MELUR.COM
Email : support@melur.com

Laman utama |Siapa Kami | Produk | Buku | Komuniti |Buku pelawat |Sertai Kami |
E-books

Shop Amazon - Subscribe & Save Up to 15% on Select Plum Organics Products

Dapatkan naskah anda disini
Google books preview
Beli Buku ini

Daftar baru
ID pengguna:
Kata Laluan:
Produk Pilihan Melur
RM5 Benih hempedu bumi
Benih hempedu bumi RM8 Benih Cekur hitam
Benih Cekur hitam
RM10 keratan batang sabah snake grass
keratan batang sabah snake grass RM8 Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
Pokok jarum tujuh bilah bunga oren
RM8 Benih stevia
Benih stevia RM5 Anak pokok harum sundal malam
Anak pokok harum sundal malam
RM12 Teh herba misai kucing ( Java Tea)
Teh herba misai kucing ( Java Tea) RM8 Benih daun dewa
Benih daun dewa
RM8 Benih kunyit bonglai
Benih kunyit bonglai RM10 Anak benih Belalai gajah
Anak benih Belalai gajah

Lihat lebih banyak produk lagi >>>
10 Produk Paling laris
1. Anak pokok harum sundal malam
2. Benih hempedu bumi
3. Pokok Halau Nyamuk
4. Benih pokok kenerak
5. Teh herba misai kucing ( Java Tea)
6. keratan batang sabah snake grass
7. Benih daun dewa
8. Anak benih Belalai gajah
9. Benih Cekur hitam
10. pudina
11. Benih stevia
12. Benih rose jepun ( campuran). 3 pasu bunga rose je
13. Benih cempaka putih
14. Baba Grower Pot 147mm
15. Anak benih senduduk putih
Mencari Produk ? :

Carian Produk

Pautan menarik

1. Senarai nama saintifik
2.Rawatan Kanser menurut Al-Quran
3.Flowers of Malaysia

Simpanan artikel
1.Migrain dan herba
2.Leuorrhea(keputihan): Masalah yang kerap dialami wanita
3.Herba membantu Senggugut
4.Racun bena putih
5.Mengawal dan menghapuskan bena putih
6.Tip mengatasi dan mencegah sakit kepala
7.Belimbing Besi-Baik untuk pesakit darah tinggi
-sumber Mingguan Wanita April04
8.Penawar Kanser: Pokok Harum Sundal Malam
(Berita dari Mingguan Malaysia Isnin 6 Dis 04)
9.Semaian Herba Hutan
10.Herba Untuk Asma/lelah
11.Kain Bawal fabrik selesa untuk tudung.

Sertai kami di Myherba
Disokong oleh health.groups.yahoo.com
Laporan trafik kami secara terperinci

Melur.com

Promote Your Page Too
5 Produk paling baru
1. Anak benih kecubung
2. Pokok Halau Nyamuk
3. Anak pokok harum sundal malam
4. Anak benih mulberi hitam
5. keratan batang sabah snake grass
Iklan percuma
Direktori Herba
Direktori Pengeluar
Jadual penanaman
Lihat Katalog Melur.com
Pautan Lain
Artikel
Petua
resepi
diskusi
Pengalaman
BLOG PENGARANG
Sertai kami
Hantar artikel anda | Hantar Petua | Hantar Resepi| Senaraikan syarikat

Buah | Herba | Hiasan |Sayur | Semua Tumbuhan |

Jarak pagar

Nama Tempatan:Jarak pagar
Nama Saintifik:Jatropha curcas
Nama Lain:Jarak cina
Famili:
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

pokok jarak ni ada dua jenis, jarak minyak(Ricinus communis L) dan jarak pagar(Jatropha curcas). getah yang terdapat pada batang dan buah(esp buanhya) boleh menyebabkan keradangan kulit disebabkan oleh bahan aktif (sejenis toxalbumin) yang terdapat pada tumbuhan ini.macam kalau kita kena getah bacang tuh le lebih kurang.

