MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM3 anak benih telinga kera
anak benih telinga kera RM9 Anak benh durian belanda
Anak benh durian belanda
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM5 keratan batang bangun-bangun
keratan batang bangun-bangun
RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam RM3 Akar som Jawa
Akar som Jawa
RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren RM9 Benih rose jepun ( campuran).
Benih rose jepun ( campuran).
RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa RM5 benih urang aring
benih urang aring

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. keratan batang sabah snake grass
6. Anak benih Belalai gajah
7. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
8. Anak benih mulberi hitam
9. Benih daun dewa
10. Benih rose jepun ( campuran).
11. Benih stevia
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. keratan batang bangun-bangun
2. anak benih telinga kera
3. Anak benih nenas kerang
4. Anak benh durian belanda
5. Anak benih kecubung
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Halia

Nama Tempatan:Halia
Nama Saintifik:Zingiber Officinale
Nama Lain:Jahe, ginger
Famili:Zingiberaceae
Lokasi dijumpai:seluruh dunia
Asal:India

keterangan:

Halia atau nama saintifiknya Zingiber officinale adalah tumbuhan herba yang paling mudah ditemui. Kebanyakan masakan melayu tradisional menggunakan halia sebagai rempah untuk mewangikan masakan , juga untuk menghilangkan bau sesetengah daging seperti daging kambing dan spesies ikan yang berbau hanyir. Halia adalah tumbuhan dari famili Zingiberaceae. Halia atau zanjabil dalam bahasa arab ada disebut didalam Al-Quran (ayat 17, Surah Al Insan) firman Allah Taala yang bermaksud "Dan mereka dalam Syurga itu,diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil". Halia mudah membiak dengan cara pecahan rizom dan mudah tumbuh dengan subur dikawasan tanah yang mempunyai kelembapan yang tinggi dan mendapat sinar matahari yang cukup.Tumbuhan ini mempunyai batang yang tegak dengan rizom yang tersebar secara mendatar.Besar atau kecilnya halia ditentukan oleh varian spesiesnya. Halia bara mempunyai rizom yang agak kecil berbanding dengan halia yang biasa digunakan dalam masakan selain dari warnanya yang agak kemerahan.Gambar yang dipaparkan disini ialah gambar halia bara.Halia juga mempunyai bunga yang cantik, bunganya muncul dari celah kelopak daunnya dan terdiri dari bunga jantan dan betina.Halia sesuai tumbuh di kebanyakan iklim dan boleh tumbuh pada semua ketinggian.Nama saintifik bagi halia bara ialah zingiber officinale var rubrum

kegunaan:

Halia boleh digunakan untuk merawat penyakit angin dalam badan,muntah-muntah, cirit-birit,sakit perut, rheumatik,melancarkan pengaliran darah, menghangatkan badan dan membantu penghadaman makanan. Ia juga boleh merawat mati pucuk(impoten),keracunan oleh udang,sakit pinggang dan sakit kepala.Untuk rheumatik, halia dibakar, dibersihkan kemudian diparut dan ditampal pada bahagian yang sakit.Untuk mencegah mati pucuk caranya, 2 halia sebesar ibu jari, sebiji limau nipis, sebiji telur ayam kampung, 1 sudu teh serbuk kopi,satu sudu makan kicap,satu sudu makan madu. halia diparut dan dicampur dengan semua bahan diatas dan digaul rata, diamalkan seminggu sekali.untuk sakit pinggang, halia diparut dan dicampurkan dengan asam jawa, kemudian sapu pada pelipis.daunnya boleh juga digunakan untuk sakit kepala dengan cara menumbuknya hingga halus dan ditampalkan pada dahi dan pelipis.untuk cirit-birit dan muntah2 caranya , halia, bunga dan buah pala, jintan putih, 1 gelas santan kelapa dan satu sudu teh minyak kayu putih. semua bahan ditumbuk halus dan dicampur hingga sebati, digunakan sebagai ubat sapu pada perut. bagi ibu yang mengandung , loya dan muntah boleh dikurangkan dengan mengambil seinci hali, sebatang serai, 2,3 kuntum bunga cengkih, kayu manis, masukkan kedalam segelas air mendidih, masukkan seketul gula batu, tutup dan minum pagi dan malam.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Zingiber Officinale
Other Name:Jahe, ginger
Family:Zingiberaceae
Location:
origin:India

