MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Durian Belanda

Nama Tempatan:Durian Belanda
Nama Saintifik:Annona Muricata L.
Nama Lain:Sour sop,corrossolier(Perancis),Pulippala(Tamil),Durian belanda,seri kaya belanda,nona belanda(Melayu),goyabrano, gunabano(Filipina),Mak khieb thet,mang can chiem,tiep parang(vietnam)
Famili:Annonaceae
Lokasi dijumpai:Pulau Pinang
Asal:Amerika tropika

keterangan:

Merupakan sejenis tumbuhan tropika yang berasal daripada amerika tropika dan diperkenalkan ke asia tenggara oleh orang-orang sepanyol.Daunnya berbentuk ringkas dan tersusun secara berselang seli pada rantungnya.daunnya berukuran 5.5-18 cm X 2-7 cm.Bunganya berwarna hijau pada mulanya dan berubah menjadi kuning pucat apabila mekar.Buahnya di litupi oleh duri yang lembut, berwarna hijau dan berukuran 15cm-35cm X 10-15 cm. Ia mempunyai biji yang banyak dan berwarna hitam serta dilindungi oleh cengkerang biji yang keras. daunnya mempunyai bau yang agak busuk dan digunakan oleh masyarakat melayu dan india untuk menghalang gangguan makhluk halus.Tumbuhan ini membiak melalu keratan batang dan biji benih.

kegunaan:

Putiknya digunakan oleh masyarakat melayu untuk mengubati cirit birit dan berak berdarah. Di Indonesia daunnya yang dihancurkan digunakan untuk merawat bisul dan daunnya yang dikeringkan digunakan untuk membunuh serangga. Air rebusan daunnya digunakan untuk mengeluarkan cacing dari usus. Di Malaysia, terdapat persediaan herba dalam bentuk cecair yang menggunakan daun durian belanda yang digunakan untuk merawat athritis, batuk dan demam.Demah atau tuam(poultice) yang menggunakan serbuk dari daunnya yang dikeringkan digunakan untuk menghilangkan radang dan merawat penyakit kulit. Di Filipina batangnya yang muda digunakan untuk merawat luka dan menghentikan pendarahan.Air rebusan daunnya digunakan untuk berkumur bagi merawat ulser mulut dan menyembuhkan luka.Divietnam pula daunnya digunakan untuk menangani masalah kerungsingan.Walaubagaimanapun penggunaan tumbuhan ini yang banyak mengandungi tannin dan meningkatkan risiko kanser menimbulkan kebimbangan.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Annona Muricata L.
Other Name:Sour sop,corrossolier(Perancis),Pulippala(Tamil),Durian belanda,seri kaya belanda,nona belanda(Melayu),goyabrano, gunabano(Filipina),Mak khieb thet,mang can chiem,tiep parang(vietnam)
Family:Annonaceae
Location:
origin:Amerika tropika

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Dah lama saya tahu khasiat durian belanda ni, sekarang saya merancang nak menanam pokok durian belanda dikawasan rumah dikampung suami saya, bekalan anak benihnya akan saya dapatkan dari seorang pembekal di bkt katil, melaka.
~ Noraini

Buat sayur pun sedap...
~ mummy sophia

Orang kKedah panggil Derian ropa ( Eropah ) Boleh buat ubat Gout.. amalkan sehiris pagi dan malam Insyallah.. Kawan saya kata dia amalkan...ok
~ raya gurun

kawan sya guna daun nya utk halau tikus dlm rumah katanya berkesan
~ lata

Ini betul-betul terjadi kepada saya sendiri. saya penghidap penyakit darah tinggi sederhana. Bacaan dari 130-140/90-100.setelah terbaca drp satu artikel ttg khasiat durian belanda, Satu pagi saya makan durian belanda beberapa hiris, selepas 3- 5 minit,saya ambil bacaan darah saya, alhamdulillah bacaan darah saya turun 118/85.Sehingga sekarang saya adalah penggemar durian belanda.
~ Mat Rock Beriman

macam mane pula boleh meningkatkan kanser? yang saya tahu kajian menunjukkan durian belanda adalah antikanser. Betul ke fakta statement tu...?
~ ctn...

kajian dibuat mendapati ia boleh mencegah kanser, mana yang betul ni
~ ala

Dengar khabar durian belanda dapat mengubati penyakit kanser.  Ingin tahu dimana dapat beli di Butterworth, Penang?  
~ Tan dari Butterworth

penyelidiken peringkat antarabangsa telah menemukan bahawa jus buah durian belanda dapat menghindar dan menyembuh penyakit cancer. jom kita ramai ramai tanam pokok durian belanda. buahnya pun sedap dimakan.
~ mak andeh

Kakak ipar saya pernah mendpt petua dr org waktu dia susah nak memdptkan anak supaya merebus kulit pokok ini utk diminum. Alhamdulillah, berkesan cuma perlu kajian terperinci utk mengesahkannya.
~ Jeep Kurnia

saya panggil durian selat...
~ lloni

Utk masalah Janda Berhias, sila dapatkan putik durian belanda sebesar telur ayam kampung. Gosokkan pada mana-mana bahagian badan yg terasa panas dan seram sejuk. Lama-lama penyakit anda akan pulih.
~ Bangnuard

buah durian belanda ni memang best dimakan begitu saja@dengan sos rojak..kaya dengan vitamin c
~ cat

Saya takda demam panas bangnuard. Seram sejuk adalah. Saya takda durian belanda, 'Nona' adalah. Boleh ke tolong ubatkan. Tolonglah bang.
~ Janda Berhiyas.

Nak ubati penyakit gout, amalkan meminum jus durian belanda.
~ Mie

Kalau anak-anak demam panas cara mengejut, selain dari rawatan moden di klinik sila gunakan daun durian belanda.

Caranya:
Pergi kat pokok durian belanda tu bagi salam, minta izin pada pokok untuk menggunakan daunnya bagi tujuan mengubatkan anak yang demam panas.
Ambil 10 helai daun durian belanda yang separuh tua, cuci. Rendam dalam besin 3 liter air dan ramas daun tersebut sehingga mengeluarkan warna hijau. Lumurkan (jaramkan) keseluruhan permukaan kulit anak anda yang demam panas itu dari hujung rambut sampai hujung kaki. 10 minit selepas itu panas akan reda, anak akan tidur nyenyak.

Kalau anak-anak masih kecil terutama yang 10 tahun ke bawah, eloklah tanam sebatang dua pokok ni. Selain  buahnya dapat dimakan;  daun, kulit, putiknya boleh buat ubat.

Amalan Tabib Anuar
~ Bangnuard@yahoo.com.my
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Dala(10/29/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :31 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com