kegunaan:

jarak pagar atau jarak cina(Jatropha curcas) selalu digunakan untuk rawatan rambut gugur dengan cara menyapu minyak yang dihasilkan oleh buahnya yang telah matang pada rambut. selain itu ia juga berkesan sebagai penawar penyakit rhuematism. cara rawatannya dengan menumbuk daunnya hingga halus dan dan dicampurkan dengan air panas, letakkan pada bahagian yang sakit dan balut.perubatan moden juga ada menggunakan ekstrak dari biji jarak ini untuk mengubat penyakit seperti hernia, kanser,gonorrhea, lumpuh,siplis dan tetanus(kancing gigi).tapi kat malaysia ni tak de lagi. di cameron tumbuhan ini digunakan untuk mengubat athritis dengan cara meminum air rebusan daun ni.kat columbia pula tanaman ini digunakan untuk mengubat penyakit kelamin. getah pokok jarak ini boleh digunakan untuk mengubat sakit gigi dengan cara menampal pada bahagian gigi yg sakit.

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Jatropha curcas
Other Name:Jarak cina
Family:
Location:
origin:

Description:

Usage:


Beri Ulasan Anda


Ulasan pembaca


salam sy pelajar tahun akhir UiTM dan memerlukan buah jarak pagar untuk projek akhir sy pada semester hadapan...jika ada sesiapa yang giat dalam pokok jarak, sy berminat untuk beli buah jarak pagar ni..
jika ada info atau menjual buah pokok jarak pagar ni boleh email sy di  arinah92@yahoo.com


~ Aai

Apalah masalah kamu semue orang - orang melayu ni? Pokok Jarak ni telah ditanam secara besar -besaran semenjak Zaman Jepun Lagi dan biji jarak hitam ini telah diperah secara paksa oleh tentera jepun kepada semua nenek moyang kite utk dijadikan bahan bakar kenderaan mereka semue.....wallahuallam
~ Jurutera Daerah Hulu.....?

Tuan Jurutera Hulu...? Sekiranya berminat untuk menyambung perjuangan menanam Pokok Jarak bolehlah hubungi kami yang berada di BJESB Rawang Nursery di talian 010 8992811 - hubungi Abg.Leh atau Pak Ucop - 016 3808584....Pokok Jarak Hybrid ini terus berbuah tidak henti - henti....daaa!
~ Chief Task Officer of BJESB

pokok jarak mimang bagus,masa hang kecik2 dulu selalu hang patah kan tangkai daun untuk mendapat kan getah buat main tiup mcm belon,klu tangan atau kaki berdarah patah kan tangkai daun dan sapukan getah pada bahagian yg luka,pasti darahnya berhenti terus,lukapun cepat sembuh,itu pengalaman masa hang kecik2 dulu tak ya pun jumpa doktor
~ tasa

Mak saya kata arwah nenek & moyang saya gunakannya untuk ubati sakit gigi. Getah pd batangnya diletakkan pd gigi yg sakit tu. Jika ada penyakit kulit daunnya ble direbus & buat mandi.
~ Dahlia

daun pokok jarak ni memang bagu... kalau ada bengkak boleh tampalkan saja.. kembung perut pun boleh..tp ada sesiapa tak boleh tolong saya bagi sedikit ulasan ataupun artikel pokok ni untuk saya baca lebih lanjut
~ miz

jarak pagar has been comerciallized as another source of biofuel (biodiesel).sekian time kasih..
~ Amanina UTM

Akum.Semua....,Saya ingin menjual anak pokok jarak berasal dari Indonesia kepada yang berminat.Harga berpatutan.Pengangkutan bolih diuruskan.Pusat Nurseri saya bolih membekalkan sebanyak 10,000 pokok sebulan.Lokasi diRasa,Hulu selangor.email saya  hisamashari@yahoo.com
~ Noorma Zakaria

ade yang berpendapat hasil biodiesel drpd biji jarak kurang berkualiti berbanding kelapa sawit....ade sebarang komen
~ general ejanz

Camne caranye nak proses jadikan minyak? kalau ada sesiapa yang tau sila kongsikan....
~ Beni

Saya ada melihat dalam rancangan di tv indosiar hanya daun ini yang digunakan untuk menguatkan zakar @ membesarkan zakar malah ia juga boleh digunakan membesarkan buah dada. Tetapi ia juga boleh digunakan megecilkan bengkak... so yang nak gunakan tu hati-hati jangan pandai-pandai buat sendiri kerana setiap cara tu ada peraturan dan resepinya yang tersendiri...

