MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM8 Benih rose jepun  pink
Benih rose jepun  pink
RM40 Trelis
Trelis RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Benih cempaka putih
2. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak pokok harum sundal malam
2. keratan batang  Mulberi
3. keratan batang sabah snake grass
4. Baba Grower Pot 147mm
5. Trelis

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

pegaga

Nama Tempatan:pegaga
Nama Saintifik:centella asiatica/hydrocotyle asiatica
Nama Lain:tapak kuda(indonesia),indian pennywort, gotu kola
Famili:Apiaceae/Umbelliferae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Pegaga atau nama saintifiknya centella asiatica/hydocotyle asiatica ialah sejenis ulaman popular orang melayu.Tumbuhan menjalar yang tumbuh pada tanah yang agak lembab ini pada asalnya dimakan sebagai ulam untuk menambahkan selera makan kerana daunnya yang wangi. Nama lainnya ialah tapak kuda(indonesia),indian pennywort, gotu kola.ia dikatakan berasal dari india tetapi begitu mudah didapati tumbuh liar dinegara-negara ASEAN.Ia mudah tumbuh dikawasan tanah yang subur, agak lembab dan bersaliran baik. Ia membiak melalui pecahan anak.Mengikut ceritanya, pokok pegaga ini dimakan pada awalnya oleh penduduk india setelah melihat gajah yang terkenal dengan umurnya yang panjang didapati selalu mengunyah tumbuhan ini. Jadi ia dimakan pada asalnya untuk memanjangkan umur.Tapi kini ia diambil sebagai ulam dan jus kerana rasa dan baunya yang menambahkan selera. selain dimakan mentah sebagai ulam pegaga juga boleh dimasak lemak dan dijadikan kerabu.

kegunaan:

Pegaga pernah dipanggil makanan otak kerana ia dapat mengambalikan kesihatan diri dan dapat menolong mengurangkan simptom yang disebabkan oleh tekanan, meningkatkan tindakbalas menambahkan kekuatan fizikal dan mental. Baru-baru ini WHO telah mengumumkan bahawa pegaga terbukti berkesan untuk meningkatkan kecerdasan dan keupayaan mental kanak-kanak. Selain itu ia juga dapat mengurangkan tekanan darah tinggi, mencegah nyanyuk, melambatkan proses penuaan dan menolong badan dari bahan toksid.Herba ini mula digunakan dalam perubatan ayurveda. ia juga pernah digunakan dalam perubatan herba shennong di cina lebih kurang 2000 tahun yang lalu.Kebelakangan ini pegaga banyak digunakan untuk dibarat sebagai tonik saraf untuk merehatkan dan menambahkan ingatan.Diindai bagaimanapun ia juga banyak digunakan untuk mengatasi masalah kulit. Di timur pula, pegaga juga digunakan untuk mengatasi masalah seperti kemurungan yang mungkin disebabkan oleh masalah fizikal. Kajian terbaru menunjukkan pegaga menunjukkan kesan positif terhadap sistem pengaliran darah dengan menguatkan salur darah dan kapilari.Ia telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan bila digunakan untuk merawat kejang kaki, bengkak kaki dan masalah kaki terasa berat dan kebas.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:centella asiatica/hydrocotyle asiatica
Other Name:tapak kuda(indonesia),indian pennywort, gotu kola
Family:Apiaceae/Umbelliferae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Okay .. tak ada masalah, pegaga ini pun boleh dimakan macam pegaga biasa tu. Atau di masak lemak cili padi ... sodap. Saya ada menanamnya dan juga makan sebagai ulam.
~ zalii_05@yahoo.com

jus pegaga sesuai dari pegaga kampung ke atau pegaga gajah?
~ ieda

banyak di laman reumah saya ...risau tengok ia cepat membiak kalau nak saya bagi free jer cabut sendiri
~ abu bakar kota masai , p gudang 0137458400

Saya amalkan minum jus pegaga untuk tambah susu.

Blender pegaga (bersihkan, basuh, ble masuk ngan akar sekali)+ gula batu. Sedap.
~ abid(indahcemerlang@yahoo.com)

ade x jus pegaga powder? sy tgh penin ni nk buat tjuk thun akhir...bley sape2 bg idea...??? huk3...
~ khai_860608@yahoo.com.my

memg btl pn pegaga ni blh membntu daya ingatan dan dpt membantu keshatan,tetapi knp tidak dikomersilkan secara besar2an sdgkan kita dh tahu nilainya yng tinggi..bdk2 skang pn ada yang xknl pkok pegaga ni....
~ payed

