MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Sambung Nyawa

Nama Tempatan:Sambung Nyawa
Nama Saintifik:Gynura procumbens
Nama Lain:Dawn Dewa, Leaves of the Gods, Googoolipid, Mollucan spinach,Sambung nyawa, Daun Dewa, am Akar, Akar sebiak, and Kelemai merah, bai bing cao
Famili:Asteraceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Sambung nyawa adalah jenis tumbuhan tahunan yang banyak digunakan dalam perubatan dinegaranegara asia tenggara seperti Malaysia , Indonesia dan Thailand. Ia mudah membiak melalui keratan batang dan mudah tumbuh di kawasan yang agak redup dan mempunyai kelembapan yang sedernana.

kegunaan:

Mengurangkan kadar kolestrol dan menurunkan tekanan darah tinggi.Di Malaysia ia juga digunakan untuk merawat sembelit,kencing manis dan kanser.Ia juga digunakan untuk merawat masalah buah pinggang.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Gynura procumbens
Other Name:Dawn Dewa, Leaves of the Gods, Googoolipid, Mollucan spinach,Sambung nyawa, Daun Dewa, am Akar, Akar sebiak, and Kelemai merah, bai bing cao
Family:Asteraceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


ada info sape yg bole jual kat saya email aizaqa@yahoo.com.my
~ zax

saya mmg tg cari pokok sambung nyawa ni. klo ad sesape yg jual area terdekat di setapak KL???
~ Aida

ada sesiapa yg jual pokok sambung nyawa ni x? saya nak beli untuk tanam kat rumah... tajmedic@yahoo.com 0197916870
~ taj

Apa beza sambung nyawa yang buat ulam dengan sambung nyawa besar..yg ketara daunnya lebih hijau gelap dan panjang. Ada sesiapa yang boleh terangkan...
~ Ahmad

Saya PERLUKAN DAUN KERING SAMBUNG NYAWA.Berapa banyak pun saya terima kalau harga patut.Sila contact 012-9879825.SEGERA.
~ A Razak Bin Arshad

Ni memang daun sambung nyawa la .. rasanya lemak dan sedikit manis (mungkin kandungan glukosa kut).. bapa angkat aku Tok Batin Sungai Lesung pernah cerita ... dulu-dulu ada orang sakai yang kelaparan dan keletihan pernah makan daun ni lalu ia rasa bertenaga semula ... tu sebab dipanggil sambung nyawa !
~ Pawang Sakai

pokok ni org panggil juga seribu dinar
~ nazir jb

kenapa nama dia sambung nyawa.tak ada berkenan pun??
~ fadhil

Gamba tu btul pokok Sambung Nyawa - Gynura procumbens. Kalo berwarna ungu pada daun tu pokok Daun Dewa - Gynura divaricata.
~ Botanist

kalau saya ini dipanggil sireh cina sebab kalau sambung nyawa berwarna ungu dan mempunyai rasa yang berbeza, sambung yawa lebih lemak dan sedap tetapi sireh cina memounyai rasa yang agak payau dan daun yang agak kesat lebih kepada daun lima ringgit.. itu pemahaman saya untuk dikongsi bersama, sekian
~ faizul

Assalamualaikum,saya ada tanam dan jual pokok ni. Berminat,boleh hubungi saya di Kuantan.
~ Firdaus...019-9924400

bukan ke ni pokok tujuh jarum? kalo x silap saya org cina pun kate ni pokok tujuh jarum. sambung nyawa bkn ke mcm pokok pedu bumi?
~ jerangkung1919@gmail.com

mana asal pokok sambung nyawa ni?mana senang dapat pokok ni kat segamat,johor?
~ *my_sha

Ini best punya  ulam  makan dengan kari mamak.  Buat  masa ni tak rasa  sakitpun.
~ Kaki Makan

tengok gambarni macam bukan sambung nyawaje! tapi macam daun susun kelapa plak....
~ pengulu rimba

