Posted on

Anggur Brazil (Jaboticaba)

Tanaman yang semakin mendapat tempat di Malaysia ini dipanggil dengan nama anggur Brazil/anggur pohon/anggur batang  atau  jaboticaba. Ia merupakan spesis tanaman dari keluarga Myrtaceae yang berasal dari Brazil. Buah ini juga dikenali dengan nama jabotica, giapuru, sabara,yvapuru dan hivapuru.

Ia dipanggil anggur batang kerana  bentuk dan rasa buahnya yang hampir menyamai rasa anggur. Buanya berwarna hijau ketika muda dan menjadi ungu kehitaman setelah masak. Buahnya menempel pada batang pokoknya. Isinya buanya berwarna putih.

Tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang agak lasak. Ia bole ditanam ditanah tinggi atau renda dan tahan pada cuaca panas atau sejuk. Pertumbuhan yang optima memerlukan cahaya matahari yang cukup pada pagi dan petang. Ia boleh dibiakkan dengan kaedah semaian biji benih. Juga dengan kaedah pembiakan tampang seperti kaedah keratan batang dan tut. Pokok dari semaian biji mengambil masa antara 2 hingga 3 tahun untuk berbuah. Benih yang dihasilkan dari kaeda cantuman mata tunas atau cantuman baji biasanya mengambil masa yang lebih pendek untuk berbuah dan boleh ditanam  dalam pasu. Media untuk tanaman dalam pasu dicadang untuk menggunakan media kompos atau humus. Diameter pasu pula biarla melebihi 60cm untuk pertumbuhan yang sempurna.

 

Pembajaan  menggunakan NPK daun dan bole diberikan sebulan sekali. Baja organik juga boleh digunakan.

 

http://mintainformasi.blogspot.my/2016/02/cara-menanam-anggur-brazil-di-lahan.html

Posted on

Cara buat minyak herba

1. Mula-mula sediakan balang kaca dengan penutup kedap udara.Pastikan balang bersih dan betul-betul kering.Lap kering-kering supaya tiada setitik pun air kerana air boleh merosakkan minyak herba kita.Jangan guna balang plastik.

2. Guna herba kering. Pastikan herba yang digunakan benar-benar kering.herba yang tidak betul-betul kering akan menyebabkan minyak berkulat dan busuk. Herba yang digunakan perlu di cincang kasar sebelum dikeringkan.

3. Minyak yang boleh digunakan ialah minyak zaitun, minyak kelapa atau minyak bunga matahari.Pastikan guna minyak yang asli.Minyak kelapa boleh buat sendiri.

4. Penuhkan balang dengan herba yang telah dikeringkan dan dicincang kasar. Tuangkan minyak hingga memenuhi balang( Menutupi keseluruan herba tadi).

5. Tolak-tolak masuk herba hingga bercampur dengan minyak. Guna chopstik atau pisau senang.Pastikan semua ruang-ruang kosong dipenuhi dengan minyak.Tambahkan minyak jika masih tidak penuh.

6. Tutup balang.Goncang supaya minyak dan herba bercampur sepenuhnya.Simpan di tempat kering dan tidak terdedah pada haba di dalam rumah. Sekali sekala goncangkan. Dalam masa 3 hingga 6 minggu minyak sudah boleh digunakan.

7. Tapis minyak menggunakan kain maslin untuk membuang hampas herba.Masukkan minyak dalam botol kedap udara.
herbsoild
8.Pada suhu bilik minyak herba boleh tahan sampai 1 tahun. Untuk lebih lama, sehingga 2 tahun boleh masukkan kapsul vitamin E yang merupakan pengawet semulajadi.

Posted on

Potensi Moringa Dan Khasiatnya

Moringa (Kacang Kelor )

Pokok Moringa (Kelor)

Oleh Noraida Arifin

Moringa dikenali di Malaysia dengan pelbagai nama vernakular. Di bahagian utara semenanjung  ia dikenali dengan nama Kacang Kelor atau Merunggai. Di bahagian  pantai timur ia lebih dikenali dengan nama Gemunggal. Ia juga dikenali dengan nama Remunggai, Munggai dan nama-nama lain lagi mengikut daerah.  Di luar dari Malaysia ia dipanggil Drumstick tree, Moringa, Horseradish tree, Ben oil tree, Benzoil tree  dan 400 nama vernacular lain mengikut negara. Hakikatnya, ia  merujuk  kepada sejenis tumbuhan dari keluarga Moringaceae. Ia merupakan sejenis pokok yang cepat membesar. Ia boleh mencapai ketinggian antara 10 hingga 12 meter. Diameter batangnya sahaja boleh mencapai sehingga 1.5 kaki. Moringa cepat berbunga. Selalunya jika di kawasan tropika, bunga pertama akan dihasilkan kira-kira 6 bulan selepas ditanam. Walaubagaimanapun ia mungkin lambat sedikit jika di tanam di kawasan yang beriklim lebih sejuk. Bunganya agak wangi berwarna putih kekuningan. Dalam keadaan yang optimum , seperti dalam iklim khatulistiwa, bunganya boleh terhasil sepanjang tahun.