Pegaga hiasan seperti yang dipaparkan dalam gambar adalah sejenis pegaga yang 'hardy'.  Kalau dibiarkan pegaga hiasan ini bersaing dengan cow grass, pastinya cow grass akan kalah.  Ini melalui pengalaman sendiri.  Untuk mengelakkan pegaga ini

memakan

cow grass anda, pastikan sulur pegaga yang terjuntai dari bekas tanaman tidak mencecah bumi.  Kalau ada yang dah terlepas, cepat-cepatlah cabut sebelum ianya tersebar meluas di laman.  Pegaga yang dimakan ialah pegaga kampung yang daunnya lebih lembut dari pegaga hiasan ini.  Lain-lain jenis pegaga yang boleh dimakan ialah pegaga nyonya dan pegaga bukit (yang mana kedua-duanya tidak dijual dipasar).  Bagi kaum wanita elok amalkan meminum jus pegaga untuk kesihatan tubuh.  Caranya, kisarkan pegaga (daun beserta akarnya) dan tapiskan.  Tambahkan sedikit gula merah ke dalam jus tersebut.  Jangan takut mencuba sebab rasa jus pegaga ini enak.

~ Zaherah (zahism@hotmail.com)


aku ada pegaga gergasi.
~ marya@streamyx.com

name nk cari ladang pegaga kt malaysia nie yeak??? pegaga nie byk di import or supply dia culup kt malaysia nie??? kalo import...dr negara mane???
~ faten

salam. saya stdnt uitm ada wat proposal untk germinate biji benih pegaga. masalahnya sy kurang mklmt kat mana nk dapatkan biji benih pegaga dlm 2000 biji. hrp tesis sy ni dpt djlnkn scpt mgkin. sesiapa blh x bantu sy. URGENT!!
~ aimuni_zulfa@yahoo.com

salam. saya ada stdnt uitm ada wat proposal untk germinate biji benih pegaga. masalahnya sy kurang mklmt kat mana nk dapatkan biji benih pegaga dlm 2000 biji. hrp tesis sy ni dpt djlnkn scpt mgkin. sesiapa blh x bantu sy. URGENT!!
~ aimuni_zulfa@yahoo.com

assalamualaikum. saya berminat untuk menanam pegaga. saya ada modal yang cukup unyuk menanam pegaga. saya ingin tahu dan cara yang betul untuk menanam pegaga ini. sya ada tanah seluas 10 ekar. sya hendak tahun berapa keluasan batas yang perlu dibuat dan berapa banyak batas perlu sya lakukan. jika demikian berapa keluasan batas yang perlu saya buat . terima kasih dan sya berharap dapat bantuan dari ornag yang ada pengalaman menanam tumbuhan herba ini.
~ iskandar.. dasrul_79@yahoo.com

kongsi kong dengan mie upm cakap botul ooo
~ ali

pegaga kat atas ni tak pernah lagi di makan. pernah makan pegaga biasa (pegaga kampung/gotu cola). tapi pegaga gajah ni pun ada khasiat perubatan seperti untuk turunkan suhu badan pesakit demam panas.

lebih suka guna pegaga ni untuk hiasan sebab unik tak kira pegaga biasa atau pegaga gajah terutama kalau buat aquascape dalam akuarium. Pernah tengok tiga jenis pegaga kat Malaysia ni seperti pegaga makan, pegaga gajah dengan pegaga pipit. pegaga pipit cantik dibuat hiasan landskap ganti rumput mutiara kerana pokoknya yang lebih kecil dan tumbuh tersusun diatas tanah.
~ Mie

kontrek penanaman secara ladang dialu-alukan atau jika ada yang boleh membekalkan secara tetap antara 400 ke 500 kg seminggu sila email saya
~ iracemerlang@yahoo.com

hey..thanx..this info really help me to do my kajian geografi form 3..hehehe..thx
~ youliang

adakah terdapat kajian makmal yang dilakukan sebelum ini?adakh terdapat kesan samping?TQ
~


~

Penanaman pegaga boleh ditanam secara komercial tetapi hendaklah kena pada caranya; pemilihan benih/baka,penanaman, penyiraman, saliran air, pembajaan,pengawalan rumpai, kawalan perosak dan menyelang selikan tanaman selepas panen. Kalau tidak masakan berlori-lori pegaga boleh di bekalkan ke Pasar Borong Selayang, Pasar Caukit dan Pasar Borong Puchong saban hari tanpa kejatuhan harga.Kalau nak buat betul-betul keluarlah modal untuk melihat-lihat projek orang lain yg berjaya.
~ Apak Nuar, UPM.

