MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Sundal malam

Nama Tempatan:Sundal malam
Nama Saintifik:Polianthes tuberosa
Nama Lain:tuberose
Famili:Amaryllidaceae/Agavaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Bunga sundal malam atau dikenali juga dengan nama tuberose berasal dari Amerika tengah. Nama saintifiknya ialah Polianthes tuberosa, tergolong dalam famili Amaryllidaceae/Agavaceae , sudal malam ialah jenis pokok berumpun yang dikategorikan sebagai lili sama seperti amaryllis dan pokok spider lily atai bakung.kebanyakan bunga yang berbau wangi akan kehilangan atau berkurangan bau wanginya selepas dipetik dari tangkainya, namun sundal malam mempunyai sifatnya berbeza.Sama seperti bunga melur, walaupun setelah dipetik, bunganya sendiri masih lagi menghasilkan bau wangi yang akan terus kekal hingga ianya kering dan layu.sesetengah ahli botani mengklaskan tumbuhan ini sebahagai tumbuhan semusim(annual) manakala yang lainya pula mengkelaskannya sebagai tumbuhan yang kekal lama (perennials).dalam keadaan yang optimum tumbuhan ini boleh kekal hidup dan menghasilkan bunga hingga bertahun-tahun.Sama seperti tumbuhan lili yang lain sundal malam membiak dengan ubi atau bebawang. bebawangnya boleh disimpan lama sebelum ditanam jika dikeringkan.Tumbuhan ini memerlukan pendedahan terus pada cahaya matahari.

kegunaan:

sundal malam digunakan diindia sebagai bunga untuk menumbulkan mood romantik terutamanya untuk pengantin baru.di india juga gadis2 yang belum berkahwin dilarang dari mencium harumannya pada waktu malam kerana dikhuatiri ini akan merangsang aktiviti seksual mereka.di sini juga bunga ini dikenali dengan nama ratkirani yang bermaksud mistress of the night.Ia dikatakan dapat menambah dan meransangkan tenaga chakra yang boleh membuatkan seseorang itu mempunyai kuasa psikik (tidak diketahui sejauh mana kebenarannya).Minyak pati dari bunga ini sangat mahal , ada tempat yang menjualnya dengan harga USD100 untuk 5ml dan digunakan untuk pemulihan emosi, ia mendatangkan ketenangan hati dan perasaan.Bunga ini banyak ditanam secara kormisial di mexico , hawaii , Us.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Polianthes tuberosa
Other Name:tuberose
Family:Amaryllidaceae/Agavaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:



Produk Pilihan


Anak pokok harum sundal malam
Beli
Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Saya ada jual...meh dtg umh beli
~ nurserywahchang

Area Penang ada tak ??? Saya nak tanam jugak.. Please anyone know???
~ Heaven

Dulu masa tinggal kat taiping...dapat beli pokok ni kat pasar pagi pdg rengas..satu pokok siap pasu siap ada bunga akak tu jual rm40..mmg mahal..tp sbb teringin sgt nak bela..skg dah pindah ke jb..terpaksa tinggal aje la pokok tu kat rumah lama..skg kat jb plak kemain susahh nak mencari nursery yg ada jual pokok ni..sapa2 tau kat area jb-kota tinggi bgtau na..
~ azie

apis..kt manjung..u beli kt nursery y mana ye??
~ gee

salam smua peminat bunga HSM ..saya baru membelinya mggu lepas..1 kampit RM28..kat Semabuk Melaka.da ada bunga..tauke tu kata lagi 1mggu akan kuar bunga n berbau wangi..seronoknya..dapat aku tgk bagaimana pokok ni berbubga dari hari ke hari..nak upload gambar tak boleh pulak kat sini..mmm
~ Dila,tanjong Kling melaka..

