MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Bayam karang

Nama Tempatan:Bayam karang
Nama Saintifik:strobilanthes crispa l
Nama Lain:pecah beling, keci beling, jin batu, lidah jin , ngokilo
Famili:Acanthaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

pokok ini senang di jumpai dibelukar dan mudah membiak melalui keratan batang

kegunaan:

Digunakan untuk merawat penyakit batu karang dengan cara merebus daunnya hingga mendidih dan airnya diminum

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:strobilanthes crispa l
Other Name:pecah beling, keci beling, jin batu, lidah jin , ngokilo
Family:Acanthaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


ada sapa2 ke nak daun ini saya boleh bagi percuma sila la emel kerulanuarjusoh@gmail.com
~ kerulanuarjusoh

Assalamualaikum,

Ni ke pokok pecah kaca/pecah beling? Gambar ni saya ambil di Hospital Putrajaya.

http://lh3.ggpht.com/_0gHtfE9gA90/TD5r1YNL6zI/AAAAAAAAHEs/bblaX76Wqf4/s800/L1030341.JPG
~ Nik

bapa saya xjual pun...sedeqah je kat orang yang nak..siap bagi pokok lagi...mahal sgt ke harganya kalau dijual?..rasanya mcm teh cina kan..
~ errequelena@yahoo.com

bapa saya tanam dan keringkan sendiri...saya memang amalkan.. rebus guna coffee maker..mudah...
~ errequelena@yahoo.com

Assalamualaikum,berminat dgn pokok pecah beling,sila hubungi saya di Kuantan.
~ Firdaus..019-9924400

nyokilo tu nangka dlm bahasa jawa?
~ Hj.Zahir

daun ini juga dikenali daun pecah beling.amat mujarab bagi penyakit batu karang cara nya dgn minum selama tiga hari. hari pertama masak 3 gelas air ,7 helai daun & seketul garam jantan hingga jadikan 1 gelas, hari kedua 5 helai daun, hari ketiga 3 helai daun insyaalah...
~ ena aziz

sesiapa yg bermurah hati untuk beri beberapa daun pokok ini untuk kucing saya yg sakit batu karang,sila emailkan saya di syara_1999@yahoo.com.xsampai ati saya tgk perutnya yg keras
~ kucingkusakit

Ubat utk kencing tak lawas, batu uric asid & batu karang.
Bayam Karang or Pecah Kaca.
Mudah ditanam terus diatas tanah atau di dalam pasu. Batangnya beruas-ruas macam pokok daun kesum.   Cukup cantik untuk ditanam sebagai pokok pagaran(hiasan).

Cara penggunaan:
10 helai daun matang direbus didalam 1.5 lit air sehingga air rebusan tinggal 33%. Minumlah 3 kali sehari berterusan sehingga satu bulan. Jumpa doktor utk memastikan perubahan.

Saya ada jual anak benih dan ada jual yang telah di keringkan.  
~ Anuar Daud- Tabib/Sengsei Beranang.Tel/sms: 016-27

saya panggil pokok ini pecah kaca atau kerang batu...memang mujarab minum air rebusannya...kalau angin dalam badan....terkentut jer la jawabnya
~ zokry

pada siapa yang ingin cari pokok pecah beling ini jiran saya di cheras ada tanam pokok ni,ia hidup subur di tepi rumah,rimbun & subur
~ jasmie_my@yahoo.com

saya tengah buat kajian pasal bayam karang.saya nak tahu lebih lanjut pasal bayam karang
~ hasliza_2006@yahoo.com

sesiapa yang berminat ambikla kat rumah saya di kota bharu. free aje. msk575@yahoo.com
~ msk

juga dikenali sbg pokok batu jin
~ msk

isteri saya sudah di scan (ultra sound) dan didapati banyak terdapat batu karang di dalam ginjal. setelah mengamalkan meminun air rebusan daun selama beberapa hari, scan kedua tidak menunjukkan apa-apa lagi batu karang yang tertinggal. alhamdulillah. inilah kebesaran Ilahi.
~ msk

http://www.melur.com/images/myherba/bunga_pecah_beling.jpg

bunga pecah Beling
~ Noraida Arifin

saya ada banyak daun pokok ini yang telah dikeringkan. berminat email saya
~ iracemerlang@yahoo.com

