Posted on

Berubat Dengan Madu

Sesungguhnya antara hikmat kebijaksanaan Allah Taala dan rahmatnya kepada manusia ialah Dia mempermudahkan bagi mereka memperoleh madu menerusi binatang lebah .
madu
Allah telah memerintahkan kepada lebah dengan firmanNya:-
 Ertinya
 ” Dan Tuhan engkau telah mewahyukan kepada lebah: ” Buatlah sarang-sarang di bukit2, di pohon2 kayu dan di rumah2 binaan manusia. Kemudian makanlah daripada setiap (macam) buah-buahan (bunga-bungaan) itu dan laluilah jalan-jalan Tuhan engkau yang telah dimudahkan (bagi engkau)Daripada perut-perutnya keluar minuman (madu) yang bermacam warnanya, didalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan manusia”.
(An-Nahl : 68-69)
Sesungguhnya Allah telah mempermudahkan bagi binatang lebah untuk menghisap minuman (Madu)daripada beraneka bunga-bungaan sepanjang pengembaraan antara pokok ke pokok yang berlainan untuk mengumpulkan (semuanya itu) dalam manisan Madu. Dengan cara demikian, Dia mengumpulkan dalam Madu itu khasiat-khasiat binaan vitamin dan bahan2 pengubatan.
Justeru itu kedapatan Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya :
” Jika ada pada sesuatu ubat antara ubat2 kamu itu kebaikan, atau akan mewujudkan kebaikan, maka dia adalah berada pada gurisan pisau pembekam atau berada pada minuman Madu.”
(HR: Bukhari,Muslim dan Ahmad)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Dalam peristiwa ini kesakitan orang itu amat ketara, di mana dalam perutnya terdapat keracunan. Apabila dia minum Madu, maka Madu itu akan bertindak balas dan merasa lebih sakit sementara waktu, dan akhirnya kesakitannya baru tersembuh. Kita hendaklah meyakini kekuatan madu boleh menyembuhkan dengan izin Allah. Justeru itu didapati Rasulullah s.a.w. dan lelaki itu berulang kali mengulanginya, dan demikianlah cara atau dasar perubatan.
 Rasulullah s.a.w. telah pun bersabda:-
ertinya;
” selalulah kamu berubat dengan dua penyembuhan iaitu Madu dan Al Quran.”

(HR; Ibnu Majah dan lain-lain: Mauquuf. Menurut Haithami: Sahih, diriwayat oleh org yg dipercayai- pent.)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Manakala Abu Said Al-Khudri r.a. pula menceritakan: “Bahawa seorang lelaki telah datang menemui  Nabi s.a.w. seraya berkata :-
“Sesungguhnya saudaraku telah mengalami sakit perut ( memulas)”
maka Rasulullah s.a.w. pun bersabda:
” Berilah dia minum Madu”.
Maka lelaki itu pun memberi minum Madu kepadanya.
Kemudian dia (datang lalu) berkata:-
” Sesungguhnya saya telah beri dia minum, tetapi dia makin memulas sakit.”
Maka Rasulullah s.a.w. bersabda lagi, ” Berilah dia minum Madu (lagi).”
Lelaki tadi (pulang dan) memberi minum lagi kepada saudaranya, tetapi masih membawa berita yang sama sehingga Rasulullah s.a.w. tetap juga bersabda seperti yang pertama pada kali ke tiganya. Kemudian lelaki itu datang lagi pada kali keempat, maka Rasullulah s.a.w. masih bersabda lagi:- “Berilah dia minum (lagi).” ( Dia pulang dan datang lagi ) maka dia berkata, “Sesungguhnya saya telah memberinya minum, tetapi dia makin memulas sakit.”
(mendengar demikian) Rasulullah s.a.w. pun lalu bersabda:-
ertinya;
” Benarlah Allah dan dustalah perut saudara engkau”.
Maka lelaki tadi (pulang) memberinya minum Madu lagi, tiba-tiba (baru) dia sembuh
(HR; Bukhari, Muslim, Turmizi dan Ahmad)
Maka Madu itu adalah mengandungi unsur2 makanan yang penting, iaitu unsur (iodin) berupa bahan yang wajib untuk menyediakan hormon bagi kalenjar Ad-Daraqiyyah (perisai kulit), juga unsur (zinc) dan unsur-unsur yang dapat membantu untuk pembentukan bahan pembunuh kuman penyakit dalam kalenjar kemaluan bagi lelaki : iaitu sebagaimana juga dia berfaedah dalam mengubati penyakit2 (limpa) dan penyakit kencing manis.
Madu juga menolong untuk menyekat radang paru2 dan berguna dalam mengubati melecur (sebab terbakar) dan luka-luka (dengan cara menyapunya ke tempat sakit).
Menurut kajian terbaru, di dapati madu merupakan satu-satunya ubat penyembuh hampir bagi seluruh penyakit manusia terutama penyakit dalam perut, sakit dlm dada (sengkak, lelah, batuk, lemah jantung), darah tinggi, barah, lupa, sakit urat, selsema, kurang tenaga, penyakit mata, sakit gigi, luka, bengkak, penghilang bekas jerawat, parut luka, penyeri kulit, utk perampingan dan kesegaran (terutama dimasa menua) dan sebagainya.
Berdasarkan kenyataan ini, alangkah baiknya bagi sesebuah rumahtangga Islam selalu menyimpan dan menggunakan madu2 asli utk keperluan membina kesihatan dan kesuburan tubuh, menahan dari serangan penyakit dan dapat pula mengubati berbagai penyakit yang berhubung dengan mental (utk tenaga ingatan ) dan fizikal, apalagi bila disertai dengan ayat-ayat suci Al-Quran.
dipetik dari buku ……Ubat dan Rawatan cara Nabi s.a.w….Tariq Tantawi
Posted on

