunga warna putih dan inai bunga warna merah. Bunga inai warna putih lebih wangi drp bunga warna merah. Saya ada tanam keduanya di laman rumah  saya. Bunga inai mengandungi peratus alfa dan beta ionone yang paling tinggi di antara semua jenis bunga. Alfa dan beta ionone ialah komponen minyak pati yang banyak terdapat dalam bunga bungaan.

Pokok inai berbunga merah lebih merah warnanya jika disapu pada rambut atau kuku.Jangan percaya ada inai hitam kerana itu adalah pewarna hitam yang telah dicampur pada inai. Daun inai direbus dan dibuat mandian untuk menyegarkan kulit badan. Semoga berguna maklumat ini dan selamat mencuba.
~ lady sarah

Untuk pengusaha herba dan minyak pati yang mempunyai ladang yang luas, sila tanam pokok inai secara besar besaran kerana kuantiti alfa dan beta ionone yang terdapat dalam bunga inai sangat mahal harganya dan ini merupakan bahan yang paling berharga dalam pembuatan minyak wangi secara komersial.
~ lady sarah

sesiapa yg ada cekam pun boleh baik dgn meletakkan daun yg telah ditumbuk lumat ke tempat yg kena cekam tu..
~ Admin@Moderator

inai ni memang famous kat kampung-kampung. Tapi sekarang ni saya dah jarang jumpa inai yang betul-betul merah. Asal pakai je oren memanjang...Tak de ke petua yang boleh memerahkan kuku selepas pakai inai?
~ liyana

Nak tanya,pokok nie ada berapa jenis? Ada tak yang paling terang?Ada jual kat Kg Ayer Puteh tak?Dekat rumah kawan saya ada tapi....... tak terang.
~ Syamsul & hayati iaitu pasangan yg tengah bercinta

Saya pernah membawa seorang kawan (pesakit batu karang) bertemu seorang pengamal perubatan tradisional di Kampung Pasir Besar NS 10 tahun dulu. Ubat yang diberikan kepada kawan saya adalah; air kelapa muda dari buah yang dipanaskan di atas api dicampurkan dengan ibu garam dan daun inai. Hasilnya, dua hari selepas minum ubat yang diberikan, keluarlah serpihan halus batu karang  bercapur darah di dalam kencing. Semasa sedang berubat tu saya tanya kepada tabib tu. Apa fungsi inai, jawapannya adalah sebagai ubat untuk luka dalaman disebabkan oleh batu karang yang keluar di saluran kencing.
~ Bangnuard@yahoo.com.my

Saya selalu pakai inai tp tak taula plak inai nie leh buat ubat..
~ sweetgirl,penang

ambil satu tin milo (yg 5-6 inci tingginya), isikan saja, jgn tekan/pdtkan. dibelender dgnn air 1/2 cwn, tuskan [tapis] , dptkan 1/4 cwn, minum. utk rawat kcg mnis. pantangnya: 3 bln jgn mkn durian, pulut, ayam. Pesakit diabetes mmg tk elok mkn 3 bnda ni, walauun tk minnum air inai.. cubalah, saya dh cuba.
~ arbi, klna jaya

ambil satu tin milo (yg 5-6

tingginya), isikan saja, jgn tekan/pdtkan. dibelender dgnn air 1/2 cwn, tuskan [tapis] , dptkan 1/4 cwn, minum. utk rawat kcg mnis. pantangnya: 3 bln jgn mkn durian, pulut, ayam. Pesakit diabetes mmg tk elok mkn 3 bnda ni, walauun tk minnum air inai.. cubalah, saya dh cuba.
~ arbi, klna jaya


ambil satu tin milo (yg 5-6

g), isikan saja, jgn tekan/pdtkan. dibelender dgnn air 1/2 cwn, tuskan [tapis] , dptkan 1/4 cwn, minum. utk rawat kcg mnis. pantangnya: 3 bln jgn mkn durian, pulut, ayam. Pesakit diabetes mmg tk elok mkn 3 bnda ni, walauun tk minnum air inai.. cubalah, saya dh cuba.
~ arbi, klna jaya


inai banyak kegunaan dan saya yakin inai boleh menjadi satu sumber perubatan penting satu hri nanti.
~ hanum ert

kalau nak tahu baca kalau tak nak tahu pun baca. saya kan...saya kan suka pakai inai kat kuku jari tangan dan kaki...tu je...
~ nana_249@hotmail.com

Nanti saya akan upload gambar yang lebih clear
~ Nor

Kenapa gambar ni nampak macam tak betul je. Kat rumah saya tanam inai atas tanah. Jenis inai yg berduri, berdaun kecil dan berbunga putih. Nak semai, cuma patahkan ranting dan cucuk ke tanah. Petua mak bidan untuk Wanita Dalam Pantang: Ambil daun inai. basuh dan giling lumat(kalau blend atau tumbuk tak berapa lumat). Kenalah masukkan air sikit masa menggiling. Ambil bahan giling tadi dan bentukkan bulat-bulat sebesar makjun supaya senang ditelan. Simpan dalam peti sejuk. Makan sebiji pagi & sebiji malam. Utk melancarkan darah, elok utk rahim dan mengembalikan wajah yg kemerahan.
~ haifa

sya ada tanam pokok inai didalam pasu besar,ia amat subur dan banyak daun .Saya sering mengambil daunnya dengan melurutkan dari tangkainya tanpa mengerat tangkai itu, dengan harapan daun daun baru akan muncul di tangkai tangkai tersebut.Walaupun tangkai menjadi kering ia tetap menjadi hiasan di pasu saya.Saya gunakan inai sebagai pewarna rambut bercampur teh pekat agar warnanya menjadi kecoklatan dan lebik menarik dari warna oren.
~ kak ijah,dari selatan

memang gambar daun inai tapi bahagian pucuknya. Kalau bahagian daunnya yang tua kita akan dapati bintik2 hitam menyerupai tahi lalat pada daun.Semakin tua daunnya semakin banyak bintik hitamnya.Berminat dengan pokok inai. kami ada menjualnya di nurseri kami
~ Melur.com

Betul ke gambar ini gambar daun Inai?
~ nMOHO
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sentul(10/25/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :36 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com