MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM40 Trelis
Trelis RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Gajus

Nama Tempatan:Gajus
Nama Saintifik:anacardium occidentale
Nama Lain:Jagus , gajus, jambu golok, ketereh
Famili:Leguminasae
Lokasi dijumpai:Tepi sawah tumpat kelantan
Asal:Tumbuhan tempatan

keterangan:

Sejenis pokok rendang yang biasanya ditanam di tepi sawah untuk teduhan, jagus merupakan pokok yang boleh mencapai ketinggian hingga 15 meter.batangnya mempunyai getah yang akan merengsakan kulilt jika terkena. Kulit akan menjadi melecur seperti terkena getah bacang. Daunnnya berbentuk bulat dihujungnya dan panjangnya sekitar 18 cm dengan lebar antara 5 hingga 7 cm. Daunnya tersusun secara bertentangan. Buahnya berbentuk seperti buah pear dengan bijinya berada diluar.bijinya berbentuk ginjal.Buah dan bijinya berwarna hijau ketika muda. Buahnya akan menjadi berwarna kuning apabila masak. Teksturnya akan menjadi lembut dan berair. Isi didalam buahnya berwarna putih. Terdapat juga spesies jagus yang mempunya buah yang berwarna merah jambu.

kegunaan:

Pucuk gajus yang muda boleh dijadikan ulam mentah. Ia sedap dimakan kerana baunya yang menyelerakan . ia juga rangup apabila dikunyah. Rasanya yang lemak-lemak kelat juga menyebabkan ia merupakan antara ulam yang menjadi pilihan bersama sambal belacan, budu atau cencaluk.

Buahnya yang manis dengan rasa sedikit pijar boleh dimakan begitu saja. Namun rasanya yang agak pijar menyebabkan ia banyak dimanafaatkan sebagai kerabu. Ini kerana rasa pijar tersebut akan hilang apabila airnya diperah keluar. Bijinya pula di bakar dan kulitnya di ketuk untuk mengeluarkan bijinya. Kulitnya dibakar akan mengeluarkan minyak yang berwarna hitam dan pernah digunakan pada zaman dahulu untuk dijadikan bahan api untuk pelita. Asap dari pembakaran biji gajus boleh merangsang penyakit asma.

dari segi perubatan amalan memakan pucuk gajus yang kelat sebagai ulam dikatakan dapat mencegah dan mengawal penyakit kencing manis.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:anacardium occidentale
Other Name:Jagus , gajus, jambu golok, ketereh
Family:Leguminasae
Location:
origin:Tumbuhan tempatan

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


ada usahawan di sg petani kedah mmbekal ulaman trmasuklah pucuk gajus dia kerap memangkas pokok dia tanam maka jadi bonsai pokok tu maka keraplah pokok dia mengeluarkan pucuk tak perlu nak tunggu musim pokok gajus berpucuk baru tak perlu memanjat pokok nak makan pucuk
~ lata

masa budak2 dulu kami bakar biji gajus atas periok buruk/tin minyak masak/tanah bila panas api menyambar biji gajus ni yg mengeluarkan minyak kami estimate dlm 15 minit biji gajus terbakar (membakar minyak/getah biji gajus)lepas tu kami padamkan api dgn pasir lepas tu kami akan mengetuk biji gajus yg telah terbakar dgn kayu utk kluarkan isinya masa tu getah/minyak dah tarak gigit pon tarak paa..mau kena caranya...hasil tunjuk ajar tok nek sya
~ lata

p/s kalu cirit kena naya buah JAMUKIAN padan ngan telan ayag nyog ja insyaAllah, hok royak takdi tuh cirit bukan kis make buoh jamukian, rebuh taka daong tere tuh cirit biaso
~ BaniMaaruf

InsyaAllah Menghentikan cirit birit. 15-20 TULANG DAUN (drp daun tua) gajus/jangngoeh/ketere/jambu golok  rebus ngan 100ml air bila tinggal kira-kira 70ml padam api, minum suam-suam. ni sya habag kat hangpa ataeh pengalaman ni.
~ BaniMaaruf

pucuk gajus sedap dicicah dgn sambal kelapa....
~ damha

biji gajus ni memamang sedap...tapi getahnya klu kena,,lebih2 lg kt kawasn mulut lg sedap..habis melecup,mcm kudis jadinya...sebab dh prnh kena masa kecik2 dulu...buah gajus ni klu yg masak sedap klu cicah kicap...x pun campur dalam gulai siput sedut atau kerang,,,sedaap...

