MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |

E-books
Herbal Remedy
Produk Pilihan Melur
RM40 Trelis
Trelis RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM8 Baba Grower Pot 147mm
Baba Grower Pot 147mm
RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah RM8 Benih rose jepun  pink
Benih rose jepun  pink
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
Mencari Produk ? :

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak pokok harum sundal malam
2. keratan batang  Mulberi
3. keratan batang sabah snake grass
4. Baba Grower Pot 147mm
5. Trelis

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Serai Wangi

Nama Tempatan:Serai Wangi
Nama Saintifik:Cymbopogon nardus
Nama Lain:citronella
Famili:Poaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Famili: Poaceae/Gramineae

kegunaan:

daun serai yang dibalut dengan besi atau batu panas digunakan untuk tuaman yang bertungku pada kawasan urat saraf yang lemah,penyakit bisa otot-otot,sendi,mengecutkan rahim yang bengkak,memecahkan lendir,darah dan angin.daun serai dan jintan hitam digiling menjadi pes dan ditampal di dahi untuk untuk melegakan sakit kepala seperti angin meroyan dalam pantang bersalin. Campuran pada rempah ratus dijadikan pes bagi merawat bengkak-bengkak sendi dan otot.air rebusan daun serai (lebih baik jika dicampurkan dengan daun sirih dan gandarusa) digunakan bagi mandian ibu dalam pantang selepas bersalin dan untuk penyakit lemah otot dan sendi.membantu mengubati masalah sakit perut dan memecahkan gumpalan angin serta melepaskan angin melalui dubur (kentut) dan mulut (sendawa).dapat membantu mengimbangkan kestabilan hormon.menambahkan aroma hidangan serta membantu meringankan keadaan keracunan makanan.campuran dengan rempah ratus mempunyai khasiat bagi merawat kesihatansistem dalaman badan.membantu melawaskan dan melancarkan pembuangan air kecil.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Cymbopogon nardus
Other Name:citronella
Family:Poaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Kami menjual minyak atsiri/ Essensial Oil murni tanpa campuran sebagai parfume, aroma terapi, dll. Tersedia:
Minyak Mawar/ Rose Oil ( harga 3.000 / ml)
Minyak Melati/ Jamine Oil ( harga 3.500 / ml)
Minyak Lavender/ Lavender Oil( harga ( 4.200 / ml)
Minyak Teh hijau/ Green Tea Oil ( harga 4.800 / ml)
Minyak Strawbery/ Strawberry Oil ( harga 3. 000/ ml)
Minyak Floral/ Floral Oil ( harga 2900 / ml)
Minyak Kamboja/ Frangipani ( harga 4.600 / ml)
Minyak Kenanga/ Cananga Oil ( harga 4.400 / ml)
Minyak Citrus/ Citrus Oil ( harga 2.900 / ml)
Minyak Kopi/ Coffee Esensial Oil ( harga 4.400 / ml)
Minyak Coklat/ Cacao Essensial Oil ( harga 4.800 / ml)
Minyak Kayu manis/ Cinnamon Oil ( harga 4.200 / ml)
Minyak Cendana/ Sandalwood Oil ( harga 17.000 / ml)
Minyak Bunga Sedap Malam/ Tuberose Oil ( harga 4.700 / ml)
Minyak Papermint/ Pappermint Oil ( harga 3.000 / ml)
Minyak Bunga Kantil/ Magnolia Oil ( harga 4.700 / ml)
Minyak Jahe/ Ginger Oil ( harga 4.700/ ml)
Minyak Adas/ Foeniculi Oil ( harga 2.800/ ml)
Minyak Tea Tree/ Tea Tree Oil ( harga 4.800/ ml)
Minyak Nilam/ Patchouli Oil ( harga 4.700/ ml)
Minyak Akar Wangi/ Vetivera Oil ( harga 4.600/ ml)
Minyak Menthol/ Menthol Oil ( harga 3.000/ ml)
Minyak Pala/ Nutmeg Oil ( harga 4.700/ ml)
Minyak Cengkih/ Clove Oil
Minyak Kapulogo/ Cardamon Oil
Minyak Kemangi/ Ocimum Oil
Minyak Kayu Putih/ Cajeput Oil
Minyak Kamomil/ Chamomile Oil
Minyak Merica Hitam/ Black Pepper Oil/ Piper Nigrum Oil
Minyak Panili/ Vanili Oil
Minyak Wortel/ Carrot Oil
Minyak Lajaguya/ Lajagua Oil
Minyak Sere/ Cymbopogon Oil
Minyak Sirih/ Piper Bettle Oil
Minyak Bergamot/ Bergamot Oil ( harga 4.700/ ml )
Minyak Lily/ Lily Oil ( harga Rp 4.800/ ml )
Minyak Anggur/ Grape Seed Essensial Oil ( harga Rp 3.200/ ml)
Minyak Ylang-Ylang/ Ylang-Ylang Essensial Oil ( harga Rp 4.600/ ml)
Minyak Rosemary/ Rosemary Essensial Oil ( harga Rp 3.800/ ml)
http://www.eterisnusantara.indonetwork.co.id
085729611636/ 02743009181
~ eterisnusantara@yahoo.com

