MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books


Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Rosemary

Nama Tempatan:Rosemary
Nama Saintifik:rosemarinus officinalis
Nama Lain:
Famili:Labiatae
Lokasi dijumpai:Herba Inggeris
Asal:

keterangan:

Rosemary merupakan sejenis herba yang banyak digunakan dalam masakan inggeris. Ia merupakan sejenis tumbuhan renek yang kecil dengan daunnya yang berbentuk jarum seperti daun pokok pine.Rosemary mempunyai bunga yang berwarna ungu kebiruan dan di negara empat musim ia akan berbunga sepanjang musim bunga dan musim panas. Tidak pasti adakah rosemary boleh berbunga dalam iklim tropika kerana rosemary yang saya tanam( gambar diatas ) tidak pernah berbunga lagi.Rosemary boleh tumbuh hingga mencapai ketinggia lima kaki.Pembiakannya mudah melalui keratan batang. Untuk hidup di Negara kita yang beriklim panas, rosemary tidak boleh didedahkan secara terus kepada cahaya matahari. Tanam ditempat yang agak redup dan pastikan airnya mencukupi. Jika ada bahagian tumbuhan yang telah kering , pastika ranting yang kering ini dipangkas untuk menggalakkan pertumbuhan tunas baru. Tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang rimbun. Ia mempunyai aroma yang kuat.Nama tumbuhan ini yang mearik sebenarnya didapati dari perkataan lain yang bermaksud Embun dari laut.Di Negara barat rosemary merupakan simbol kepada persahabatan dan kasih sayang. Ia sering dijadikan hadiah kepada pasangan yang baru berkahwin.

sekadar untuk pengetahuan am: Menurut kepercayaan tradisi orang kristian, rosemary akan hidup selama 33 tahun dan sehingga ia mencapai ketinggian nabi isa sebelum ia mati.Mereka juga percaya daun rosemary yang diletak dibawah bantal ketika tidur akan menghalang mereka dari diganggu oleh roh jahat.

kegunaan:

Kajian saintis dari universiti Cincinnati mendapati bau rosemary boleh membantu menguatkan ingatan kita. Rosemary sesuai diletakkan diatas meja dipejabat atau diatas meja belajar kanak-kanak.Daun rosemary boleh dipetik bila-bila masa diperlukan. Tidak digalakkan memetik lebih dari yang perlukan kerana baunya akan berkurangan apabila kering. Satu kajian oleh Chi-Tang Ho, Ph.D., seorang profesor di jabatan sains makanan di Universiti Rutgers di New Brunswick, new jersey  mendapati penggunaan minyak rosemary yang disapu pada kulit (kajian dilakukan pada haiwan) mengurangkan separuh dari risiko terkena kanser.Kajian yang sama juga menunjukkan haiwan yang makan rosemary hanya mendapat separuh dari kebarangkalian mendapat kanser kolon dan kanser paru-paru berbanding dengan haiwan yang dietnya tidak mengandungi Rosemary.

selain daripada itu rosemary juga digunakan untuk merawat masalah penghadaman dan haid yang tidak teratur.Cara penggunaannya sama iaitu dengan minum secawan kecil teh rosemary setiap pagi sebaik sahaja bangun dari tidur.Jika digunakan sebagai losyen ia dapat menghilangkan masalah sakit kepala.Jika teh ini diminum bersama madu ia boleh digunakan untuk merawat batuk. Ia juga baik digunakan sebagai tonik untuk menyuburkan kulit kepala dan mencantikkan kulit.Ia juga boleh menghilangkan kedutan kecil pada kulit.
Wanita hamil tidak dibenarkan mengambil persediaan herba dari rosemary.Walaubagaimanapun kuantiti sedikit yang digunakan sebagai rempah dalam masakan tidak akan mendatangkan kemudaratan.


English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:rosemarinus officinalis
Other Name:
Family:Labiatae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


kalau nak pokok herba inggeris seperti rosmary, thyme oregano dll boleh p di Camaron Highland beli di MARDI CH. saya ada beli herba ini. oregano dan Rosmery boleh tumbuh elok tapi thyme tak berapa subur boleh lah tahan 2 @ 3 bulan tapi rosmary dah hidup hampir 6 bulan sampai sekarang beli bulan 12 2010
~ raya gurun

saya baru berjinak2 untuk menanam rosemary tetapi selepas sebulan ia mula mati. kenapa yer?
~ lan mafia80

saya baru jer beli pokok ni smlm, d jln kuantan bypass... bau nya sgt bagus...x rugi tanam pokok ni..
~ fadhil kuantan 2/7/2010

saya sedang mencari pokok2 herba : rosemary, thyme, oregano. untuk ditanam. berharap sgt2 siapa2 yg ada jual tu, saya nak beli. saya tinggal di terengganu.
~ asmariza

i minat sangat pokok ni,buat masak dengan daging panggang , ikan or ayam panggang. Dulu2 beli yang kering jer, tapi la ni dah jumpa yang fresh ada jual kat Tesco. I penah cuba tanam (yang i beli dari tesco tu) tapi layu dan terus mati.. ingat dia x leh tumboh kat M'sia. Tapi lam gambar ni nampak tumbuh subur lak.. Camner nak tanam? Mana nak dapat benih? Please please help..nak sangat tanam pokok ni.. tak perlulah guna yang kering lagi..
~ sham

hellows , sajer nak tanya... ada berapa pokok rosemary yg ada buat masa skrg ? Tahniah pokok rosemary yg ada dalam gambar tu tampak sihat...  kalau mau order satu, rm10?
~ Izhizmz

wargh... ku mau tanya. mane ble dapat pokak ini
~ izah
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bonglai(8/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :45 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(237)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com