Kaduk Pelbagai Guna

Oleh Marlisa Shahrul (koleksi myherba egroup)

daun kaduk
Kaduk-piper sermentosum

 

‘Kaduk naik junjung’ merupakan antara perumpamaan yang amat terkenal dikalangan masyarakat Melayu. Ia menggambarkan sejenis pokok yang realitinya tidak pernah ‘naik junjung’ atau memanjat sebaliknya kaduk sejenis tumbuhan yang hidup melata di persekitaraan rumah dikampung-kampung.

Kaduk dikategorikan dalam keluarga sirih (piperaceace). Asalnya ditemui tumbuh melata di Tanah Besar China sebelum tersebar luas hingga ke nusantara termasuk Tanah Melayu. Walaupun kaduk antara herba yang terpinggir dan tidak dipedulikan namun ia mendapat tempat istimewa disesetengah negara di Asia Tenggara terutama di Thailand dan Vietnam dimana dikenali sebagai Lo Lap di Vietnam dan Bai Cha-Ploo di Thailand. Pokok kaduk mudah ditanam dengan menggunakan akar ataupun keratan batang dan mudah tumbuh dengan subur ditanah gembur dengan persekitaran yang redup dan teduh.Pembajaan dan penyiraman secara teratur dapat mempercepatkan lagi pokok kaduk membiak. Biarpun tergolong sebagai tumbuhan separa tropika dan tropika namun ia mampu hidup subur di negara beriklim sejuk jika diletakkan ditempat berhawa panas. Kaduk adalah tumbuhan yang hidup sepanjang tahun dan bukanlah tumbuhan bermusim.

Secara peribadi saya merasakan pokok kaduk adalah tumbuhan yang cantik dengan daun bewarna hijau pekat berkilat dan berbentuk hati.Ia mengeluarkan bunga kecil bewarna putih yang kemudiannya akan bertukar menjadi biji/buah bewarna hijau atau coklat setelah matang dan bentuknya menyerupai buah mulberi.

Kaduk telah digunakan secara meluas dengan pelbagai kegunaan bergantung kepentingannya bagi sesuatu masyarakat. Bagi masyarakat melayu kaduk sering dimakan mentah sebagai ulam pembuka selera dan bagi sesetengah penempatan kaduk dijadikan sebahagian bahan masakan seperti digulai bersama siput dan sebagainya. Masyarakat Thai pula selain dari dijadikan makanan daun kaduk digunakan sebagai pembalut untuk beberapa jenis masakan tradisional dimana pelbagai jenis bahan seperti kacang tanah,udang kering,bawang merah,halia dan limau nipis dibalut dengan daun kaduk makanan ini dikenali sebagai ‘miang kham’ iaitu sejenis makanan ringan tradisional.