Buat apa nak fikir negative..bunga ni ciptaan terindah dari yang maha kuasa..bila anda menanamnya baca bismillah dan berdoa supaya pokok ini akan memberi manfaat kepada kaum manusia..suami saya kata jangan fikir bunga berhantulah, apa la mcm dikatakan orang..janji niat kita baik..insyaalah..pasti ada berkat..lagi pula kita tahu bunga ni byk khasiatnya..
~ Aira, Melaka

Saya meminati pokok berbunga putih dan berbau wangi. Alhamdulillah, semuanya sihat...melor, melor cina, jasmin thai, sundal malam, kemuning dan juga lily putih, cuphea putih dan kemobaja putih. Indahnya ciptaan allah HIJAU & PUTIH, HARUM DAN MENDAMAIKAN.
~ NSITA

Setau saya dkt area pontian memang tak ada di jual specic pokok ni..
~ Opah..serkat

begi sundal malam yg saya beli hari tu lain pulak..tak sama dgn yg di dlm gambar ni..tak tahu mana satu yg betul..Tapi nak juga dapatkan satu spt gmbar tertera. Utk di Klg - ada sesiapa yg tahu nursery mana yg ada jualnya..semoga ada yg sudi memberitahu..Terima kasih..
~ lalina

saya baru beli pokok sundal malam ni semalam.  Gembira x terkira.. sebelum ni cari kat byk nursery xde jual.  Nursery yang saya beli pokok ni pun ada dua pokok je.  Satu dah berbunga tp dah ada yang tempah.  Jadik dapat ler saya beli lagi satu tu.. takde bunga.. xpe ar.. asal ada... hee..hee..hee
~ Pencinta Bunga

saya dila. duduk di area keramat, kuala lumpur.
sy mmg tgh cari pokok nie.
tapi, x jmp lgsg kat mane2 nursery.
bleh bg tau x area mane yg plg senang nak beli pokok nie.

~ dila

sexygurlzslurp@yahoo.com awak kat ner yek?sy macam nak beli aje pokok sundal mlm tu kat awak..awak nak jual ke?
~ Nanyathan@yahoo.com.my

Dimana boleh sy dapatkan sundal malam?sy nak tanam.. kat shah alam ada tak jual?sy kat subang perdana shah alam..tolonggggggg...nak sangat-sangat pokok harum sundal malam ni..huhuhuhu...sila emailkan pada sy dengan segera...
~ Nanyathan@yahoo.com.my

wiramuda..kat kluang johor,pontian johor banyak yg tanam pokok dragon fruits, dan sy ada terperasan nursery subang jln nak menghala ke kg.melayu subang ada juga pokok tu.
~ Nanyathan@yahoo.com.my

dimana nak dapat benih atau anak bunga ni, tlg beri tahu
~ rode

dia pny bau mcm bnga lili. wangila bg yg minat. yg tak minat mukin yg pkai pndinding je. he2! Jrg sgt org buat lanskap kn? kdg pelik. sbb apa ek? org takut tpt tu bhantu kut?
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

slm. hai! sy org br wp dh lama tinggal kt mukabumi ni. Kt rmh sy byk pkk bunga + herba. Sedap mlm sy dpt free thn lps. Blh join?
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

ups! lupa ckp! semua pkk sndl mlm yg maya karin guna dlm flem tu, pengarahny mntak dgn sy.. mana2 yg nk free ank benih2 mukin blh sy ptmbangkn. slm.
~ sexygurlzslurp@yahoo.com

Aku pun ada pokok ni, kat area kedah, aku beli kat pasar tani kuala ketil. Bunga dia memang cantik tapi bau dia x de la best sgt. Aku rasa, best lagi bunga mawar kampung...
~ Lee

saya nak tanya...setahun berapa kali pokok nie keluar bunga
~ yan_yanie

terimasih pn.yatie,saya beli 5 pokok bunga sundal malam semua dah berbunga...baunya harum..dgn yatie murah RM15.00 saja lain nursey jual cecah 18.00..tapi worth it buying sebab ada banyak anak..nantie boleh boleh semai lagi..he he he...dah bayak nanti macam tempat bunian lah pulak..seramm
~ man melaka

