MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM9 Benih rose jepun ( campuran).
Benih rose jepun ( campuran).
RM4 Anak pokok misai kucing
Anak pokok misai kucing RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi
RM5 anak benih holy basic
anak benih holy basic RM9 Anak benh durian belanda
Anak benh durian belanda
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM5 keratan batang bangun-bangun
keratan batang bangun-bangun RM3 anak benih telinga kera
anak benih telinga kera

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Anak benih mulberi hitam
9. Benih daun dewa
10. Benih rose jepun ( campuran).
11. Benih stevia
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. keratan batang bangun-bangun
2. anak benih telinga kera
3. Anak benih nenas kerang
4. Anak benh durian belanda
5. Anak benih kecubung
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Cemumar

Nama Tempatan:Cemumar
Nama Saintifik:Micromelum pubescens
Nama Lain:Semeru
Famili:Rutaceae
Lokasi dijumpai:Dikawasan belukar yang tidak terlalu tebal
Asal:

keterangan:

Cemumar biasa dijadikan ulam dalam makanan harian masyarakat melayu. Tumbuhan ini. Ia mempunyai daun yang seakan sama dengan daun kari tetapi saiz daunnya lebih besar. Daun ini agak panas dan biasa digunakan untuk mempercepatkan proses pemeraman buah-buahan seperti nangka cempedak dan pisang.

kegunaan:

Beritahu kami dengan memberi ulasan

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Micromelum pubescens
Other Name:Semeru
Family:Rutaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


salam. Daun cemumar yang tuan puan tahu selalunya buat ulam cecah sambal...cuba tuan puan potong kecil2 dan buat kerabu.......emmmmmm sedap...mak mertua lalu depan pun tak nampakkkkkk selamat mencuba
~ salmah2020@gmail.com

Akum. Daun cemumar enak dibuat ulam cicah sambal belacan. Ada 2 jenis warna daun hijau dan daun coklat. Semasa mengambilnya untuk mengelakan daun berkenaan rasa pahit ranting yang dikepak tidak boleh kena kuku. Di pasar ikan Pulau Langkawi banyak dijual atau kalau nak free jika melalui jalan ke Taman Buaya anda boleh ambil seberapa banyak kerana tumbuhan tersebut tumbuh dengan banyak disitu. Untuk mendapatkan daun muda yang segar pokok cemumar hendaklah dicantas selalu.
~ jentayubisu@yahoo.com

Cemumar atau pokok bambu. digunakan untuk menghalau serangga kecil seperti meringau hijau atau langau pada lampu diwaktu malam. juga digunakan untuk air mandian demam panas & demam campak (besar@kecil).
~ tokayahbatin

Pernah saya terbaca dalam surat khabar katanya ubat barah. Pucuknya amalkan sebagai ulam hari-hari lagi baik.
~ Zulkiffli Ahmad Kota Kuala Muda

pokok ni tak sama ke dgn pokok pahit... ada buah cam buah anngur ke bukan...help pls... slalu tanam kt skolah2 sbg pokok peneduh.... masa skool dulu slalu mkn buah manis2 gitu....
~ mila

betoi la di kedah byk sgt tapi kat kawasan kebun getah la..ada pait sikit tapi lemak. mak kata orang ada darah tinggi kena berhati-hati sikit..boleh jadi pening.
~ zie

cemumar ni baik untuk org yang banyak kolestrol kat darah nya dan bagus juga untuk buang angin. Selepas makan 2 , 3 hari bangun pagi badan rasa ringan!!. Hari tu aku beli 2 anak pokok ni kat IAB Jitra...sapa nak benih emel lah aku..tapi tunggu 5 bulan lagi..puteri_chokey@yahoo.com
~ nuri

Untuk menghilangkan rasa kegatalan pada kulit akibat terkena ulat bulu,di gigit nyamuk dan semut(bukan yg.di anggap berbisa). Caranya;Ambil beberapa helai daun yg.muda atau tua,ramaskan  dan gosok berulang kali atau ikut suka pemakai pd.kulit yg.kena gatal tadi. Insya'Allah akan hilang rasa gatal yang dialami.Selamat berikhtiar.  
~ Azrominaqad,Mkab