salam, termakash kerana saya mendapat banyak nformas tentang sera wangi, hari n saya nak masak mnyak serai wangi, mnyak kelapa dah masak kelamarin sepuluh biji. satu lag nak tambah mnyak sera wangi dan balm serai wangi juga boleh menghalau nyamuk....buktinya lepas saya masak mnyak sera wang atas dapur..malam tu seekor nyamuk pun tak datang...selamat mencuba...kat rumah banyak sera wangi......
~ salmah2020@gmail.com

Serai Wangi ni memang susah nak cari kalau tinggal di bandar. Sesiapa yg ingin air mandian Serai Wangi yg dah siap direbus dan dibotolkan, boleh order dgn saya di zulfikar@tujuh.com atau hp:019-4700 357
~ Zulfikar Ali Abd Aziz

serai wangi saya pun berbunga betul ke ada harta karun. saya gunakan untuk sauna caranya 5 helai daun serai, 5 helai daun pandan dan beberapa potong halia memang sihat tubuh badan sekiranya dapat amalkan 2x semuinggu
~ nora

Cara untuk mengeluarkan bau serai wangi:
1. Ambil 40 helai daun serai wangi kemudian dicincang. lagi halus lagi baik.
2. Jerang air dalam periuk kukus, bahagian atas letakkan daun yang dicincang tadi. Nikmati keharuman baunya mungkin sampai kerumah jiran-jiran sebelah. hehe. Siapa yang nak beli minyak serai wangi silalah menghantar email kepada:kembara06@gmail.com  
~ kembara06@gmail.com

kalau nak beli serai wangi dekat mane eh area selangor????... nak beli dalam 500 gram je...
~ wani upm

Saya baru tanam serai wangi..memang wangi.cadang senang nanti wat mandi masa pantang. saya tak faham sangat, ada serai yang tak de bunga ke? tapi tak kisahlah, yang penting dia membiak.hari2 boleh sauna sendiri.
~ seraiku sayang

assalamualaikum..serai wangi digunakan untuk mandi.caranya ambil segenggam dan dicampur dengan air panas.Untuk penyakit demam denggi.Dan minyak serai wangi terdapat di kedai runcit yg dinamakan minyak geliga digunakan untuk selsema.wassalam wallahualam.
~ cucu haji mahadi negeri sembilan

salam. Kami Muna Asy Syifa' Enterprise ada menjual produk Dedaun Herba Mandian Sauna.Lebih 20 jenis daun herba termasuk serai wangi yg dikeringkan. 400g. Untuk Kesegaran dan aromaterapi. sesuai untuk rebus atau sauna. Boleh membekalkan kepada sesiapa yang berminat secara berterusan. harga borong.Ramai yang menggunakan beri feedback yang baik dan menggunakan semula serta kenalkan pada kawan-kawan. alhamdulillah...boleh cuba dan menjadi pengedar. kunjungi kami di Http://munaherbs.blogspot.com.t. kasih.

~ munaasysyifa@yahoo.com

saya rasa anda telah tertukar nama serai wangi ini dengan nama serai biasa.Harap dibetulkan
~ Hj.Zahir

Kepada anda ingin memperolehi pendapatan sambilan lumayan melalui tanaman serai, Layari usahawantani.fotopages.com. Selamat Mencuba.
~ Usahawantani

bagaimana cara pengurusan tananam ini?
~ eve_shab85@yahoo.com.my

Sesiapa yang berminat untuk membeli serai wangi sila email pada saya seas2k@hotmail.com. Setakat ni saya dah tanam 1.5 ekar dan mungkin akan tanam lagi 1.5 ekar dalam sebulan lagi. Lokasi tanaman di Perak
~ SEAS2K

saya mempunyai pengalaman sendiri mengenai serai berbunga iaitu serai makan dan serai wangi. segalanya berlaku dengan izin Allah. Aerai rumah saya hampir setiap tahun berbunga. 3 kali saya tarik dengan khidmat bomoh serai yang berlainan iaitu atas saranan rakan-rakan dan juga nasihat seorang alim yang merupakan saudara terdekat (kini telah meninggal dunia). Dengan izin Allah saya mendapat batu delima, kecubung, akik dan lain-lain, itu kali pertama (21) biji permata dan batu, kali ke 2, 200 ++ batu kristal dan kali ke 3 99 biji kristal yang sangat cantik. walaupun pelbagai pandangan dan tomahan saya tetap berpendirian ia merupakan satu rezeki Allah. mungkin juga satu ujian untuk kami satu keluarga. namun alhamdulillah sampai sekarang kami macam biasa. tolong berikan pandangan saudara/i terhadap perkara ini.  
~ rahmah ab rahman

akarnya boleh dimasak bersamasama air gula untuk mewangikannya.air ini boleh dijadikan sirap.
~ damha