Puan, kami pelajar dari Maktab Rendah Sains Mara Pontian. Kami sekarang sedang menjalani salah satu bentuk pengajaran di MRSm di mana para pelajar dikehendaki untuk memilih satu tajuk tesis untuk dijalankan. Program ini bertujuan untuk mendidik para pelajar agar lebih bersedia sebelum menghadapi tesis sebenar di Universiti nanti. Kami berminat untuk menjalankan kajian mengenai pokok pecah beling. Bolehkah kami mendapatkan bantuan pihak puan?
~ Shazlin, MRSm Pontian

sebenarnya pokok pecah kaca dan bayam karang adalah pokok yang sama.Nama berubah mengikut daerah
~ admin

juga dikenali dengan nama keji beling, pokok ngokilo dan lidah jin
~ Ratu sari

Apapun kamu boleh mencuba sendiri sayur ini....sudah cuba baru tahu!
~ admin

Pelbagai khasiat daun pecah beling Pecah beling atau nama saintifiknya Strobilanthes crispus atau Saricocalix crispus (Acanthaceae) merupakan tumbuhan yang berasal dari Madagascar hingga ke Indonesia dan telah dikenal pasti buat pertama kalinya oleh Thomas Anderson (1832 - 1870) yang mengkelaskan tumbuhan ini di bawah Spermatophyta (tumbuhan berbunga dan gymnosperma). Daun in dikenali dengan nama pecah beling, enyoh kilo, kecibeling atau kejibeling di Indonesia. Di Malaysia, pokok ini lebih dikenali dengan nama pecah kaca, pecah beling atau jin batu. Pokok mudah ditanam dan hidup subur di Malaysia. Daunnya telah digunakan secara tradisional untuk merawat kanser, kencing manis serta batu karang dan juga sebagai agen diuretik. Tumbuhan ini mempunyai kandungan kalsium karbonat yang tinggi dan air rebusannya bersifat alkali yang lemah. Kajian oleh Kusumoto dan rakan-rakan (1992) menyatakan bahawa ekstrak air pecah beling mempunyai kompaun atau molekul yang mampu untuk merencatkan pertumbuhan retrovirus; agen dalam jangkitan virus seperti sindrom kurang daya tahan penyakit (AIDS) dan juga mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel leukemia. Terdapat banyak kompaun yang telah diasingkan dan dikenal pasti seperti asid kafeik, asid p-hidroksi benzoik, asid p-voumarik, asid vanillik, asid gentinik, asid ferulik dan asid siringik. Daripada kajian makmal yang dilakukan oleh Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), daun pecah beling mempunyai kandungan mineral yang sangat tinggi seperti kalium (51%), kalsium (24%), natrium (24%), ferum (1%) dan fosforus (1%). Daunnya juga mempunyai kandungan vitamin C, B1, B2 yang agak tinggi dan banyak bahan yang lain seperti katekin dan tannin. Daun ini juga mengandungi kafeina, tetapi kandungannya adalah rendah. Kesemua kandungan yang dinyatakan menyumbang kepada paras jumlah antioksidan (total antioxidant activity) yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan yerbamate (teh herba) dan vitamin E (alfa-tokoferol). Bagi kajian antikanser pula, kajian praklinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan ekstrak pecah beling secara in vitro (kultur tisu) dan in vivo (kajian haiwan). Bagi kajian kultur tisu, ekstrak pecah beling bertindak secara efektif untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser kolon, kanser hati dan kanser buah dada. Ekstrak ini mampu membunuh sel kanser dengan mengaruh sel kanser ini mati secara semula jadi (apoptosis) tanpa kesan sampingan atau keradangan. Di samping itu, ekstrak pecah beling ini juga mampu untuk memendamkan gen penyebab kanser, sekali gus mengurangkan risiko dan keterukan kanser. Bagi kajian haiwan pula, ekstrak air pecah beling pada kepekatan 2.5% dan 5% mampu untuk mengurangkan keterukan kanser hati bagi tikus yang diaruh kanser hati. Fitosterol (sterol dari tumbuhan) telah berjaya diasingkan daripada daun pecah beling ini. Bahan ini telah terbukti mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser seperti yang telah disebutkan di atas. Bahan ini juga dikatakan mampu untuk menurunkan paras kolesterol darah kerana fitosterol akan bersaing dengan kolesterol di dalam usus, sekali gus menyebabkan kolesterol dari makanan tidak dapat diserap. Ekstrak air daun pecah beling juga telah diuji keberkesanannya sebagai agen antidiabetis pada tikus yang diaruh diabetes. Ekstrak daun pecah beling pada kepekatan 5% dan 7.5% mampu untuk menurunkan paras gula darah di samping meningkatkan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) darah bagi tikus yang diaruh diabetes atau kencing manis. Ekstrak ini tidak mempunyai kesan ke atas paras gula darah pada tikus normal, tetapi mampu untuk meningkatkan paras jumlah antioksida (total antioxidant level). Peningkatan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) dalam darah adalah penting untuk melindungi badan daripada radikal bebas. Oleh itu, ekstrak ini sesuai bukan sahaja untuk mereka yang berpenyakit, tetapi juga untuk mereka yang normal. Kami telah menyediakan formula teh daripada daun pecah beling. Teh pecah beling ini telah menunjukkan tahap antioksidan yang sangat tinggi, merencatkan pertumbuhan sel kanser buah dada dan kanser ovari dan juga berkesan untuk menurunkan paras gula darah pada tikus yang diaruh diabates atau kencing manis. Hasil yang menarik lagi ialah di mana teh pecah beling ini mampu untuk merencatkan pertumbuhan 2 daripada 9 mikroorganisma yang dikaji iaitu Streptococcus sobrinus dan Streptococcus mutans. Bakteria yang disebutkan ini adalah bakteria yang menyebabkan karies gigi. Kesimpulannya, daun pecah beling merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak khasiat. Ia mempunyai jumlah antioksidan yang tinggi di samping mampu untuk bertindak sebagai agen antioksidan, antikanser, antidiabetes dan juga antimikrob. Walau bagaimanapun, kajian klinikal (human study) masih perlu dijalankan untuk menentukan kesannya terhadap pesakit kanser dan juga pesakit diabetes atau kencing manis. Artikel oleh: Prof. Madya Dr. Asmah Rahmat dan Mohd. Fadzelly Abu Bakar. Jabatan Pemakanan dan Sains Kesihatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM, Serdang, Selangor, Malaysia.
~ Nor