Contains sedative and might cause sleepy if consuming too much of it.
~ ashrina


~ Wak sudin sudinwak@yahoo.com

Nota dari admin: gambar yang ditunjukkan diatas ialah pegaga gajah
~ Admin

bagi sesiape yg baru nak try ulam nei..baik try yang daun dier kecik2 jer..sbb rase dier kurang kelat atau lagi ok drp daun yg besa2. yang besa2 kelat sgt & ok bile makan ngan budu @ sambal blacan jer ntuk cover dier punyer kelat.
~ breakers

air rebusan pegaga sesuai untuk mengubati penyakit demam. Ulam pegaga boleh meningkatkan kecerdasan minda. Pegaga yang ditumbuk halus boleh mengubati penyakit kulit.
~ azwan

rebusan pokok pegaga juga sesuai untuk mengubati penyakit keputihan bagi perempaun.
~ fajarsiang@yahoo.com

Contains sedative and might cause sleepy if consuming too much of it.~ashrina

ashrina, where u get this informations, journal ke?byk lg x u tahu pasal side effects ttg herb?
~ faisayuzi(RESEARCH ASSISTANT, UiTM)

Ini pegaga gajah.. tapi kat nurseri tu maknya tu kata

Ini pegaga holland, ini pegaga tatak boleh makan

.  Anyway, I makan jugak tapi lagi suka pegaga kampung sebab lagi sedap. Di rumah, dibiarkan melata atas rumput, nampak cantik..
~ haifa


haih yo cekap la MOther IN law tiu lei
~ hell

saya nak meklumat penuh ttg pegaga ini.......nak buat kajian geografi form3. tolong kirimkan ke saya ekksss..........
~ honey_gurlz15@yahoo.com

i love pegaga very much. that is my favourite ulam.mmmmmm.
~ nana_249@hotmail.com

Apak Nuar, UPM.
I memang berminat nak tanam pegaga secara kommersial, tapi tak tahu kaedah2 yang betul. boleh saudara kongsi pengetahuan saudara dengan saya? sila e-mail kepada nor_fatahiah @yahoo.com
~ Fatahiah

assalamualaikum..
saya,Azhardy amat berminat untuk jadikan tanaman pegaga ini sebagai satu bentuk perniagaan iaitu secara komersial.Sekarang ini saya sedang mengikuti satu skim di bawah tajaan Bank Pertanian Malaysia.Tetapi
saya masih mencari pihak yang dapat membekalkan benih pegaga kampung dalam bilangan yang banyak.Di samping itu juga saya mencari pengusaha tanaman ini yang mengusahakan di kawasan sekitar Kelantan dan juga Terengganu.
Saya berharap ada pihak yang dapat membantu.
Sekian terima kasih.
~ spid3y14@yahoo.co.uk

gambar pegaga kat atas ni hanya sesuai untuk hiasan landskap, pegaga yang banyak terdapat di pasar chow kit adalah pegaga yang di tanam secara komersial, pegaga yang paling berkhasiat dan di sukai ramai adalah pegaga kampung yang menjalar
~ Mie upm

Menjadi amalan pegaga ini dibuat jus dan sediakan sebagai minuman tonik khasnya dipercayai dapat menurunkan tekanan darah tinggi.Sungguhpun begitu dari pengalaman kami pegaga ini pada mula penanaman kurang menghadapi masalah penyakit tetapi setelah satu jangkamasa yang agak lama serangan penyakit daun dan reput akar menjadi masalah utama. Maka pegaga ini sukar untuk dijadikan tanaman komersil jangkapanjang (parennial crops).
~ shazmansaidi@yahoo.com

Kalau lu olang beli itu pigaga pasar malam, pasar bolong, pasar apapun itu pigaga manyak talok lacun. Lu makan manyak lu punya lacun dapat manyak. Ini pigaga komercial kalau tak talok lacun suma habit jadi daun pelang. Mau cantik apa lagi, splay lah. Itu pigaga lu beli pasar punya cuma ada kasiat lacun kulat saja, itu apa nama,  Benlet sama itu itu nama lacun Tiram lah. Siapa makan kira bunuh dirilah. Lu olang sukak ....
~ Kongsi Kong

Nur Fatahiah!
Betul nak buat komersial pegaga? Bajak kawasan seluas 484 meter persegi (66 kaki x 66 kaki) lepas bajak tabur tahi ayam kering. Lepas tu rotorkan tanah. Nak benih yang banyak beli kat pasar sebakul beratnya lebih kurang 40 kg (harga tengok tempat) cerai-ceraikan gumpalan pokok pegaga dan tanam dengan jarak 1 kaki x kaki sistem 3 segi. Siram hari hari sebelah pagi. 3 bulan nanti boleh dapat hasil lebih kurang 1/2 tan.
Selamat mencuba
~ Wak Din sudinwak@yahoo.com

oke la tu...ada side effect lain lagi tak?
~ min

test
~ dxddd

test
~ cc

gambar pegaga kat atas ni hanya sesuai untuk hiasan landskap, pegaga yang banyak terdapat di pasar chow kit adalah pegaga yang di tanam secara komersial, pegaga yang paling berkhasiat dan di sukai ramai adalah pegaga kampung yang menjalar.
~ Mie upm
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sundal malam(4/12/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :20 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(235)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com