CERITA BATU SERAI
Hmmm.... tak tau lah nak cakap. Nak kata percaya mukin tak percaya... tapi kalau tak percaya, terjadi kat keluarga sendiri. Cerita ni baru seminggu lepas.. di zaman moden pula tu.
Ceritanya adik akak tanam 2 rumpun serai, satu berbunga & satu lagi tak de bunga. Sorang jirannya jugak tanam 2 rumpun serai. Satu serai wangi & satu serai biasa.Diorangada dengar cerita pasal pokok serai kalau berbunga, mesti ade benda dibawahnya. Orang lain ada tanam jugak, tapi adik & jirannya saje serai berbunga.Dah berbulan mereka cari orang yg pandai pasal nak tarik batu serai ni.
Sehari sebelum akak balik ke Jeddah, adik ada bagitau jirannya semalam dapat batu dari pokok serai. Dengar macam tak percaya.. Pastu akak mintak nak tengok batu tu. Memanggg.... cantikkkk.. potongannya halus, bersinar & berseri-seri. Hari dia dapat batu tu 28/2/2007(Rabu)Jadi ape lagi adik akak tak sabar-sabar nak tarik pokok serai.
Malam selasa lepas(05/03/2007), akak call dia dari Jeddah, tapi X dijawab, dah 3-4 kali masih tak dijawab. Hmmm.. bisik dalam hati, adik aku sibuk ni, keje agaknya. Lepas 2 jam akak dapat msg..

Kak, kami baru sudah tarik batu

.
Huhh.. tarik batu??? Eh, tak kan batu serai kot.. Apelagi kak terus je dial.. Katanye, ye kak memang kami baru sudah tarik batu.. Rasa macam tak percaya.. mukin tok bomoh tu letakkan batu sendiri. Tapi adik memang yakin, sebab katanya bomoh tu cuma baca doa saje, diorang yg tarik rumpun serai tu (Adik & suaminya Dan adik bongsu & tunangnya). Katanya lagi masa diorang tengah tarik rumpun serai tu nampak sinar-sinar dari celah-celah serai. Semuanya 40 biji. Kata bomoh tu kawasan belakang perumahan adik tu memang tempat puteri bunian lalu. Hmmm.. tak sabar nak pulang malaysia, nak tengok batu tu.
Dengar cerita pasal orang bunian, tak reti nak komen, nak pecaya ke tidak. Macam cerita dongeng masa kita dengar kecil dulu.Akak jadi bingung. Lalu akak bertanya dengan sorang teman kat sini yg berbangsa Arab. Hmmmm.. macam mana nak translate orang bunian ni kat dia.. Lalu akak tanya dia, awak percaya ke dengan Jin. Dia jawab ya, sbb Allah jadikan manusia, syaitan & jin.
Lalu akak tanya dia, awak percaya ke jin  boleh berikan kita harta karun. Ya.., dia jawab boleh terjadi. Tapi katanya, lebih baik jgb berhubung dgn jin sebab kalau jin naik marah susah., tak digalakkan dlm Islam. Katanya lagi walaupun jin Islam. Mereka masih belum makhluk yg baik seperti manusia.. Yang kelakarnya dia mintak nak tanam pokok serai yg dia tak pernah tengok seumur hidup. Katanya berseloroh, manatau kalau dia diberi harta karun juga...
(tukang karut>>> cherrylady_966@yahoo.com)
~ cherrylady_966@yahoo.com)


apa bisa kami menjual serai wangi pada bapak
~ M.faisal

aku dok tunggu punya lame serai wangi aku x mau bunga-bunga.nak cari harta karun bawah dia....
~ ali baba

Cik Nor

Terima kasihlah beri petua macamana nak buat minyak urut serai wangi. Senang aja nampaknya. Kalau nenek saya dulu lain pula ceritanya. Dia akan gunakan kelapa hijau. Nenek saya bidan kampung kemudian turun kat emak saya. Sepatutnya turun kat saya pas tu, tapi tak jadi, sebab saya tak boleh jadi bidan. Tapi kalau soal mengurut tak da masalah.
~ Anuar bin Daud.Email: bangnuar@yahoo.com.my

