MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books


Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic
RM9 Anak benih senduduk putih
Anak benih senduduk putih RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea)
RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM9 Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je RM40 Trelis
Trelis

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Benih pokok kenerak
4. keratan batang sabah snake grass
5. Pokok Halau Nyamuk
6. Benih daun dewa
7. Benih Cekur hitam
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih stevia
10. Benih cempaka putih
11. Baba Grower Pot 147mm
12. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Sertai kami
Hantar artikel anda
Hantar Petua
Hantar Resepi
Senaraikan syarikat
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. keratan batang  Mulberi
5. keratan batang sabah snake grass

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Lidah buaya

Nama Tempatan:Lidah buaya
Nama Saintifik:Aloe Vera linn.
Nama Lain:jadam(melayu), crocodile tounge(english), salvia(sepanyol) dan lu hui (cina)
Famili:Liliaceae
Lokasi dijumpai:Seluruh dunia
Asal:

keterangan:

Aloe vera atau lidah buaya atau nama saintifiknya Aloe Vera Linn dikenali juga dengan nama lily of the desert,plant of immortality dan tumbuhan berubat. nama aloe berasal dari perkataan arab (alloeh) yang bermaksud pahit. pada tahun 1500 sebelum masehi, orang-orang mesir telah mula menggunakan aloe vera untuk mengubat kelecuran akibat terbakar, jangkitan kuman dan serangan parasit. Aloe vera mudah ditemui di seluruh dunia dan pada semua iklim. terdapat lebih dari 500 jenis aloe vera. Aloe vera mengandungi 96% kandungan air dan selebihnya adalah minyak pati, asid amino, mineral, vitamin, enzim dan glikoprotein.Aloe vera banyak ditanam kini sebagai tumbuhan hiasan didalam pasu.daunnya tajam dan berbentuk taji dengan duri disekeliling daunnya. panjang daunnya boleh mencapai antara 15-20 cm panjang.Aloe vera juga mempunyai bunga yang berwarna kuning kemerahan. Tumbuhan ini dikatakan berasal dari Afrika utara.Aloe vera membiak dengan cara pembahagian anak.Nama lain bagi aloe vera ialah: jadam(melayu), crocodile tounge(english), salvia(sepanyol) dan lu hui (cina)

kegunaan:

Pengamal perubatan moden mula menggunakan aloe vera semenjak tahun 1930 an.Bahagian yang digunakan adalah daunnya. ia banyak digunakan untuk mengubat colitis dan ulcer peptic.ia juga digunakan sebagai makanan tambahan yang boleh membantu penghadaman, melancarkan perjalanan darah, juga untuk meningkatkan kecekapan buah pinggang, pundi kencing dan hati.Ia juga mengandungi sekurang-kurangnya 3 asid lemak yang berguna untuk perut, usus kecil dan usus besar. sifatnya yang beralkali juga dapat membantu mengurangkan masalah asid berlebihan dalam badan yang juga merupakan punca utama masalah sukar menghadamkan makanan.Ia boleh menolong melancarkan dan membersihkan salur makanan(salur penghadaman).Satu bahan yang baru ditemui dalam aloe vera ialah acemannan dan ia sedang dikaji kerana potensinya yang dipercayai dapat menguatkan ketahanan semulajadi badan.bahan ini dapat menjanakan pengeluaran T-limfosit yang membantu sistem pertahanan badan.Untuk kegunaan dirumah pula, gel yang diekstrak dari daun lidah buaya boleh gunakan jika bahagian badan melecur, melepuh atau bangkat. ia boleh digunakan ketika demam untuk menurunkan suhu badan dengan cara menyapu gelnya pada kepala , dahi dan pelipis.Lidah buaya juga membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.Ia juga mengurangkan gatal-gatal akibat dari gigitan serangga.Untuk penggunakan kecantikan gel dari daunnya boleh membantu mencegah jerawat dan menegangkan kulit muka, ia juga menambahkan kelembapan pada muka, merawat sunburn dan masalah kerengsaan kulit.Ia juga digunakan untuk melebat dan menyuburkan rambut ia boleh digunakan secara terus. untuk membuat jusnya, kupas bahagian luar daun dan blend hingga hancur, campurkan sedikit air.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Aloe Vera linn.
Other Name:jadam(melayu), crocodile tounge(english), salvia(sepanyol) dan lu hui (cina)
Family:Liliaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saya pernah cuba
~ syaza