~ Ummi salina

To: ~R eo D
Maaf kerana ada perbezaan harga dari Rm1.50 ke Rm3.00.Ini kerana pembekal saya telah menaikan secara mendadak.

Untuk pengetahuan kesemua pokok telah habis dijual.Dan kini saya hanya menjual Biji Jatropha sahaja.Rm70/1Kg = 1Kg@1400Pcs.Minimum order 10Kg.Jika anda berminat sila email pada ff_herbs@yahoo.com
~ F & F Herbs

F&F Herbs, cuba lu citer bebetik sikit, brapa rega benih nih... mulanya wak kater rm1.50 sebatang, pas tu lak rm3.00..mmm da naik ker rega minyak mentah tu?? pls confirm ur price and location, asap..tq!
~ R eo D

bagaimana cara penanaman pokok ini?
~ nieykal@yahoo.com.my

akum..betul ker dia bleh mngeraskan kepala adik kecik?
sgt bgus la camni...
~ aliff

Assalamualaikum,

Pokok ni best giler sebab gov sekarang mengarah kepada bio diesel
http://bestmoneynetwork4u.blogsot.com
http://www.fxdominion.com

~ Hairpuddin

Betul spt kata Jasmie getah jarak ini boleh dibuat ubat ulser mulut.Masa kecik-kecik dulu sekitar 80an duduk kg pula manalah mampu nak beli bonjela.Selain di buat ubat kami juga bermain belon dgn meniup tangkai yg tlh dipatahkan hujung & pangkalnya.Mmmmm seronoknya masa tu.......
~ syahdu

i nak tanye betul ke getah jarak pagar ni tak beracun klu kita guna untuk rawatan dalaman mcm minum & makan? harap2 ada dpt bantu jawab pertanyaan i ye.
~ hope

ADA SESIAPA YANG KULTUR POKOK JARAK? KALAU ADA SESIAPA YANG TAHU BOLEH INFORM KAT SAYA...SBB SAYA BERMINAT....
~ MAS

pokok jarak ni besepah dulu kat tempat aku, orang tak pandang punnn...tiup getah pangkal daunnya kuar belon.. tak tau la pulak buleh sapu getahnya kat

kepala

kasi keras... betul ker.. hehe seram nak try...
~ sham


Sekiranya anda berminat utk membeli pokok ini boleh berhubung melalui e-mail.kos penghantaran adalah ditanggung oleh sendiri.Pihak kami ada lebih dari 10000 anak pokok.
~ ff_herbs@yahoo.com

Company saya ada menjual pokok jarak Pagar @ jatropha dengan harga Rm1.50 sepokok.

Pokok Jatropha kini dikenali sebagai Biodiesel kerana mampu menghasilkan minyak Diesel yang pasti akan digunakan pada masa akan datang.
~ F&F Herbs

Akum.Saya Farrah dr Kampus UNISEL Shah Alam. Actually, my boss-Dekan Fakulti Bioteknologi berminat sesangat dengan pokok jarak pagar yang dikatakan memang berpotensi dalam Biodiesel. Nak tanya, ada tak company u provide pokok jarak? Thanks.
~ FarrahNazuha@unisel.edu.my

kata si abdupm, getah jarak pagar ble kasih kembang & keras zakar, betui ke? tiada kesan sampingan ke? mcm kena radang kena pada kepala zakar,keracunan tau penyakit kulit... sebab setau aku getah jarak pagar ni ada toksik d dalam getahnya..
~ hutp