Saya dari JB.  Memang dah lama cari pokok nih.  Akhirnya dapat beli di Skudai.  Sesapa nak beli boleh pi kat Nursery Pak Ali, berdekatan dengan pintu gerbang masuk Taman Pulai Flora.  Pak cik ni memang jual pokok herba, pokok hiasan dan orkid hutan, Try pi sana
~ shahrin.JB

Petua nenek...katanya jika anda mempunyai pasangan lelaki, 10 minit sebelum bersetubuh, oleskan bunga ini pada keliling lubang faraz, selepas itu bersetubuhlah. walaupun ia bersetubuh 100 wanita lain namun ia tetap tak lupa yang seorang, di katakan zakar lelaki tidak akan hidup di dalam faraz wanita lain melainkan faraz yang telah dioleh dengan bunga ini.
~ rosa...

orang tua kata bunga ini bunga pengasih khas dari perempuan untuk menarik sahwat lelaki dalam masa paling cepat, wangiannya boleh menyebabkan lelaki gila sehingga ke tahap ia sanggup berbogel. entahlah....tapi ada kawan yang dah cuba dan dikatakan betui,cuma hati-hati lelaki itu mungkin jadi agrasif seperti haiwan.
~ rosa

kat mana boleh saya cari benih pokok ini dan kat mana pokok ini ada dijual?
~ ernistudio@hotmail.com

kar area timur xder jual ker
alahai.....mmg minat sgt pokok yg wangi2 ni....camne nak dptkan pokok sundal malam ni......
~ kak bell

abon nursery... kat sebelah kuartes polis..
~ apis

Memang bunganya antara yang terwangi terutama diwaktu malam ketika magrib hingga subuh boleh membuat pasangan yg berbulan madu lupa dunia pokok ni banyak disebelah utara Mlysia dan memang betul bau nya boleh merangsang keinginan seksual terutama wanita
~ ala

aku memang mencari2 pokok ni, sesape yang murah hati tu bagilah aku sepokok ataupun jual pun aku nak.lagi bagus dapat yang dah berbunga.aku kat area KL (cheras).
~ zbs76@tm.net.my

ayah sya ade tanam bunga ne...
mmg betulwangi nya...
kani just tanam kat luar, bila mlm bau die semerbak harum.......
~ ice_jb

saya ada di sekitar jalan kuching atau jalan ipoh

ada sesiapa yg nak bagi/jual/tahu tempat jual pokok harum sundal malam nihhhhh???bagitau yekkkkkkkk
~ jamie zain

saye nak cari bunge ni tp x dapat...kalau boleh,nk yg segar punye.kalo mlam boleh bau bunge ni sblm tido...kalo ade sesape yang tau bune ni ade jual kt memane,bg tau saye....emel klasik_gamelan@yahoo.com.my
~ primadona gamelan

yang paling baik pokok ini ditanam dalam pasu yang sederhana besar, dan diletak kan dibawah 30% teduhan cahaya. pasir, tanah hitam dan sedikit sekam. pakai baja organik. bila ia berbunga letak bunga ini dilaluan angin yang menuju kedalam rumah.bau nya memang semerbak dan dikatakan bunga yang paling wangi diantara bunga - bunga wangian.harga untuk 10z minyak patinya  250 us money.pokok ini menpunyai banyak viarasi.  
~ dak seli

saya baru dpt pokok bunga nie.Mmg  betul bau dia wangi sgt. Cumanya saya nak tau penjagaannya mcm mana, perlu siram banyak air atau mcm mana.
~ ayang2003my@yahoo.com

to apis awak beli di manjong boleh beri alamat nursery tu tak..amat mengharap
~ rosizal_yahoo.com

betul ke bunga ni boleh berubah warna?
~ comel

kepada albuyong, nursery melaka yg mana awak jumpa pokok ni? saya dok kat muar, suka pi zali nursery kat sg rambai.
~ ummu ammar