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


saya ada mengusahakan tanaman halia dengan skala besar. Kepada sesiapa yang memerlukan input secara consistent. hubungi saya addy.fertigation@gmail.com / 011-32321533. Lokasi, Selangor
~ addy

macam mana mahu buat minyak dya .. cara buat minyak dy ?
~ alya

sedia membekal halia bara rosmpk_k099@yahoo.com. lokasi Kemaman, Terengganu.
~ rosmpkmn

salam kpd Pn Nora
saja nak kongsi cerita yg hampir sama ngan Pn Nora, mem saya pun kalau dalam pantang itu juga resepinya tapi cara masak sikit beza. Halia muda, lada hitam, bwg putih tumbok lumat gaul ngan ikan (1 atau 2 ekor kelar jarang-jarang) dan sumbat juga ke dalam perut ikan tu, letak ikan dalam piring letak dalam kukusan dan masak semasa tanak nasi ngan ricecooker, resepi wajib mem saya dalam pantang dari anak sulong sampai anak ke 9, lepas saya pakaikan bengkong 5 depa kain boleh makan. Alhamdulillah sampai sekarang pinggang masih genting macam kerengge-boleh pakai baju kebaya, tapi saya lebih suka mem pakai baju kurong, kengkawan ramai tak tahu berapa umor mem saya mereka kata awal 30an. mengarutlah saya tahu lah mem saya 48 muda 3 tahun dari saya.
~ BaniMaaruf

Satu masa sya outstation kwsn Sg Telang n Sg Tengelang, pedalaman Pahang, beradu di kepala geretak kayu ujung kampong di hilir kg org asli, satu ari tu sya dok tebang pokok ngan chainsaw nak buat geretak utk 4x4 nyebrang anak sg. tetiba jatoh dahan kayu mati timpa kaki sya, petang tu kaki dah rasa kebas semacam dan mula bengkak malam tu tak dapat tidor berdenyut nyutnyat-nyutnyat nak pakai selipar pun dah tak masok. Dalam dok payah tu Anang kata kita coba bebat ngan halia En.D.... Sya ni org sakit dok dlm utan apa nak kata, asal jangan kerat kaki sya kira setuju je lah. Anang tumbok halia (ni halia tua, bukan halia muda yg pucat tu)sebesar dua ruas jari kemudian gaul sedikit tepong gandum (1/2 sudu nak suroh melekat)pas tu tempek kat kure kaki sya yang membengkak tu lalu barut ngan kain kemas-kemas. Mula tu payah nak tidor dia mari paneh/hangat semacam, kalau tak sabit nak suroh baik bengkak tu rase nak rentap terajang je, tapi apa nak buat kita org sakit ni ok ok gitu la. Bangun tidor pagi esok Alhamdulillah kaki macam tak pernah kena apa-apa kiri kanan sama macam sediakala, tapi Anang kata nak molek malam kikgi kita bebat halia sekali lagi En.D...., sya setuju je lah.
~ BaniMaaruf

halia,lada hitam dan bawang putih dijemur sehingga kering kemudian blender simpan dalam bekas kedap udara dan dimakan bersama nasi sangat sesuai untuk wanita dalam pantang. alhadulillah kita  akan sihat cergas dah jadi amalan saya la ni dah 3 anak.
~ nora

Kat umah sya ada tnm halia isi dia warna itam keunguan. itu pun org bagi msa cari kunyit itam dulu. dia kta ini halia itam. baru tau la khasiat dia.
~ zamtia

Kepada semua pembaca saya ingin bertanya selain halia biasa, halia bara merah ada ke terdapat halia bara hitam ? Pada pagi jumaat 9/10/09 saya ada bercakap dengan seorang pengumpul tanaman herba katanya 3 bulan lepas beliau ada bermimpi lokasinya di kawasan hutan simpanan Pondok Tanjung. Mengikut ceritanya beliau bersama seorang kawan telah ke lokasi namun niat terhalang kerana terlihat seekor ular besar disitu. Mungkin penjaga pokok tersebut.Selepas sembahyang Jumaat 9/10/10 saya terus ke lokasi seperti yang diceritakan.Benarlah cerita beliau berpandukan pokok buluh saya dapat mengagak kedudukan lokasi halia bara hitam tersebut. Masa itu hujan renyai-renyai. Bila teringatkan ular besar serta keseorangan saya mengambil keputusan beredar segera. Satu lagi telahan saja tepat tidak jauh dari situ memang terdapat satu kawasan tempat membuang makhluk halus . Jika benar wujud pokok ini pasti ada rahsia tersembunyi kehebatannya.Jika ada sesiapa tahu atau ada pernah dengar pokok ini sila beri komen untuk kita sama-sama berkongsi maklumat.
~ jentayubisu@yahoo.com

skygate formulator
suite 18, 1st floor,
tingkat teluk kumbar 2,
bandar baru teluk kumbar,
11920 bayan lepas,
pulau pinang.