senang nak jumpa
~ ko

salam..gel aloe vera ni memang sangat banyak khasiat. saya ada penyakit darah tinggi, saya amalkan minum gel aloe vera, alhamdulillah tekanan darah semakin elok tanpa makan ubat yang doktor bagi. Aloe vera kaya dengan mineral dan vitamin yang diperlukan oleh badan kita. Sangat bagus untuk pesakit diabetis(kencing manis). Gel ini dpt menurunkan gula dalam darah. Juga boleh buang toksin dalam badan,cuci buah pinggang dan juga elok untuk kulit. Baik untuk usus juga. Terdapat kalsium untuk menguatkan tulang. ia juga dpt menguatkan sistem imun kita. Saya dan keluarga mengambil gel aloe vera setiap hari, anak2 pun sihat..untuk pastikan kebersihan dan selamat untuk minum saya minum gel aloe vera dari produk DE Bella, sangat berkesan. Kepada sesiapa yang ingin mendapatkan gel ini boleh juga menghubungi saya di norryidris@gmail.com.
~ norry

salam..gel aloe vera ni memang sangat banyak khasiat. saya ada penyakit darah tinggi, saya amalkan minum gel aloe vera, alhamdulillah tekanan darah semakin elok tanpa makan ubat yang doktor bagi. Aloe vera kaya dengan mineral dan vitamin yang diperlukan oleh badan kita. Sangat bagus untuk pesakit diabetis(kencing manis). Gel ini dpt menurunkan gula dalam darah. Juga boleh buang toksin dalam badan,cuci buah pinggang dan juga elok untuk kulit. Baik untuk usus juga. Terdapat kalsium untuk menguatkan tulang. ia juga dpt menguatkan sistem imun kita. Saya dan keluarga mengambil gel aloe vera setiap hari, anak2 pun sihat..norryidris@gmail.com.
~ norry

Bila anak saya terkena ekzos motor cepat-cepat saya sapu lendir lidah buaya, amat mujarab, bawa ke klinik doktor macam tak percaya kesannya dah hilang.
~ Aishah UUM

Bila anak saya terkena ekzos motor cepat-cepat saya sapu lendir lidah buaya, amat mujarab, bawa ke klinik doktor macam tak percaya kesannya dah hilang.
~ Aishah

Sangat mujarab untuk bayi yang ada demam kuning masa baru lahir-caranya kupas kulit daun ambil jelinya saja dan tampal atas ubun-ubun bayi lintang ke atas dari ubun-bun bayi.insyaalah turun bacaan demam kuning dengan pantas <200 tak kena tahan di wad.
~ artramle@yahoo.com.my

mimang tul..lida buaya ni sedap buat jus..kupas kulit hijau,cuci dengan air suam bahagian dalamnya jernih seakan-akan gula batu,pas tu potong kiub campur dengan air kelapa klu nak manis lgi campur ngan gula batu,nak sejuk ke nak suam ke..puyooo dahaga pun hilang kepala pun mcm berangin...je
~ gilosejuk

satu lagi....khasiat dia untuk protect kediaman kita dari serangan ahli sihir terutamanya dari siam...kalau kita lihat dan perhatikan di rumah2 orang cina, memang terdpt pokok2 ini
~ mobicom12@gmail.com

salam... saya ingin bertanya - dimana saya boleh mendapatkan anak pokok aloe vera. terima kasih

~ Fauziah Ampang

1ST time gelnya disapu kemuka mmg gatal merenyam sket...tp tak lah lama... klu dah 2-3x kali... dah ok...taklah segatal yg memula sapu..... cuba le... best...
~ M^i^l^a

sangat susah untuk cari.Tetapi ....BAGUS!!!!
~ Rachael

wat lancap besh jugak...
~ joe

ceh..kesitu pulak dia..
~ majid

saya ade tanam aloe vera australia. Berbeza sket dari yg dalam gambar ni. Ia lebih panjang dan bile dah berat, semua bilah daunnya layut ke tanah (xmengembang dgn cantik)

nak tengok ALOE VERA GERGASI?
Silalah melawat ke MARDI PONTIAN.
~ abid(indahcemerlang@yahoo.com)

Dulu saya pernah tersilap menggunakan produk kecantikan,muka saya

terbakar

.Malu sangat nak jumpa kawan pejabat. Seorang teman mencadangkan saya menyapu gel aloe vera setiap hari,Alhamdullilah akhirnya muka saya pulih semula. Memanglah ianya mengambil masa sedikit untuk pulih,tapi hasilnya cukup memuaskan hati.
~ sham


sekiranya lidah buaya disimpan di peti sejuk selama tiga hari dan isinya menjadi warna merah dan rasanya pahit,kenapa jadi begitu? apakah ianya sudah tidak boleh dimakan?
~ molly_anthony@hotmail.com

wah boleh juga, datanya cukup lengkap tapi masih ada beberapa kekurangan seperti ciri fisikny, daun, batang dan lainya. trus cara pembudidayaanya belum ada. tapi ya cukuplah buat laporan saya. hehe...
~ D#V!L

lidah buaya sedap di makan selepas di celur.
~ tempayan

daun lidah buaya dibuang kulit kemudian dipotong dadu direbus dengan gula batu..enak rasanya dan banyak khasiatnya
~ ena aziz