saya dah ronda satu manjung! tapi tak jumpa bunga sundal malam. kat mana ada jual dan berapa harganya? phsm beli kat mana? banyak tul. sapa yang ada tu kongsile. kita ada bunga orkid tau...
~ tpa_peace2003@yahoo.com

saya meminati pokok renek dan taman yang berbunga wangi. pokok sundal malam ni pun saya dah cari satu melaka tapi hanya satu nursery je yang ada. so sekarang saya dah semai dalam puluhan anak. pokok ni tak mahal sebenarnya cuma dalm rm6-10 satu polybag. sesiapa beminat boleh le email saya. saya tak jual tapi kalau ade pokok yang lain kita boleh tukar aje. sritribuana@yahoo.com
~ albuyong

saya teringin nak tanam pokok ni.sesiapa yang ada pokok ni blh tukar ngan saya.saya ada pokok bunga telur
~ pon

aku pun nak, aku pun nakkkkkkkkkkkkkkk. aku nak nak
~ pontianak harum sundal malam

sape-sape boleh tolong jawab kenapa pokok sundal malam saya tak nak berbunga...lama sangat ke dia nak keluarkan bunganya
~ ainalnordin@yahoo.com

kepada albuyong, bagaimana saya nak hubungi anda? kalau kita hendak bertukar pokok, bagaimana pula, saya tinggal di perak. kalau hendak tukar pokok, saya ada pokok sedap malam, orkid pelbagai warna dan satu bunga wangi yang tak diketahui namanya. jika albuyong berminat, hantar e-mail kepada saya untuk perbincangan lanjut.
~ (apis) tpa_peace2003@yahoo.com

kenapa pokok sundal malam saya dah tiga tanam tak berbunga-bunga jugak...dia nak kena ada pasangannya ke...
~ ainal

Kat Sg Buluh - Selangor Green Lane jual RM 3.00 satu pot.
~ Jibaok

Selangor Green Lane ada jual RM3.00 satu pot.
~ Jibaok

kenapa tempat jualnya jauh-jauh? area perak tak de ke? kat kelantan ada tak? saya nak ke kelantan sabtu ni, ikut rombongan. kalau ada, saya nak cari le.
~ apis

To pon, bunga telur tu camner pulak yer??
~ Mon

Pokok Sundal Malam yang saya tanam sejak Okt.2000 tetapi sampai sekarang belum berbunga lagi...apa sebabnya ye....
~ nur_deen@yahoo.com

Pokok Sundal Malam yang saya tanam sejak Okt.2000 tetapi sampai sekarang belum berbunga lagi...apa sebabnya ye....
~ nur_deen@yahoo.com

kat mane boleh saya dapatkan benih bunga nih? kalau leh dari area tengah ker...
~ ulis

selain putih,apakah warna pokok ini?
~ hillary duff

saper2 yg ada benih pokok nie boleh bagi kat saya tak..dah lama cari tapi tak jumper2 lagi.Kot nak bagi percuma Alhamdulillah tp kalau jualpun saya sanggop beli..
~ ayang_mukhlis@hotmail.com

Dipanggil juga pokok cindai, ia terdiri dari jenis selapis dan banyak lapis , macam bunga melur jugak, ada melur biasa dan melur susun
~ Nor

Bunga sundal malam yang saya beli kat ekspo keusahawan hari tu dah kembang sekuntum. wangi betul.seram sejuk lak rasanya.Hari ni kami sekeluarga menyanyikan lagu pulanglah...:). saya cuba pecahkan rumpunnya dalam pasu lain . tengok le nanti mana tahu kot tumbuh, boleh bagi hadiah untuk bonda tersayang.
~ Nor