Untuk menghilangkan rasa kegatalan pada kulit akibat terkena ulat bulu,di gigit nyamuk dan semut(bukan yg.di anggap berbisa). Caranya;Ambil beberapa helai daun yg.muda atau tua,ramaskan  dan gosok berulang kali atau ikut suka pemakai pd.kulit yg.kena gatal tadi. Insya'Allah akan hilang rasa gatal yang dialami.Selamat berikhtiar.  
~ AHMAD AZHARI BIN MOHD.HUSSIN

semeru(cemumar hitam) -utk halau hantu, rasanya pahit ,bkn utk ulaman.
cemumar(semeru putih) sesuai utk ulaman
~ madkry@yahoo.com

dulu masa kecik2 slalu guna tenyeh kat kaki tak bg cekenet naik masa mai perang snapang bemban dlm utan..
~ jalai

kat kelantan dipanggil pokok semeru, gunanya buat halau antu... antu kecik dan besar pun buleh.. kalau buat ulam best gak, pait-pait lemak.. rasa cam kari pun ada, tapi takde la rasa menthol cam ada sorang budak tu kata... salah pokok tuu.. baik untuk cuci darah.. sooo baik untuk ilmu kebatinan laa..
~ Ahmadzacky

Cemumar- pengalaman saya -Gatal2 pada kulit(dah guna ubat Dr.pon tak berkesan) ambil daun ramas-ramas daunnya dan sapu pada tempat gatal alhmdulilah ok.Pucuk buat ulam bagus TAPI AWAS kalau dah telan ubat antibiotik jgn.cuba-cuba makan daun nya boleh bawa jadi sasau panas badan dan kepala .
~ alatif

Kata tok saya pokok semeru
ni buat halau hantu
~ alia

Boleh dibuat sebagai lapik tunku bila selepas bersalin...& awet muda...tapi jgn ambil berlebihan sebab daun ini panas jika dimakan berlebihan.
~ Iza

Nama lain - CECEREK. Boleh dibuat mandi herba untuk orang lepas bersalin (dicampur dengan apa-apa daun lain yang biasa digunakan untuk mandi herba) untuk menambahkan lagi bau mandian herba tersebut.
~ chullen

saya nak tahu lebih lanjut tentang tanaman jenis ini. saya dari sekolah menengah changlun, saya sekarang ni di form nak buat buku skrap about this plant. please explain it to me
~ suwimol chei

orang kata pucuknya pahit dan boleh hilangkan sembelit
~ bun

rasa memang la pahit siket, tapi sedap woi pasai lemak-lemak pun ada jugak. Buat ulam cicah sambai apa nak kata
~ man

cemumar adalah sesui untuk tenaga batin sama kasiat nya dengan pokok gunciak kalau tak pecaya cubalah
~ ismaali2000@yahoo.sg.com

Banyak di Langkawi didalam kebun getah.Dikunyah daunnya rasa pudina dan menthol, dibuat ulam dan digunakan untuk mengurangkan bau pernafasan.
~ bidinhussin@hotmail.com, Pemandu pelancung alam se

kat kg aku di kedah bersepah, kot ditepi jln nak masuk kg! kalu nk shooting gmbaq dia mai la kg..
~ fina

Org tua2 di kg saya selalu guna utk halau lalat.Atau halau nyamuk dgn cara meramas daun lalu disapu ke badan.Kalau dimakan [ulam] boleh hilang sakit kepala/pening.Saya menanamnya sebagai hiasan depan rumah.
~ vie-kota kinabalu
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Tepus Kesing(12/19/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :57 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan HERBA(239)

Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga melur
bunga ros jepun
Bunga Tanjung
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka telur
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pudina
Pulosari
Pulut-pulut
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Susun kepala
Tebengau
Teja
Telinga Kera
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com