Selain dijadikan pembalut makanan, daun kaduk dijadikan sebagai bahan perasa utama bagi menghilangkan rasa/bau hanyir ikan air tawar selain dari dihiris halus dan dicampur bersama nasi sebagai bahan utama dalam penyediaan ‘nasi kerabu’. Kecantikan daunnya dan aromanya menyebabkan daun kaduk sering menjadi pilihan chef/tukang masak untuk menjadikannya asas perhiasan pinggan sebelum diletakkan lauk-pauk.

Daun kaduk juga mempunyai nilai perubatan tinggi dimana digunakan secara meluas di Vietnam dan China sebagai ubat penawar pelbagai jenis penyakit.Buah kaduk pula mempunyai beberapa bahan kimia seperti alkene,prrole amide,sarmintine dan sarmentosine yang mana unsur alkene telah dibuktikan secara saintifik mempunyai kesan bagi mengecilkan selaput lendir (astrogen). Maka tidak hairanlah mengapa masyarakat melayu sering merawat penyakit batuk asma dengan meletakkan daun kaduk yang dihiris halus dan diramas-ramas ditempelkan ditengkuk,dikatakan dapat juga meredakan ‘batuk malam’ dikalangan kanak-kanak.

Bagi penduduk China, kaduk dimakan bersama nasi bagi menurunkan suhu panas semasa demam dan juga dapat merangsang pencernaan,perkara itu telah didokumenkan oleh Perry didalam bukunya ‘Medicinal Plants of East & Southest Asia’. Dikatakan juga masyarakat di China dan Vietnam merawat demam malaria dengan cara meminum air rebusan sepohon kaduk beserta akarnya 2x sehari. Di Thailand pula akarnya digunakan bagi merawat sakit gigi dan daunnya digunakan untuk merawat sakit perut.

Kaduk juga digunakan dalam perubatan tradisional masyarakat melayu dimana daunnya digunakan bagi mengubati sakit kepala,sakit pinggang dan arthritis. Pengamal perubatan melayu merawat sakit senggugut dengan cara merebus 7 kerat akar kaduk bersama 7 kerat akar daun kesum,secubit kemenyan dan 3 gelas air sejuk direbus mendidih,disejukkan,disaring dan diminum 1x sehari sebelum kedatangan haid.

Masyarakat Indonesia mengubati penyakit lelah dengan mengunyah daun kaduk seperti sirih dan menelan airnya disamping mereka percaya dengan mengamalkan minum air rebusan daun kaduk sebagai pengganti minuman teh setiap hari dapat mengekalkan kesegaran badan dan awet muda disamping dapat menyahkan bau badan yang kurang enak juga sebagai vitamin untuk menguatkan gigi,gusi dan tulang. Cara yang sering digunakan adalah dengan merebus 7 helai daun kaduk tua dengan 2 cawan air hingga mendidih dan air menjadi secawan,saring dan minum 1x sehari setiap hari.Dipercayai juga dengan meminum air rebusan daun kaduk dapat menaikkan seri wajah,maka disana anak gadis disaran meminumnya seawal umur 11 tahun lagi disamping dijadikan minuman khusus bagi bakal pengantin.

Posted on

Kelebihan Daun Bidara Dalam Islam

Oleh Noraida Arifin

   

Ramai antara kita yang beranggapan penggunaan daun bidara (Ziziphus spina-christi) dalam perubatan islam berasal kepercayaan dan penggunaanya secara tradisi dalam masyarakat melayu. Sebenarnya penggunaan daun bidara adalah sunnah Rasulullah SAW. Pohon bidara (sidr) disebut  sebanyak 2 kali dalam kitab suci AlQuran iaitu:

a) Surah Saba, Verse 16:
فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ

Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan kebun yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya, dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara.

b) Surah Al-Waqia, Verse 28:
فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ

Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.

Sebagaimana tumbuh tumbuhan lain yang disebut dalam Al-Quran pasti bidara mempunyai keistimewaan dan khasiatnya yang tersendiri. Tambahan lagi ia disebut sebagai salah satu daripada pohon di dalam syurga.

Daun bidara digunakan untuk memandikan jenazah. Jenazah dimandikan sebanyak 3 kali dan mandian yang pertama menggunakan air yang diramas dengan daun bidara didalamnya.

Hadits Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma tentang orang yang jatuh dari ontanya dan meninggal, Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam bersabda :

اغْسِلُوْهُ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ وَكَفِّنُوْهُ فِي ثَوْبَيْنِ.