Kat mana nak cari pokok ni

masa saya ke ekspo usahawan bumiputera pulau pinang kat tapak ekspo seberang jaya saya jumpa pokok ni dijual dengan harga rm18-20 sepokok. Penjualnya dari laos tapi berniaga kat padang besar dan dia cakap pokok ni susah nak dpt kat msia, tapi banyak kat Thailand
~ Nor


Dalam citer PHSM, rumah meriam dibuat disebuah rumah perlis di Taman pertanian seri cahaya bukit cerakah shah alam. disekeliling rumah tu banyak ditanam pokok ni, cuba le pi tengok kot2 diorang simpan lagi kat sana, kalau ada saya pun ndak jugak.
~ Makcik Siti Nurhaliza

dimana saya boleh dapatkan pokok ni..dan berapa rasanya kos untuk mendapatkan agaknye yee?
~ roziem

saya pun nak pokok nih. boleh tukar pokok lain ngan saya
~ shariza@gmv.com.my

to ummu ammar kalau datang melaka to anda boleh cari kat nursery di jalan semabuk berhampiran dengan flyover dalam pembinaan jalan menuju pusat bandar. sya beli kat sana dalamRM6-RM10 je. kalau tak de gak u boleh datang rumah saya amik je kat saya... cuba email kat saya @ sritribuana@yahoo.com atau hazly@kym.edu.my. takleh nak kasi hp no kat sini.. to apis please email me mana tau saya pegi perak dalam bulan 9 nie boleh la jumpa.. mail me ...
~ albuyong

memang wangi.. bunga ni. mengikut pemilik bunga ini iaitu en. Hussin,di siang hari warnanya putih manakala di waktu malam pula warnanya menjadi ungu. menurutnya lagi beliau juga memiliki bunga orkid yang sangat harum.
~ pirus_os@yahoo.com

i ni student UIAM.sdg mencari bunga sundal malam utk 1 project bg paper Komunikasi Perniagaan.Tinggal area cheras,ampang..Boleh sesiapa recommend mana nak dptkan pokok ni di tmpt yg terdekat?..terima kasih
~ Farah- farahnurdiyana@email.com

saya telah membeli pokok sundal malam yang sedang berbunga tapi masih belum kembang. Kenapa tak berbau langsung... atau kena tunggu sapai kembang dulu baru keluar wanginya??? harap sape yang pernah ada experience boleh bagi ulasan dan pandangan!  Terima kasih.
~ che_radziah@yahoo.com

AKU DUDUK KAT JOHOR. SESAPA YG BERMURAH ATI TU. BAGILAH SEPOKOK KAT AKU.
~ SWEETHEART4982@YAHOO.CO.UK

Kawan aku Amoi suka beli bunga ni untuk sembayang.
Satu tangkai RM8.00
~ See Kang Cai

Kawan aku Amoi suka beli bunga ni untuk sembayang.
Satu tangkai RM8.00
~ See Kang Cai

Dah lama saya cari pokok sundal malam.Saper2 yang ada bagi lah kat saya sikit.
~ Ayang_mukhlis@hotmail.com

Dah lama saya cari benih pokok sundal malam. Saper2 yang ada benih nie leh ler bagi kat saya...dpt percuma kira Alhamdulillah lah..Kalau nak saya sanggop beli,  takpun tukar suka sama suka sebab kat rumah saya pun ada juga bunga lain dan atas hobi suka menanam pokok bunga bolehlah  kiter tukar secara suka sama suka.
~ ayang2003my@yahoo.com

kepada Jibaok. Nursery yang awak kata tu kat negeri mana?