Ada orang kata orang perempuan yang belum menopause (putus haid)tak boleh makan banyak daun ni. Kalau nak makan juga mungkin 2-3 helai sahaja seminggu. Sebabnya takut cepat 'kering'. Tak tahulah betul ke tidak.
~ doktor bangi

macam mana rupa sambung nyawa unggu? Daun dia warna unggu juga ke?
~ adiays

Kalau kat Kuantan boleh jumpa dengan Mak Long. Dia penjual ubat tradisional di Taman Kerang.Kena datang waktu pagi antara 9 - 11 .Mak Long banyak tanam pokok2 herba ni
~ ezbi

yg ni klu org yg nak mati ckup baguih.sya ada tanam tp celaka pnya org potong rumput, habih semua di potong.
~ zamtia@gmail.com

sesetengah orang panggil sirih cina.
~ tan

Bolehkah saya mengetahui penyakit-penyakit yang lazimnya menyerang pokok sambung nyawa?dan apakah racun yang sesuai?
~ zul

daun tumbuhan ditumbuk lumat, sesuai mengubati sakit ruam bahagian tepi(celah) peha, amalkan selama seminggu, insyallah
~ hafifi

pahit nya daun dia..dulu boleh kunyah, tapi la ni tak lalu.  Cam nak terkeluar balik..hehhe..sebab tu pokok tu merimbun, sebab aku jarang amek..
~ ummuHanan

izan,
ubat kurap, daun gelenggang, boleh campur serbuk belerang sikit. I.A
~ Hj

JANGAN MAKAN SELALU, SEKALI MAKAN SBG ULAM 2-3 HELAI SHJA. dikhuatiri tekanan darah rendah sangat.
~ hj s smd4889@gmail.com

petua daun apakah yang boleh merawat kurap di belakang tengkok?
~ izan

bolehkah saya membeli pokok sambung nyawa dari melur herbs garden melalui pos dan bagaimana caranya?
~ nagasuci79@yahoo.com.my

Saya berminat nak dapatkan pokok Sambung Nyawa ni lah, kat Kuantan di mana boleh saya dapatkannya?
~ nagasuci79@yahoo.com.my

betul ke daun ni bleh kuruskan badan kita jika dimakan slalu?
~ nor

pe yg ade dlm mbung nyawa ni yg leh ubat kan kanser??da ade kajian e psl ni??
~ nadz

erm..pihak admin bleh tlg bgtau sama ade sdh ade pihak yg buat kajian kengenai pokok ni x?kalo ade,bleh bgtau address or website yg bleh sy kunjungi?saya nk tau lebih lanjut mengenai pokok ni...please..thanks... ;)
~ faeizah

umah saya ade pokok ni..mak n ayah akan makan setiap ali nk jumpa doktor tok pemeriksaan kesihatan..berkesan kot tok kencing manis n darah tinngi..tp kenalah amalkan pemakanannye..bukan cm mak ayah saye... ;)insyaAllah..kite hy berusha...Allah yg tentukan segala2nya...
~ faeizah

caya tak cayala..
~ abok

daun sambung nyawa ni tak besar sangat. rasanya manis lemak. saya lebih suka makan dengan sos.

ada satu lagi pokok yang keluarga saya panggil Temu Tasik. saya tak tau nama lain untuk pokok ini atau nama botaninya. daunnya boleh sebesar tapak tangan dan berwarna hijau tua serta rasanya pahit. tapi ada petua kata tak nak rasa pahit kena petik daunnya pada waktu pagi sebelum matahari naik atau pada waktu hujan. biasa dimakan dengan sambal kelapa atau dibuat ulam. sapa ada tau tentang pokok ni?
~ Mie

saya ada tanam pokok sambung nyawa,lokasi rompin pahang,berminat email putrahero@hotmail.com
~ adi forestry

rasanya cukup berlemak dan sedap. utk darah tinggi, dos i helai sehari. insyaAllah berkesan.
~ asti megaherb

saya dari singapura.Ada orang Singapura yg mencari daun Sambung nyawa? tel 97547893
~ mariati

Pokok ni boleh dimakan daunnya begitu saja.boleh juga dibuat ulam.
~ Arbiha PJ 0133352501

Pokok nie,tak pahit,sedap dimakan,lemak-lemak rase lah..mujarap percayerlah
~ azman saharan

Adakah pokok ini dipanggil juga pokok biak atau pokok ketum ? Sesiapa yang tahu tolong beri jawapan.Terima kasih.
~ MohalilSab

Tidak. Ini bukan daun ketum. Pokok ni dipanggil akar sebiak dan bukannya pokok biak macam pokok ketum.Nama saintifik bagi pokok ketum ialah mitragyna speciosa dari famili Rubiaceae. ia telah diharamkan penanamannya oleh kerajaan thailand semenjak tahun 1943 lagi dan baru-baru ini kerajaan Malaysia juga mencadangkan agar ia ditakrifkan sebagai dadah. Ia digunakan dalam perubatan tradisional untuk menguatkan tenaga batin.
~ Melur admin