Pokok bayam karang / pecah beling untuk di jual di melur herbs garden. Rujuk katalog kami: Katalog Melur
~ Nor

saudari nor,saya di faham kan ekstrak air daun pecah beling mampu merencatkan pertumbuhan sel kancer dan berkesan menurun kolestrol bagai mana cara pengunaan nya adakah daun segar herba ini terus di kisar untok mendapat kan jus nya, atau cara merebus dahulu sebelum di minum.
~ maya

mana satu yang lebih afdal, daun pokok ni rebus dgn air hingga mendidih atau masuk kan aje dalam air panas lepas tu dah boleh minum...
~ cikwondered@yahoo.com

pecah beling ini ada kah sama dengan se jenis tumbuhan di belukar di tempat saya, orang brunei menyebut tumbuhan sebagai

bayam nuhur

ada kah ia betul tolong beri penjelasan.
~ nana


sama dengan bayam nuhur, betul kah, sedap di gulai masak lemak.
~ nor

saya ingin tahu adakah daun pecah beling ini berbulu di sebelah bawah daun?, saya di faham kan tumbuhan ini di tanam melalui keratan akar, betul kah?
~ umai

saya ada tanam pokok ni,macam mana cara menguna kan nya,adakah keseluruhan pokok ini bolih di guna kan,dan ada kah kesan racun di dalam pokok ini? tolong beri penjelasan mengenai nya.
~ ina

saya menjumpai tumbuhan  pecah beling ini di laman web indonesia,apa yang saya lihat melalui gambar yang di serta kan tumbuhan ini tidak sama dengan gambar di melur.com nama saintifik nya juga berlainan,saya sangat keliru gambar yang mana satu kah yang betul,mana mana pehak yang tahu mengenai tumbuhan ini tolong beri penjelasan pada saya dengan betul.
~ inai

Selain bayam karamg pokok pecah kaca juga digunakan untuk merawat batu karang dan kencing tidak lawas
~ admin

ada orang kata daun poko ini masuk dalam air panas dan minum untuk mengubati sakit urat. betul ker?
saya tak pasti... ada sapa sapa tau?
~ fajarsiang@yahoo.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Senduduk putih(9/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :30 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com