 

Buah Moringa bergantungan pada dahannya. Ia berbentuk panjang dengan kapsul-kapsul yang mengandungi bijinya. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan menjadi coklat gelap apabila matang. Biji benihnya berwarna coklat gelap, mempunyai sayap dan disebarkan melalui angin dan air. Pemangkasan perlu dilakukan setiap tahun untuk terus menggalakkan pertumbuhan pokok moringa.

 

Moringa berasal dari  kawasan selatan lereng banjaran Himalaya, Iaitu kawasan utara Negara India. Ia ditanam kerana kegunaannya sebagai sayur-sayuran. Buahnya yang muda, berbentuk seperti kekacang di jadikan sayuran. Buahnya boleh dicampur ke dalam masakan seperti kari dan dalca. Ia juga boleh direbus dan dijadikan ulam bersama sambal belacan. Pucuknya menjadi sayuran yang sangat sedap apabila di goreng bersama telur.

 

Setakat artikel ini ditulis (2016), India adalah negara pengeluar moringa paling utama dengan penghasilan sekitar 1.1 hingga 1.3 juta tan buah Moringa setiap tahun, meliputi kawasan penanaman seluas 380km persegi. Moringa boleh ditanam sebagai tanaman kekal ataupun tanaman semusim. Ia boleh dibiakkan dengan cara semaian biji benih ataupun keratan batang. Jika moringa di tanam untuk penghasilan pucuknya sebagai sayur-sayuran, jarak penanaman moringa ialah 15 X 15cm atau 20X20cm. Lorong di antara baris diperlukan untuk memudahkan penjagaan pokok dan penuaian hasil. Moringa juga boleh ditanam sebagai tumbuhan pagaran, sekaligus ia boleh dimanfaatkan sebagai sayuran yang sangat berkhasiat dalam gizi makanan kita.

 

Tonton documentari Discovery Channel tentang Moringa di sini.

 

Kegunaan Moringa

Moringa dikenali dengan tumbuhan pelbagai guna kerana hamper kesemua bahagiannya boleh digunakan sebagai makanan. Bahagian tumbuhan ini yang boleh dimakan ialah:

  1. Buahnya yang masih muda. Buah ini juga dikenali dengan nama drumstick kerana bentuknya. Di kawasan Asia tenggara buahnya yang masih muda dimasak bersama kari. Ia dimasak sehingga lembut. Walaupun dimasak lama dengan suhu yang tinggi kandungan vitamin c dalam buah moringa masih tinggi. Buahnya merupakan sumber kepada serat, Kalium, Magnesium dan Mangan.
  1. Bahagian yang paling berkhasiat pada pokok Moringa ialah daunnya. Ia kaya dengan vitamin B, vitamin C , provitamin A. Zat-zat lain yang terdapat pada daunnya ialah beta karotina, vitamin K, Magnesium, Mangan dan protein. Kandungan zat yang terdapat dalam 100g daun Moringa segar yang dimasak menyamai kandungan zat  di dalam makanan-makanan lain yang bergizi tinggi. Daunnya biasa di goreng  dengan sedikit minyak masak seperti penyediaan bayam. Ia juga boleh direbus dan dijadikan sup. Daunnya juga boleh dikeringkan dan dijadikan serbuk dan ditabur  ke dalam sup atau masakan lain.
  1. Buahnya yang telah tua. Biji yang didapati dari buahnya yang telah tua boleh dimakan menta atau dipanggang. Ia mengandungi kandungan vitamin C yang tinggi. Bijinya juga boleh dikunyah untuk membantu melegakan masalah gastrik.
Moringa Oleifera Seeds (1kg)
Biji Moringa
  1. Minyak yang dikeluarkan dari bijinya. Bijinya yang telah tua boleh menghasilkan minyak yang boleh dimakan dan merupakan salah satu alternatif kepada minyak masak yang lain. Minyak yang terhasil dari bijinya yang telah tua merupakan salah satu sumber biodiesel yang berpotensi.
  1. Akar yang diparut dijadikan perisa untuk di tabur atas makanan.
  1. Bunganya juga boleh dijadikan sayuran dan dimasak dengan menggunakan kaedah yang sama dengan pucuknya.

