MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM5 Anak benih mulberi hitam
Anak benih mulberi hitam RM8 Benih stevia
Benih stevia
RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM10 Pokok Halau Nyamuk
Pokok Halau Nyamuk RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass
RM10 Anak benih bunga kesidang
Anak benih bunga kesidang RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Ubi jaga

Nama Tempatan:Ubi jaga
Nama Saintifik:Smilax Myosotiflora
Nama Lain:Ding, Itah besi, Akar Ali, Akar tanding, Kerating, Itah, Ubi jaga, Ubi besi, Dedawai berisi, Sedawai, Caring, Ali bertinggung, Akar dedingin, Akar restong, Keleh, Manto, Maso
Famili:Smilacaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar
Asal:

keterangan:

Ubi jaga merupakan sejenis herba memanjat yang mempunyai batang yang mudah lentur tetapi kuat , berwarna hijau gelap.Batangnya berbuku-buku dan tunas atau cabang baru akan muncul dari buku-buku ini. Jarak antara buku atau nod ini antara 5 hingga 15 cm.Daunnya berbentuk bujur sirih dengan bahagian pangkal daun yang besar dan akan makin menirus ke hujungnya. Daunnya berwarna hijau gelap dipermukaan daun dan hijau muda dibawah daun.Ia dijumpai di thailand , Pulau jawa indonesia dan semenanjung malaysia.Ia tidak memerlukan cahaya matahari yang terik dan perlu diletakkan dibawah teduhan jika hendak ditanam dirumah. Ubi jaga memerlukan tanah yang lembab, kaya dengan humus dan bersaliran baik.

kegunaan:

Di Malaysia kegunaan utama ubi jaga ialah sebagai afrodisiak untuk merangsang seks. Untuk tujuan ini ubi yang juga merupakan akarnya di gunakan. Daun dan buahnya boleh digunakan sebagai penawar penyakit siflis dengan cara merebus daun dan buah ubi jaga dan airnya diminum.Ia juga boleh mengubat demam dengan kaedah yang sama.Kesan ke atas wanita hamil dan menyusukan masih belum diketahui. Oleh itu penggunaan sebarang persediaan herba ini perlu dielakkan ketika hamil dan menyusukan anak kecuali mendapat nasihat pakar perubatan bertauliah

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Smilax Myosotiflora
Other Name:Ding, Itah besi, Akar Ali, Akar tanding, Kerating, Itah, Ubi jaga, Ubi besi, Dedawai berisi, Sedawai, Caring, Ali bertinggung, Akar dedingin, Akar restong, Keleh, Manto, Maso
Family:Smilacaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


Pembekal Ubi Jaga : 0194448730
~ mey

Nak tanya ada sesiapa yang tahu di mana nak dapatkan ubi barah...sejenis pokok tumpang dan menghasilkan ubi...saya sendiri tak pernah dengar apatah lagi melihatnya ....harap dapat membantu...untuk ubat sakit kanser....sekiranya ada maklumat mengenai nya sila hubungi saya di annarichmarketing@gmail.com
~ zanariah zahar...

Ini bukan gambar pokok ubi jaga. Mintak melur tukar gambar yang betul utk mengelakkan kekeliruan.:)
~ Kafli

Pokok dalam gambar ni bukan pokok ubi jaga. pokok ubi jaga daunnya cuma mempunyai tiga urat sahaja.daunnya tak terlalu lebar tetapi memanjang. Ianya hanya boleh didapati dikawasan tanah tinggi atau rabung yang tanahnya mengandungi humus yang tinggi. Pokok yg dalam gambar ni mungkin pokok ubi gadong. Kalau tak pandai memprosesnya memang beracun.
~ One

kami pembekal ubi jaga hutan asli. jika nk sila oder melalui email leeyana_02@yahoo.com
~ petto

sesiapa ingin dapatkan ubi jaga rm110/kg boleh hubungi 019-4448730
~ mey

Saya masih tercari-cari benih ubi jaga untuk ditanam sebagai hiasan dan koleksi tanaman herba saya so bagaimana untuk dapatkan benih tersebut sila kirimkan alamat jika sesiapa ada menanamnya.
~ wandin71@gmail.com

Saya masih tercari-cari benih ubi jaga untuk ditanam sebagai hiasan dan koleksi tanaman herba saya so bagaimana untuk dapatkan benih tersebut sila kirimkan alamat jika sesiapa ada menanamnya.
~ Din email wandin71@gmail.com

skygate formulator
suite 18, 1st floor,
tingkat teluk kumbar 2,
bandar baru teluk kumbar,
11920 bayan lepas,
pulau pinang.

hotline-017-4266 700.
MR ZECK ( FORMULATOR )

SKYGATE FORMULATOR MAMPU MENCIPTA, MENGHASIL DAN MENGELUARKAN SEMUA PRODUK BERASASKAN HERBA TRADISIONAL MALAYSIA BAGI PENJENAMAAN BARU.
*MAKE YOUR OWN BRAND NOW*
*YOUR FUTURE BEGINNING BY YOUR OWN BRAND*

UNTUK KETERANGAN LANJUT,
SMS KAN NAMA DAN ALAMAT ANDA.
KAMI AKAN MENGHANTAR SENARAI PRODUK YANG KAMI HASILKAN SECARA PERCUMA.
JANGAN TUNGGU LAGI.