mana nk dpt pokok jarak pagar ni? kat area KL atau Slangor?
~ cj

org sering keliru antara jarak pagar (jatropha curcas) n jarak minyak (ricinus communis) sbb nama die yg hampir sama. Buah Jarak pagar lebih berpotensi utk penghasilan biodiesel manakala jarak minyak lebih digunakan dlm perubatan.kat m'sia ni sudah dijual minyak dr jarak minyak ni (castor oil) yg diimport dr india..tp minyak dr buah jarak pagar yg sudah diekstrak dan dijual, saya belum jumpa lagi.yg ade pun kat indon..kalo2 sape2 tau minyak ni dah terjual di m'sia, tlg bagitau ek..tq
~ chewa

ade sape2 x kat kawasan umah die banyak pokok jarak ni tumbuh? saya amat perlukan buahnya untuk dibuat kajian..leh x sape2 bagitau kat area mane?leh saya try2 cari nnt..kalo area johor, s'ngor @kedah ke..lg bagus..
~ chewa

ada yang mengatakan pokok ini beracun, tolong clarify..
~ zza

Pokok ni saya tanam dalam pasu.. subur dan tinggi pokoknya. Tak pernah berhenti berbuah. Daunnya saya pakai untuk melapik tungku sewaktu di dalam pantang.
~ haifa

Perbincangan mengenai pokok jarak
~ Nor

Gambar yang ditunjukan tu adalah Ricinus communis
~ sabah

Terima kasih pada sabah , saya dah letakkan gambar yang betul, jatropha curcas
~ Admin

knapa pokok ni jarang ditanam
~ yoyo_cup@yahoo.com

Pokok ni tak ditanam mungkin sebab dia ni jenis yang senang tumbuh meliar cam tu je. Tak de klasss kot pokok nih.
~ Syafiqah

Jarak Pagar atau Jatropha Curcas memiliki kegunaan yang banyak bagi kehidupan manusia,baik sebgai obat-obatan, sebagai minyak nabati, penanggulangan lahan kritis, pupuk tanaman atau makanan ternak. Namun sayang masyarakat belum banyak memperhatikan. Saat ini kami tengah mengembangkan tanaman ini antara lain dengan memperbanyak bibit dan uji coba meninyak nabati. Mohon bantuan dan dukungan bagi siapapun yang berminat untuk program kami ini. Hubungi kami: lixmoel@indo.net.id atau adiyasa@indo.net.id
~ M Hari Mulyadi email: lixmoel@indo.net.id

pn zainah,seluruh pokok nie beracun terutamanya buahnya,sgt toxic iaitu curcin.elakkan anak Pn memakan buah ini. Gejala keracunan adalah cirit birit yang hebat.
~ faisayuzi(Research assistant UiTM)

Saya gunakan daunnya (yang disapu dgn minyak dan dilayurkan) dan tempekkan atas perut bayi utk meredakan kembung perut.
~ zarina

bagus bagus
~

Teruk ke kesan keracunan pokok ni? takut juga sebab dihalaman rumah saya terdapat banyak pokok jarak. Bila anak-anak main, mana tahu ada pula yang termakan buahnya
~ Puan Zainah

Jika saya sakit mulut, ada bintik putih pada bibir dan pedih saya petik satu tangkai daunnya dan sapukan getahnya pada tempat yang sakit lama kelaman keputihan itu hilang seolah ia menutup tempat yang sakit
~ jasmie_my@yahoo.com

Ketika isteri saya dalam pantang saya gunakan daunnya
sebagai lapik tungku, supaya kulit tegang seperti biasa.Masih ada tiga pokok lagi ditempat saya. Cara untuk membiakkannya senang saja samada dengan biji atau ditanam dengan kaeratan batang muda
~ jasmie_my@yahoo.com

teringat masa kecil-kcil dulu...kami panggil pokok belon. biasanya pokok ni kalau mak suruh pergi ambil untuk lapik tunku bersalin.... mesti habis daun ni dipatah-patahkan. getah daun ni boleh ditiup dan keluar seperti belon. seperti air yang kita beli untuk anak2 tu, ditiup keluar belon tak putus-putus tu... best sangat.
~ N.Hasni