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Semalam saya pergi mengurut tangan saya ngan sorang makcik tu. masa
nak masuk rumah dia tiba-tiba saya terpandang pokok serai wangi yang
merimbun dalam pasu depan rumah dia tu, dah banyak kali datang tapi
baru perasan. masa dia mengurut saya tu dia gunakan minyak serai
wangi yang dibuat sendiri, so saya pun cuba mencungkil cara nak buat
minyak ni. minyak ni memang wangi baunya dah namanya pun serai wangi.
menurut makcik tu  cara nak buatnya:

bahan-bahannya: 10 biji kelapa untuk diambik santannya dan secekak
pokok serai wangi (ambil semua bahagian termasuk akarnya)

10 biji kelapa tadi diperah santannya seeloknya waktu pagi, masukkan
santan dalam kuali 24 inci (besar gak kuali ni). letak atas dapur
arang(lebih kurang 5 kati arang diperlukan untuk proses ni). serai
wangi ditumbuk(blend) hingga halus. masak santan dengan serai wangi
selama lebih kurang 6 jam hingga santan menjadi minyak. kacau sekali
sekala.dapat banyak betul minyak kalau guna 10 biji santan ni,
mungkin boleh share ngan kawan2. satu hari nanti kalau myherba buat
gathering boleh le kita buat projek ni ramai2...:) minyak ni berguna
untuk sakit2 urat dan ada kesan aromaterapi untuk menenangkan jugak.

heheh...ada sesapa nak cuba?

lepas tu makcik tu bagi le kat saya serumpun dua serai wangi dia.
tengah rendam dalam air esok nak tanam.


sesape yang berminat nak tahu lebih lanjut tentang serai wangi ni
boleh le ke website kita http://www.melur.com

warmest and greenest regards,
Nor

~ Noraida Arifin

Cara membuat minyak serai wangi
~ Nor

Aya, u ada tengok ke masa depa gali. Jangan-jangan depa bawak batu dari tempat lain tak.
Cerita tukang karutni macam-macam ada. Jangan percaya pada yang berlagak alim. Aku dah terkena 25 tahun dulu. Cukuplah kena tipu sekali. letih tu dari PJ gi Batu Pahat (Parit Hj Sharif) jumpa Lang-lang Buana, bawa batu serai wangi (konon), bawa keris lama, bawa gambar burak, bawa lesung tumbuk belubang, bawa dulang tembaga, bawa duit suku sen, nak besi kuninglah pulak. Dah ada semuanya, tak satu hatilah pulak. Kawan aku yg paling taksub (Mustaza/pernah belakun Drama Ujang) ghaib sampai sekarang. Binipun dah kawin lain, dah beranakpun. Kalau nak cerita penuh, email saya:
~ Bangnuard@yahoo.com.my

ada satu citer yg agak misteri pasal serai wangi nie. saya ada tanam serai,dan ianya berbunga. 6 rumpun dan 4 drpdnya mengeluarkan bunga. saya buat tak kisah jer. satu hari saya didatangi seorg kenalan yg agak warak, dia nak beli rumpun serai saya. sy kt tak jual... kalau nak ambik jer... lepas tu, kumpulan tarekat dia korek serai tu... katanya malam jumaat... tengah malam. keesokan harinya, dia memberi saya 1 bentuk batu putih, saya pun tak tau sebab sy bukan peminat batu cincin. dia kt dapat dari pokok serai yg dia korek... katanya ada 15 biji shj. dia beritau sy, batu tu tak byk (sepatutnya 30-40 biji) krn saya menggunakan serai tersebut. PERCAYA ke.... tapi sampai sekarang saya masih simpan batu tersebut.....
~ aya

mana nak dapat serai wangi ni ..saya suka baunya
~ jibam

saya ada tanam. nak? datang la rumah, kasi free aje...
~ nz

Ada juga yang percaya kalau serai wangi, atau serai biasa sampai berbunga jika digali pangkalnya akan terdapat harta karun. Seperti batu permata dan keris lama. Betul ke? Jangan bohong lah!!!
~ Bangnuard@yahoo.com.my

serai wangi boleh menghalau lipas.. caranya ketuk serai wangi kemudian letakkan ditempat yang ada lipas. insyaalah lipas akan hilang
~ botak

Boleh dibuat syampu badan dan syampu rambut. R&D Sirim telah mengeluarkan syampu tersebut dengan beberapa syarikat tempatan.
~ azwan

Benih serai wangi dijual di Melur herbs Garden
~ Melur.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Sundal malam(4/12/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :20 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(235)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi jaga
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com