Pokok sambung nyawa ada dijual di melur herbs garden dengan harga RM6.00 dalam pasu plastik.ia sesuai ditanam di halaman rumah untuk kegunaan harian sebagai ulam.
~ Nor

Arwah sahabat saya banyak tanam pokok ni dan suka makan ulam dari pucuknya, beliau meninggal pada usia 35 tahun, tak sakitpun. Mati takajuiek.
~ abdupm

sekolah saya ada tanam pokok nie. tak saya tengok pokoknya tak bernyawa pun.sian pokoknya. nama je sambung nyawa. macam mana cara untuk bagi pokok nie hidup subur?
~ apis

betul ke gambar pokok ni dgn namanya?
~ ashrina

Pokok dan Gambar adalah betul. Untuk peminat daun KETUM sila ke laman web ini:- http://www.botanic-art.com/Kratom.htm WARNING : Usage is Forbidden.
~ nMOHO

saya ada tanam pokok ni di rumah, daun ni rasanya pahit
~

Melur admin, ada sejenis lagi pokok yang serupa dgn sambung nyawa, tapi daunnya lebih nipis dan bergerigi. pada tgh daun tu ada warna purple sket. mungkin ke itu Gynura sp jugak?
~ ah_suk1

ada org kata daun kalau dimakan oleh org yg tak ada darah tinggi nanti akan jadi pesakit darah rendah pulak..betul ke..tolong jawap kemuskilan ni
~ shida

Kat rumah saya tanam dalam pasu, memang senang hidup dan subur.  Kalau nak bagi berdaun banyak, selalulah ambil pucuknya untuk dibuat ulam.  nanti akan tumbuh pucuk yg bercabang dan makin cantik. Kalau tanam atas tanah, pokok ni akan merimbun.  Kalau nak semai, patahkan rantingnya dan cucuk je ke tanah. Pokok ni memang tak cerewet utk dijaga.  Rasanya pun sedap.
~ haifa

Org utara panggil pokok ni Sambung Hayat.Kat rumah saya tanam dalam pasu,memang senang hidup dan subur.Kalau nak bagi berdaun banyak, selalulah ambil pucuknya buat ulam. Nanti akan tumbuh pucuk yg bercabang dan makin cantik.Kalau tanam atas tanah,pokok ni akan merimbun. Kalau nak semai,patahkan rantingnya dan cucuk je ke tanah.Memang tak cerewet utk dijaga.Rasanya pun sedap.
~ haifa

Org utara panggil pokok ni Sambung Hayat.Kat rumah saya tanam dalam pasu,memang senang hidup dan subur.Kalau nak bagi berdaun banyak, selalulah ambil pucuknya buat ulam. Nanti akan tumbuh pucuk yg bercabang dan makin cantik.Kalau tanam atas tanah,pokok ni akan merimbun. Kalau nak semai,patahkan rantingnya dan cucuk je ke tanah.Memang tak cerewet utk dijaga.Rasanya pun sedap.
~ haifa

Ini bener daun sambung nyawa, tapi bukan daun dewa, kebetulan kami produksi 2 tanaman ini.
~ ALDI. agro_cipta@yahoo.com

di mana saya boleh dapatkannya? paling dekat di mana? saya di singapura.
~

BERKAHWIN LAMA DAH, TAPI BELUM DAPAT ANAK. ISTERI CANTIK, SUAMI PERKASA, KEDUA-DUANYA OK. NORMAL. KAT MANA SILAPNYA. BELUM ADA REZKI KOT?
Jangan putus asa, cuba cara wak. Mana tau kalau diizinkan tuhan.
~ bangnuard@yahoo.com.my

boleh jugak digunakan untuk sakit sakit dada .daun nya dikunyah dan di isap airnya .pernah terbukti untuk penyakit jantung awal.
~ azman

terbukti untuk penawar sakit dada.kunyah dan telan airnya.bukan daun nya...he
~ az_2378@yahoo.com

Melur admin... boleh tak kirim gambar pokok ketum ke hazly84@hotmail.com. saya nak tahu adakah pokok yang berhampiran dengan Lab kami adalah pokok tersebut. rujukanē yang ada dekat library pun masih kurang.
~ student
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bunga santalia(10/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :34 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com