Arwah datuk saya tanam jarak di tepi perigi. Getah dari pokok, daun dan buah jarak digunakan oleh arwah datuk saya yang beristeri empat untuk menjadikan kepala budak keciknya kembang, keras dan pejal macam empedal ayam. Caranya, lumorkan kepala budak kecik tuan dengan getah jarak. Amalkan selalu sampailah kepala budak kecik anda jadi pejal macam empedal ayam.(Kematu).Cerita datuk terbukti apabila saya memandikan mayatnya. Power, tak rengek tak ngerang tak sah.
~ abdupm
Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
Tumbuhan paling baru dikomen:Bunga santalia(10/22/2014)



Resepi
Stevia , pemanis gantian gula
Bahan-bahan:
Stevia dan Pengisar kering atau pengisar kopi

Stevia mula dikenali umum sebagai pemanis tanpa kalori  yang boleh menggantikan gula dalam minuman dan masakan. Hakikatnya kita tidak dapat menentukan ketulenan  pelbagai produk stevia yang disediakan di pasaran. Langkah paling selamat ialah dengan menanam dan memproses sendiri stevia untuk menentukan ketulenannya. Video ini menunjukkan cara mudah untuk menyediakan stevia untuk kegunaan di rumah.
Cara Membuatnya:

~Pengirim:Noraida Arifin


Petua
petua untuk ikhtiar penyakit kanser
Bahan-bahan:
Biji aprikot pahit.

Cara:
1. Seorang kawan yang terkena kanser usus mengamalkan memakan 9 biji aprikot pagi , tengahari dan malam sebagai ikhtiar penyakit yang dihidapinya. In Shaa Allah disembuhkan sakitnya.

2. Seorang makcik mengesyorkan sesiapa yang tidak lagi terkena kanser untuk mengambil 3 biji aprikot pahit setiap hari untuk mencegah kanser. caranya dengan makan seperti makan kacang. Memang pahit tapi alah biasa tegal biasa.

~Pengirim:Nor

Pelawat aktif :34 orang
Carian tumbuhan:

Senarai Tumbuhan (287)