~ blalalu

siapa yang ada pokok ni?saya nak.
~ amri1997@yahoo.com

Saudara/saudari Apis,kita pun nak jugak pokok sundal malam awak yg berlapis2 tu,kat rumah saya ada banyak jenis pokok yg wangi2.salah satunya pokok bungayg bunga dia macam bunga orkid,tapi bukan orkid.bau dia semerbak.Kalau awak berminat boleh la e-mail saya di-Ayeesyah_Ameena@hotmail.com.Bolehla  yea...please
~ Ayeesyah

aku dah berjaya tanam sundal malam .
setahun setengah tanam baru keluar bunga .memang wangi bunga dia
waktu subuh ngan waktu mahgrib memang best bau dia
teknik tanaman pokok aku tanam bawah teduhan tapi dapat cahaya secukupnya
baja ikan aku guna yang banyak jual kat sg buluh
lepas tuu racun sebulan sekali pasal
baja ikan lalat suka so nanti ader ulat laaa
kena racun dan baja sebulan sekali
baru laa berbunga
aku ader tiga pasu yang sekarang nii tengah berbunga
pokok sundal malam banyak jual di sg buluh
harga rm 3 satu polibeg
aku beli sepokok jeee
lepas 6 bulan aku pecah kan ubi nya
dapat laa tiga pasu soo
jimat sikit
guna laa teknik aku niii
pasal mak cik yang aku tak
kenal dan berasal dari kuantan telah ikut cara aku tanam
dan berjaya
kebetulan mak cik ni beli bunga kat sg buluh dan nak cari bunga wangi
soo aku cakap laa bunga niii
pengalaman aku dalam tanaman bunga nii dah lama
dan semua jenis bunga lama jenis wangi aku berjaya tanam dan berbunga
sooo sekarang nii aku nak tahu pasal penanaman pokok dragon fruits
pasal aku suka buah dia
terutama sekali isi merah tuu
lagi sedap dari isi putih
aku dah rasa
aku nak tanam pokok
saper ader maklumat pasal pokok niii
pasal sg buluh tak ader lagi pokok niiii..... tolong...
~ wiramuda@walla.com

Saya pernah melawat Taman Warisan Putrajaya. Ntah cmna tgh jalan2 terbau satu wangian yg amat tajam..Cari punya cari, nampak bunga sundal malam macam dlm PHSM..Meremang bulu roma. Tapi bunga nie memang wangi.
~ Peminat bunga

Pokok ni tak ada jual kat sabah kah?
~ mimie

albuyong, kenapa email sritribuana@yahoo.com tidak boleh di hantar. maklum balasnya ialah failure delivery. bilakah awak akan berkunjung ke perak? kemana? tk.
~ apis

YE!YE! SAYA DAH ADA POKOK SUNDAL MALAM. Semalam saya ke kedai bunga di Manjung untuk beli pasu, kemudian saya ternampak pokok nie, dah berbunga lagi.Saya pun belilah, RM15 sepokok. Bunganya berlapis-lapis, tak macam dlm gambar, selapis je. Gembiranya hati saya.
~ apis

saya nak balik kampung, singgah sungai buloh, tapi pekerja tu tunjuk pokok lain. bukan seperti mana yang di nyatakan.
~ apis

saya teringin pokok bunga nie... takde ke? kesian saya...
~ apis

tq Jibaok
~ zarina

Selangor Green Lane kat mane yer?
~ zarina

Emak saya amat meminati pokok ini, jika dpt saya ingin hadiahkan kepadanya...kat klang valley ni ade ke org jual?
~ zarina

Saya amat meminati bunga ini, kat mana saya boleh dapatkan esp area Shah Alam/Klang.
~ zarina

Kata arwah bapa saya, kalau tanam bunga harum sundal malam dan hendakkan ianya berbunga petuanya ialah "isteri tak boleh membebel bila suami keluar malam" and jangan lupa spray pokok dengan baja daun & bunga tiap 2 minggu sekali
~ Apak Nuar, UPM

kat mana ada jual? sepasu bunga nie berapa harganya?kat Taiping perak ada ke? kalau ada,teman nak jugak.
~ pengganti PHSM & pengganti maria PHSM

albuyong, kenapa tak balas email saya. tak sudi ke sebab saya baru setahun jagung?
~ apis

Sapa tahu khasiat dan cara menggunakan Pokok Ayamas
~ m16
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Nam Nam(10/19/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :79 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com