hotline-017-4266 700.
MR ZECK ( FORMULATOR )

SKYGATE FORMULATOR MAMPU MENCIPTA, MENGHASIL DAN MENGELUARKAN SEMUA PRODUK BERASASKAN HERBA TRADISIONAL MALAYSIA BAGI PENJENAMAAN BARU.
*MAKE YOUR OWN BRAND NOW*
*YOUR FUTURE BEGINNING BY YOUR OWN BRAND*

UNTUK KETERANGAN LANJUT,
SMS KAN NAMA DAN ALAMAT ANDA.
KAMI AKAN MENGHANTAR SENARAI PRODUK YANG KAMI HASILKAN SECARA PERCUMA.
JANGAN TUNGGU LAGI.

~ PROFESSIONAL FORMULATOR

ada tak contact peladang2 halia di sabah..?
~ asrol@jst.com.sg

assalamualaikum...memang betul.Dulu saya sakit pinggang kerana hari hari angkat tong gas dari rumah kerumah naik lori.Sekarang dah ok..halia ubat segala penyakit.Tak percaya cuba try.....wassalam wallahualam.
~ cucu haji mahadi negeri sembilan

sambal halia muda elok untuk wanita dlm pantang,ditumbuk bersama bawang merah,ikn bilis n secubit garam
~ meed, bp jhr

bagi r produk skali.. bru sng nak cari maklumat..
~ kami_kaka

bolehkah saya ingin tahu dengan lebih lanjut tentang persamaan dari segi morfologi tuhau, halia merah dan cekur? adakah ketiga-tiga tumbuhan herba ini hidup dalam persekitaran yang sama?
ingin tahu..
~ equisitophyta86@hotmail.com

saya sedang mencari resepi membuat minyak halia sebagai minyak urut, sila lah kongsi bersama.. minyak halia urut ini mmg bagus utk disapu pada badan terutamanya utk yg mempunyai masalah angin dlm badan...terima kasih, semoga kalian dapat membantu
~ nurule

cam ner nak ekstrak halia utk buat slimming cream?
~ New humanity scientist

assalamualaikum
sy nk th lbh lanjut ttg pokok ni sy nk bt kajian ttg pokok ni

~ hazinah_2003@yahoo.com

halia merah x biasa dengar halia bara adela aku ade tanam berlambak nak contact akule at rafiah72.yahoo.com
~ labu labi

Halia untuk merawat uban
Halia dikatakan berkesan untuk merawat masalah uban . Caranya potong beberapa keping halia nipis-nipis dan rendam dalam madu. Kepingan halia ini dimakan sekeping sehari
~ Admin

saya ada tanam. senang bila nak guna, gali aje tanah kat belakang umah....
~ nz

kat mana nak dapat halia bara nie? susah betul nak jumpa.boleh bg info tak?
~ watie

terimakasih banyak-banyak kepada Admin atasinformasinya tentang halia boleh dipakai untuk merawat uban.Buat melur kalau boleh dapatkan maklumat lebih lengkap lagi.taks
~ ukarz_s@yahoo.com

nama botani bagi halia bara ialah zingiber minor.
~ fajarsiang@yahoo.com

halia hutan(globa panicoldes) macam mana pokok ini?ada sesiapa yang ada gambarnya?
~ fajarsiang@yahoo.com

halia merah ada tak? saya ada tengok halia yang kulit rizomnya berwarna agak kemerahan. kata orang tua nama halia tu halia merah. apa khasiatnya?
~ fajarsiang@yahoo.com

adakah halia berpotensi sebagai bahan aroma terapi?harap dapat maklum balas secepat mungkin.
~ waheed_gloriouzz@yahoo.com

bolehkan halia dibuat pembalut makanan?
~ shida_metal88@yahoo.com

macammana nak tau yang halia boleh lambatkan penuaan ngan dapat hilangkan kelimumur? laman web ini sangat baik kerana saya seorang pelajar yang suka mencari maklumat.
~ khaiyusof

Saya amalkan petua untuk hilangkan loya masa mengandung, memang okey.
~ YMummy

laman web ini bagus cukup lengkap
~ aas

Halia untuk kelemumur
Untuk mengatasi masalah kelemumur pula, halia muda yang telah ditumbuk dilumurkan pada akar rambut.Halia juga dikatakan boleh melambatkan proses penuaan.
~ Admin

halia merah ni banyak di jual ditamu hujung minggu di tempat saya.
~ ima
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Halia(12/11/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :15 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (291)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Kuning Telur
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Dala
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Nenas Kerang
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Telinga Kera
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com