Moringa dari perspektif perubatan herba

Daun Moringa juga kaya dengan anti-oksidan. Sebagaimana yang diketahui umum, anti-oksidan akan membantu badan kita menentang radikal bebas yang menjadi penyebab penyakit seperti kanser, jantung dan kencing manis. Dalam perubatan herba Moringa digunakan:

  1. Sebagai penambah zat untuk masalah kekurangan vitamin terutamanya kepada ibu hamil dan ibu yang sedang menyusukan bayi. Kandungan zat yang tinggi yang terdapat pada daun dan buahnya dapat membantu ibu hamil dan menyusukan mendapat zat tambahan. Tambahan pula cirri pokoknya yang dapat tumbuh pada persekitaran semi arid ( persekitaran panas dan menerima hujan yang sedikit) dapat membantu masalah kekurangan nutrisi di negara-negara miskin.
  2. Menurunkan kandungan gula dalam darah. Dalam satu kajian 30 orang wanita telah diberikan sebanyak 7g serbuk daun moringa setiap hari selama 30 hari. Keputusan kajian mendapati paras gula dalam darah mereka telah menurun sebanyak 13.5 %
  3. Daun, buah dan biji Moringa sebagai penawar radang. Radang atau inflammation berlaku disebabkan oleh tindakbalas semulajadi tubuh kita terhadap jangkitan atau kecederaan. Ianya perlu sebagai satu mekanisme pertahanan badan. Cuma masalah akan timbul apabila radang ini berterusan untuk tempoh yang lama. Kajian membuktikan daun, buah dan biji moringa dapat mengurangkan kesan keradangan. Walaubagaimanapun setakat ini kajian klinikal dibuktikan terhadap haiwan dan tidak dilakukan ke atas manusia lagi.
  4. Daun moringa untuk menurunkan kadar kolesterol.
Daun Moringa

Rujukan

  1. Asian Pac J Cancer Prev. 2014;15(20):8571-6.

 

Produk Moringa Oleifera

  1. Teh Moringa
  2. Serbuk Moringa
  3. Biji Moringa

 

 

Posted on

Khasiat Avocado

Oleh Noraida Arifin

Penanaman avokado dari biji benih lazimnya mengambil masa yang lama untuk menghasilkan buah. Jangan risau , sementara menunggu pokok matang untuk menghasilkan buah banyak manfaat daun avokado yang boleh kita ambil. Daun avokado mengandungi dua sebatian utama ialtu quercetin(60-75%) dan polyphenols. Quercetin dipercayai dapat memelihara tubuh dari penyakit bahaya dengan cara menangkap radikal bebas dan ion-ion logam peralihan. Walaupun agak pahit daun avokado bagus untuk mengawal penyakit kencing manis. Pengambilan teh daun avokado juga dapat menyekat pembiakan beberapa bakteria seperti spesis stafilokokus,pseudomonas,protektus,escherichia.

Selain daripada itu, daun Avokado juga dipercayai dapat merawat batu karang, darah tinggi dan sakit kepala.

Rawatan batu karang menggunakan daun Avokado

Dapatkan 5 hingg 8 helai daun Avokado yang tua( berwarna gelap).Basuh dengan air bersih hingga tiada kotoran. Rebus daun-daun ini dengan segelas air hingga tinggal setengah gelas. Tapis dan minum setiap hari pagi dan petang selama 10 hari. Jika batu karang telah hancur dan keluar( dapat dilihat melalui air kencing) pengambilan herba ini perlu dihentikan.

Daun Avokado untuk melicinkan kulit.

Pucuk Avokado boleh digunakan untuk melicinkan kulit. caranya ialah dengan menumbuk pucuk mudanya hingga hancur dan disapu pada kulit.muka. Selepas 5 hingga 10 minit, bilas dengan air yang bersih. Ia dapat mengecilkan liang-liang roma pada kulit muka.Ia juga dapat membantu melembabkan kulit yang kering.

Daun Avokado untuk melegakan sakit pinggang dan sakit belakang (lumbago)

Cara penggunaannya ialah dengan merebus 5 helai daun Avokado dengan segelas air. rebus sehingga air tinggal separuh gelas. Minum selama 5 hari.

Daun Avokado untuk menghitamkan rambut

Caranya ialah dengan menyapu pucuk Avokado yang telah ditumbuk rata-rata pada rambut. Biarkan selama 10 minit sebelum dicuci.