~ PROFESSIONAL FORMULATOR

Rebus bersama air kelapa bakar dan peram selama seminggu , minum , masamnya YaAllah. Suhu badan turun hingga hujung kaki.Nah ini dia ubat darah tinggi . Pening akibat darah tinggi hilang. Nak? Perhentian Lebuh Raya Utara Selatan Kuala Kangsar . Orang Asli jual. Sepoh Nget satu pek.
~ Zulkiffli Ahmad Kota Kuala Muda

paling senang nk bezakan pokok ubi jaga dgn yg lain ialah cuba putuskan batangnya tarik pakai tangan buatla camnapun ia tak akan putus mcm x caya je ada org boleh sply ubi jaga ingat snang ke nk dpt
~ romie n roses

saya pun makan ubi jaga untuk ransangan dan kuatkan anu. Memang berkesan tapi saya ambil dalam bentuk kapsul. Sapa2 nak cuba pergi ke web..
www.ubierect.com
~ ali munir

saya ingin keterangan yg jelas cara pengunaanya..cara pembiakanya..dan masa matang utk diguna..
~ ryly69@yahoo.com.my

salam. Kami  ada menjual produk Sihat Lelaki berasaskan Tongkat Ali dan Ubi Jaga serta campuran lebih 20 herba terpilih.Hebat! Serlahkan Kelelakian anda.Ramai yang menggunakan beri feedback yang baik dan menggunakan semula serta kenalkan pada kawan-kawan. alhamdulillah...boleh cuba dan menjadi pengedar. kunjungi kami di Http://munaherbs.blogspot.com.t. kasih.

~ munaasysyifa@yahoo.com

Ubi jaga dah habis, tinggal akar dawai aja. Dah eksport ke JEPUN.
~ Anuar Daud

aku pernah jumpa orang asli dari grik perak dia nak p jual ubi nie kat tokeh cina di tanjung penang.50 sekilo.ubi nie keras kena parut dia cakap ubi ni utk seks.
~ ali

ubi jaga dapat nama dari siapa.Saya rasa ubi ini dijaga orang.Haaa!!!!!!!!
~ hantu ubi-ubian

rasanya memang ubi jaga. daun sireh ngan kaduk urat dia lainlah. ubi ni tak beracun ke?

~ comel

setahu saya ubi jaga pokoknya tak sama apa yang dipaparkan dalam gambar,saya biasa mengambil ubi jaga untuk ramuan ubat menambah tenaga,buahnya biasa dijumpai sebesar ibu jari dalam keadaan berantai dalam tanah,banyak terdapat di kawasan permatang bukit,kami gunakan untuk menambah tenaga dengan memakan terus ubinya,rasanya lemak tapi keras.banyak terdapat di hutan gading,hutan simpan ulu langat selangor.
~ adi forestry

Yelah, macam daun sireh je, daun ubi jaga yg kat belakang tu kot
~ Elisa

nampak dalam gambar, macam daun sireh jer?..betul ke pokok ubi jaga?..
~ nazri_ta@yahoo.com

mana ada orang jual rm15 sekilo.dalam gambar tu bukan pokok ubi jaga.daun ubi jaga berlekuk dengan tiga anak urat terbit dari pangkal daun.
~ adi

Gambar tu macam pokok kaduk je?!?
~ kerry

kalau pi KL, minum kopi mahaguru. ubi jaga hebat!!!!
~ mahaguru

Ekologinya ubi jaga tumbuh dalam hutan pamah dan hutan bukit
~ niksuzanna@jma.gov.my

Untuk mendapatkan teh yang mengandungi ubi jaga sebagai bahan ramuannya sila rujuk katalog produk kami di : http://www.melur.com/view_cat.asp?owner=melur&category=MINUMAN

> katalog melur.com
~ Melur


bapa mertua saya yang beli dengan orang asli di slim river dengan harga RM15 sahaja. kalau harga RM100 sekilo memang cukup mahal la tu... boleh berniaga la kalau macam tu.
~ fajarsiang@yahoo.com

setahu saya ubi jaga ni mahal harganya. Paling koman pun RM100 sekilo. tak tau pulak kalau ada yang jual semurah tu
~ Nor

ada org beli ubi jaga dgn harga RM15 sekilo. betul ker harganya tu. harga semasa ubi jaga berapa?
~ fajarsiang@yahoo.com
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bunga santalia(10/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :34 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com