Lidah buaya ni guna gel kat tengah batangnya aje untuk perubatan... jangan telan ngan kulitnya kalau tak mau manpoz... baik untuk luka-luka dalam dan banyak lagi... jangan sapukan gelnya bersekali dengan kulit... (kalau ada ijau-ijau tu tak boleh).. kat muka, gatal laa... amik gel aje...
~ AhmadZacky

Lidah buaya banyak ditanam di negara mana?

Kat mana Penanaman Yang paling terbesar?

Saya berninat nak tahu............
~ am_gp2221@yahoo.com

lidah buaya juga boleh hilangkan jerawat dan haluskan muka(tegangkan kulit muka) kalau diamalkan setiap awal pagi dan malam, gunakan cecair lendir untuk mencuba. insyallah...
~ hafifi

wah, baguslah laman web ni. memudahkan kerja aku dalam kelab pencinta alam ada task sket lah. thankz melur.taurus
~ gervence

ade sesiapa tau macamane nak hilangkan pahitnye.saya nak makan.
~ ali

Masa anak dara dulu saya & kakak ada mencubanya beberapa kali sebagai facial, tapi tak tahan gatal merenyam selepas menyapunya.
~ ita

Sesiapa yang ada alat sauna di rumah, bolehlah sapukan lendir lidah buaya ke muka lalu masuk ke dalam sauna selama 15 minit. Insya ALLAH kulit licin. Kedut tiada.
~ aziah

kalau tujuan untok melebatkan rambut macam mana cara pengunaan nya, ada kah daun lidah buaya di gosok di kulit kepala atau gunakan lendir yang ada pada daun nya?.
~ ima

bila gel daun die kena kulit, rasa macam sejuk sikit tapi lepas tu rasa geli sebab berlendir. tapi memang best
~ pencuba herba

Lidah buaya nie blh mengubati demam panas..
~ sweetgirl,penang

untuk digunakan sebagai makanan tambahan, adakah boleh dimakan begitu sahaja atau dibuat jus ke, atau cam ner???
~ lia

adakah lidah buaya mempunyai kesan sampingan yang tidak baik.
~ izyn84

Bila anak saya terkena air panas,cepat cepat saya sapukan gel lidah buaya. Sangat berkesan.....
~

nama famili: Liliaceae
~ dolphin

betul ke lidah buaya boleh ubati ulser mulut?tolong beritahu...
~ penderita ulser mulut

apa lah...x full la info ttg lidah buaya.Saya nak cari masalah y terdapat dalam penanaman lidah buaya.Tapi..x dak...Apalah....menyusahkan org saja!!!!!
~ Pencari maklumat

Pencari maklumat...
Dengan info yang kami berikan seperti nama saintifik anda boleh cari maklumat mengenai masalah penanaman aloe vera ni di laman web lain. Harap membantu
~ Melur.com

Sebagai makanan tambahan ia boleh dijadikan jus, sup (dicampur dengan bahan lain seperti ayam). Kulitya perlu dikupas dahulu dan isinya dipotong kiub , kulitnya perlu dibuang untuk mengurangkan rasa paht. Ada juga sesetengah orang yang makan isinya begitu sahaja bertujuan untuk meningkatkan fungsi jantung.
~ Melur.com

ape medium bg tanaman ini?
~ pelajar

terima kasih kerana memberikan bantuan kpd kami dalam matapelajaran bm.byeeeeeeeeeeeeee
~ saktian 2004

Buaya ada lidah ke?
~ ABD

Pokok nie ada bunga ke..Wife aku tanam keluar bunga. Aku tanya orang, ramai yang tak tau..
~ ka_mal

saya baru baca dan simpan artikel pasal lidah buaya kat majalah laman asia.
  Elakkan guna kulit pokok lidah buaya sebab boleh menyebabkan cirit birit. kita cuma gunakan bahagian gel di dalamnya saja untuk perubatan atau makan.
  tapi kalau bagi yang susah nak buang air besar, cubalah makan kulitnya, harus bersih isi perut!!!
~ nz
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Ubi ganyong(9/2/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :27 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(238)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com