Daun Avokado untuk mengurangkan bengkak

Caranya ialah dengan meletakkan pucuk avokado yang telah ditumbuk lumat pada bahagian kulit yang bengkak. Balut dan biarkan selama 2 hingga 4 jam.

Daun Avokado untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.

Caranya dengan merebus 5 helai daun Avokado dengan 2 gelas air hingga tinggal 1 gelas. Minum setiap hari hingga tekanan arah turun. Hentikan pengambilan apabila tekanan darah telah normal.

Ini adalah antara beberapa kelebihan daun avokado dalam perubatan herba. Jadi kalau avokado kita lambat berbuah, masih banyak lagi manfaat yang dapat kita peroleh dari pokok ini.

Posted on

Cuban Oregano Sejenis Herba Masakan

Ini adalah Cuban Oregano. Sekali tengok rupanya hampir menyerupai pokok bangun-bangun(Plectranthus amboinicus (Lour.) Spreng) . Tetapi bila disentuh daunnya memang ternyata baunya berbeza sama sekali. Bau cuban oregano sangat saya sukai. Baunya merupakan kombinasi bau oregano, sage dan thyme.Tumbuhan ini mudah didapati di banyak negara kini, namun tempat asalnya ialah dari bahagian selatan benua Afrika.

Cuban oregano juga dikenali dengan nama spanish thyme, Puerto Rican oregano, Indian borage, Mexican mint. Ia mempunyai banyak kegunaan dari segi perubatan serta fungsinya dalam masakan.Didalam masakan kegunaan herba ini adalah sama seperti kegunaan herba sage dan oregano. Ia boleh digunakan untuk menggantikan sage dan oregano. Daunnya digunakan untuk memberi perisa kepada masakan daging terutamanya masakan mexico.

Herba ini paling banyak digunakan di dalam masakan carribean.Daunnya yang segar dikisar bersama herba lain dan digunakan sebagai rempah perapan. Ia juga digunakan sebagai sos salsa.

teh dari daunnya yang segar boleh digunakan untuk melegakan masalah pengadaman , melegakan pernafasan dan melegakan penyakit arthritis.

Untuk ubat batuk pula jus daun segarnya boleh dicampur dengan gula batu atau madu dan digunakan sebagai sirap batuk.Daunnya boleh juga ditumbuk dan disapu ke dada untuk melegakan masalah pernafasan.

Bagi kita yang selalu berada diluar , berkebun, daunnya boleh dijadikan penghalau serangga. Daunnya yang dipecah-pecahkan disapu ke kulit untuk menghalang gigitan serangga.
Nama : Cuban oregano
Nama botani: Plectranthus amboinicus
Keluarga : Lamiaceae

____________________________________

Ayam panggang cuban oregano
(Grilled cuba oregano chicken)

Rasanya saya sudah obsess dengan bau cuban oregano yang pada saya amat menyelerakan. Oleh kerana banyak stok cuban oregano diluar tu saya plan nak buat ayam panggang cuban oregano ni. Google2 resepi terjumpa satu resepi mudah dari ferral kitchen ni. Apalagi…moh le kita try hari ni..menengokkan banyak komen yang kata sedap sangat kat page resepi tu…rasa macam tak sabar pulak nak try.

Ni resepinya yang dah saya translate. Untuk resepi original boleh ke :
http://feralkitchen.com/…/08/31/grilled-cuban-oregano-chic…/

Bahan-bahannya
1. 1/2 cawan minyak zaitun
2. 1/3 cawan bawang merah
3. 1/3 cawan jus limau nipis
4. 1/3 cawan daun ketumbar atau ketumbar jawa
5. 1/4 cawan cuka ( saya gunakan cuka apple cider brand heinz)
6. 2 1/2 sudu makan daun cuban oregano
7. 4 sudu makan bawang putih yang dah di cincang. kalau tak cincang susah nak guna sukatan ni. Agak-agak dalam 4 ulas.
8. 1 sudu makan jintan putih
9. 1/2 sudu makan garam atau ikut rasa masing-masing. secukup rasa.
10. 1/2 sudu makan serbuk lada putih( pepper)
11. 1.5 kg bahagian daging ayam yang tidak bertulang. Kalau nak guna ayam bertulang pun tak ada masalah.

Kisar semua bahan diatas kecuali ayam. Perap ayam dalam peti ais selama lebih kurang 4 hingga 6 jam.Lepas tu bolehla dibakar.

Jom cuba sama-sama