Adenium
African Violet
agave
Aglaonema Pride of Sumatera
Aglonema
Akar Ginseng jawa
Akar Pisang / bunga pisang-pisang
Akar tarum
Alfalfa
Allspice
Anggerik Merpati
Anggur
Asam gelugur
Asam kerat lintang
Asam Kerenda
Ati-ati
Bakawali
Balik adap
Bangun-bangun
Baru Cina
Bauhinia
Bawang putih
Bayam
Bayam karang
Bebuas
Belalai Gajah
belimbing pasir 1
Belimbing tanah
Beluntas
Bemban
Berangan
Beri Hitam
Biji Sawi (black mustard seed)
Bluewings
Bonglai
Bonglai putih
Buah Mentega
Buah susu/Avocado
Buddleia
Bunga bawang merah jambu
Bunga Bawang putih
Bunga butang ungu
Bunga Cina / Melur Cina
Bunga Cina oren
Bunga kenanga
Bunga lawang
Bunga Lidah Kucing
Bunga lili putih
Bunga Matahari
Bunga mayang sari
Bunga melur
Bunga melur vietnam
Bunga ribu ribu
bunga ros jepun
Bunga santalia
bunga tahi ayam
Bunga Tanjung
Bunga Tongkeng
Calalily
Cape honeysuckle
Cekur
Cekur Manis
Cempaka
Cempaka Keling
Cempaka telur
Cempaka Wali
Cemumar
Cendawan susu rimau
Cendawan Tiram Kelabu
Ceri barbados
Cermai
chinese honeysuckle
Cucur atap
Cuphea
Dahlia
Dahlia
Daun Dewa
Daun segugur
Delima
Depu Pelanduk
Derhaka Mertua
Dukung Anak
Durian Belanda
Ekor Anjing
Embun tengahari
Fire Flash
Flame violet(green)
French Marigold
Gadis Lompat
Gaharu/depu
Gaillardia
Gajus
Galak tua
Gandarusa
Garuda
Gelam Tikus
Gelenggang
Gora
Gorek
Halia
Hamba Raja
Hempedu beruang
Hempedu bumi
Hujan panas
Inai
Jade Vine
Jambu batu
Jarak Minyak
Jarak pagar
Jarum Mas
Jarum tujuh bilah
Jelai
Jeliti
Jerangau
Jeremin
Jeruju
jerun
jintan hitam
Kacang Malabar
Kacang telang
Kacip Fatimah
Kaduk
kancing baju
Kancing Baju Merah
Kantan
Kapalterbang
Kari
kayu manis
Kecubung
Keladi candik
Keladi Tikus
Kelapa
Kemangi
kembang semangkuk
kemoyang
Kemunting
Kemunting Cina
Kenerak
Kerak-kerak nasi
Kerian
Kermak putih
Kesidang
Kesum
Kesumba
Ketumbar jawa
Ketumpangan air
Kopsia
Krosandra
Kucing galak
Kuku Garuda
Kulim
Kunyit
Kunyit Hitam
Lada Hitam
Laici
Lakum
Larak
Lemba
Lemon Balm
Lempoyang gajah
Lemuju
Lemuni
Lengkuas
Lengkuas geting
Lenjuang merah
letup-letup
Lidah buaya
Limau kasturi
Limau Purut
Lontar
mahkota dewa
Maman Hantu
Maman Ungu
Mambu
Manggis
Mas cotek
Mata Ayam
Matakucing Pingpong
Melada pahit
Memali
Mempelas
Mengkirai
Mengkudu
Mengkunyit
Mertajam
Mexican Hat
Misai ali
Misai kucing
Mulberi
Nam Nam
Oregano
orkid pinang
Paku Tunjuk Langit
Pala
Palas
Pandan wangi
Parisan
Patawali
patikan kerbau
pegaga
Penaga
Perah
Peria pantai
Periuk Kera
Petai
Petai belalang
Petunia
Pokok ajaib
Pokok lelipan
Pokok Manjakani(mempening)
Pokok Nilam
Pokok Tea
Pokok Zebra
Pudina
Puding Mas
Pulosari
Pulut-pulut
Purple Heart
Putat
Rosemary
Rozel
Ruku Hitam
Rumput Israel
Sagu Bemban
Salam
Sambung Nyawa
Sarang semut
Sawi Rana
Sedap Malam
Sehelai setahun
Sekentut
Selada
Selada
Selai Jendela
Selasih
Selasih dandi
Selom
Semalu
Sembung
Senduduk
Senduduk Paksa
Senduduk putih
Senna mekah
Sentul
Sepang
Serai
Serai aceh
Serai Wangi
Setawar
Setawar Putih
Sintok
Sirih
Sri Gading
Stevia
Subang nenek
Sundal malam
Sungkai
Sunset Bell
Susun kepala
Tebengau
Teja
Temu hitam
Temu kunci
Temu lawak
Tenggek Burung
Tepus Kesing
Tepus Tanah
Teratai
Terung asam
Terung Kemar
Terung Ranti
Terung susu kambing
Timun betik
Tomato
Tongkat ali
Tongkat Ali Hitam
Tutup Bumi
Ubat Kurap
Ubi ganyong
Ubi jaga
Ubi Kasur
Ubi sarek
Ulam raja
Ulat Bulu
Urang-Aring
Vanila
Yesterday, today, tomorrow
Zodia

Artikel ini disiarkan untuk pengetahuan am dan tujuan pembelajaran semata-mata, artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Anda disarankan mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang persediaan herba.

Melur.com ialah sebuah laman web persendirian dan tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan atau organisasi atau e-group.

Copyright?Melur.com 2003-2010
email kami di support@melur.com