~ mohamadnizam.othman@yahoo.com.my

ulasan dari sorang pembaca, getahnya biji gajus tua boleh menghilang kaki merekah adalah tidak benar,
pengalaman kaknab bekerja mengambil upah membelah biji gajus selama 5 tahun, dari darjah 4 hingga form 2. getah biji gajus memang boleh membuat kulit kita melecup dan menjadi kudis, kaknab masih ada parut bekas terkena getah kulit gajus itu, bentuknya pun macam biji gajus juga, kerana kulit gajus yang terbelah melekat dekat kaki kaknab, kaknab tidak tahu, ianya telah melecup melembung macam kena api lepas tu menjadi kudis. bahkan hendak membelah biji gajus pun kena menggunakan kapur sirih, jari jari juga dibalut supaya tidak terkena getah, wpun menggunakan kapur dan tidak membalut jari, tidak akan melecup, tetapi akan terjadi satu selaput merah ke atas kulit kita dan akan mengambil masa untuk menghilangnya, getah yang melekat di kulit semasa membelahnya mesti di basuh dengan minyak tanah. biji gajus dibelah dengan kacit dan isinya dikorek dengan menggunakan penggorek yang dibuat sendiri. satu pengalaman yang xdapat dilupakan selama 5 tahun membelah biji gajus, biji gajus semua datang dari langkawi,
~ kaknab at http://pahitjadiubat.blogspot.com

Peringatan kepada pengemar biji gajus jika suka makan isi gajus mentah hati-hati jangan sampai minyak biji gajus terkena tepi bibir akan mengakibatkan tepi bibir anda akan berkudis. Kalau tak percaya sapu minyak tu dan tengok hasilnya....
~ jentayubisu@yahoo.com

Kalau sesiapa pergi ke Langkawi jangan lupa singgah ke Padang Mat Sirat disitu anda akan terpegun melihat rata-rata pokok gajus.  ditanam dalam jumlah yang besar.Masa saya kecil dahulu suka main jet rumput. Caranya ambil 1 biji gajus diketuk minyak yang keluar disapu pada pangkal rumput dan letak pada air tenang anda akan dapati rumput berkenan akan meluncur laju kedepan. Selamat mencuba.
~ jentayubisu@yahoo.com

Kalau sesiapa pergi ke Langkawi jangan lupa singgah ke Padang Mat Sirat disitu anda akan terpegun melihat rata-rata pokok gajus ditanam dalam jumlah yang besar.
~ jentayubisu@yahoo.com

buah gajus ni rasenye manis2 payau.. n sgt berjus ble da ranum.. jenis buah die stau sye ade 2, merah n kuning.. tp tak tau plak ape bezenye.. sye tnm pokok ni kt dpen rmh n tak smpat pokok nie mmbesor.. byk sgt tngan yg petik pucuk die wat ulam.. tp bile die da start bbuah.. stu pokok kuar buah.. kdg2 tgl tge pat lai daun je.. bijiknye plak sye x pnah bakar.. tah la.. smuenye sye tanam blk.. anak2 die sye bg sape2 yg nk tanam..
~ adipotre_69@yahoo.com

saya setuju dengan encik ala, masa kecik, saya suka makan pucuk dia.ikut cam atuk. tak mati pon saya.atuk saya pun alhamdulillah masih panjang umur.
~ keterehjagus

Hai,saya ada pokok gajus dah berbuah pun.terlampau lebat pulak.sila lah datang keladang saya.Banyak pokok yang ditanam spt pokok buah-buahan kampung dan pelik. ceremai,avogado,nam nam,buah pala,markisa dan lain2.saya suka student2 datang nak selidik dan juga  menikmati buah tersebut.kak nor pun boleh datang.
~ datinsofiera@hotmail.com

kalu nak tengok buah yg besar pergi di sekolah keb. ketereh kb kelate.
~ jbeng

assalamualaikum...kacang gajus dimakan selalu bagus untuk kesihatan.Terdapat protin didalamya.Dan baik untuk peredaran darah yg tidak aktif.Mereka yg bersukan digalakkan memakan kacang gajus.Untuk tubuh yg aktif.wassalam wallahualam.
~ cucu haji mahadi negeri sembilan

Perosak kpd buahnya adalah tupai musang kelawar/keluang dan disukai olih kambing biri-biri, daunnya bolih digunakan utk menghilangkan hanyir ikan ia diramas semasa mencuci/membilas ikan amat berkesan kpd yg tak suka mkn ikan air tawar krn hanyirnya cubalah pasti cuba sekali nak lagi itu kpd yg suka memasak laa...insyaAllah, selamat mencuba.
~ razi

saya ada dapat maklumat kepada yg pernah kena penyakit jantung berlubang elok kalau dimakan pucuknya.
~ zzpro

getah dari bijinya yang tua dapat menghilangkan tapak kaki  yang merekah..
~ llaahdol

oloh ho..sedaknyo pucuk ketereh cicah dengan budu...butir ketereh mahal weh...sebab isi biji dia sedap...
~ lloni

amalan memakan pucuk gajus adalah salahsatu kaedah menjarak kehamilan,buah gajus muda enak di masak kari bersama ikan masin
~ jj

Gambar tak berapa jelas ,kalau boleh biarlah ambil gambar besar sikit, tunjuk pokok nya. Kalau makan laksa Kedah (Penang) tak sah kalau tak ada pucuk nya.Tapi akhir2 ni ada yang mengatakan pucuk nya tak selamat dimakan entahlah.. dulu-dulu kalau musim pokok ni berpucuk itulah ulam yang jadi rebutan tak jadi apa pon....
~ ala

Salam...saya bercadang ingin membuat kajian mengenai pucuk gajus..saya harap bagi sesiapa yang tahu serba sedikit mengenai tumbuhan ini dapat memberi komen dan pandangan..terima kasih...
~ biosneezers
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sambung Nyawa(7/16/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :16 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(237)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com