“Mandikanlah dia dengan air dan daun bidara dan kafanilah dengan dua baju”. (HR. Bukhary-Muslim).

Hadits Ummu ‘Athiyah tatkala anak Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam meninggal, beliau bersabda :

اغْسِلْنَهَا ثَلاَثًا أَوْ خَمْسًا أَوْ سَبْعًا أَوْ أَكْثَرَ إِنْ رَأَيْتُنَّ ذَلِكَ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ

“Mandikanlah dia tiga kali atau lima atau tujuh atau lebih jika kalian melihatnya dengan air dan daun bidara”. (HR. Bukhary-Muslim).

Untuk wanita pula disunatkan menggunakan daunnya sebagai mandian ketika suci dari haid.
hadits ‘Aisyah bahwasanya Asma` bintu Syakal bertanya kepada Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam tentang mandi Haid, maka Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam menjawab :

تَأْخُذُ إِحْدَاكُنَّ مَاءَهَا وَسِدْرَهَا فَتَطَهَّرُ فَتُحْسِنُ الطُّهُوْرَ ثُمَّ تَصُبُّ عَلَى رَأْسِهَا فَتُدْلِكُهُ دَلْكًا شَدِيْدًا حَتَى يَبْلُغَ شُؤُوْنَ رَأْسِهَا ثُمَّ تَصُبُّ عَلَيْهَا الْمَاءَ ثُمَّ تَأْخُذُ فِرْصَةً مُمَسَّكَةً فَتَطَهَّرُ بِهَا. فَقَالَتْ أَسْمَاءُ : وَكَيْفَ
أَتَطَهَّرُ بِهَا ؟ فَقَالَ : سُبْحَانَ الله تَطَهَّرِيْنَ بِهَا. فَقَالَتْ عَائِشَةُ : كَأَنَّهَا تَخْفَى ذَلِكَ تَتَبَّعِيْنَ أَثَرَ الدَّمِ.

“Hendaklah salah seorang di antara kalian mengambil air dan daun bidara kemudian bersuci dengan sempurna kemudian menyiram kepalanya dan menyela-nyelanya dengan keras sampai ke dasar rambutnya kemudian menyiram kepalanya dengan air. Kemudian mengambil sepotong kain (atau yang semisalnya-pent.) yang telah diberi wangi-wangian kemudian dia bersuci dengannya. Kemudian Asma` bertanya lagi : “Bagaimana saya bersuci dengannya?”. Nabi menjawab : “Subhanallah, bersuci dengannya”. Kata ‘Aisyah : “Seakan-akan Asma` tidak paham dengan yang demikian, maka ikutilah (cucilah) bekas-bekas darah (kemaluan)”. (HSR. Muslim)

Hadits Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu yang diriwayatkan oleh Bukhary-Muslim tentang kisah Tsumamah bin Utsal radhiyallahu ‘anhu yang sengaja mandi kemudian menghadap kepada Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam untuk masuk Islam. b. Hadits Qois bin A’shim radhiyallahu ‘anhu :

أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ أُرِيْدُ الإِسْلاَمَ فَأَمَرَنِيْ أَنْ أَغْتَسِلَ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ

“Saya mendatangi Nabi shollallahu ‘alaihi wa ‘ala alihi wa sallam untuk masuk Islam maka Nabi memerintahkan kepadaku untuk mandi dengan air dan daun bidara”. (HR. Ahmad 5/61, Abu Daud no. 355, An-Nasa`i 1/91, At-Tirmidzy no. 605 dan dishohihkan oleh Al-Albany dalam Shohih At-Tirmidzy 1/187

Beberapa jenis pokok dipanggil bidara dalam masyarakat kita. Namun yang mana satukah bidara yang disebut dalam Alquran dan hadis? Antara jenis pokok yang panggil bidara ialah:

1. Bidara upas – Merremia mammosa

2. Bidara laut- Strychnos lucida

3. Bidara china – Ziziphus jujuba

4. Bidara epal atau epal india atau epal vietnam-Ziziphus mauritiana

5. Bidara kampung/bidara duri-Ziziphus spina-christi

 

 

 

 

Bidara sidr yang disebutkan didalam sunnah ialah bidara yang berduri. Ia.dikenali dengan nama bidara duri, bidara kampung atau bidara arab. Nama saintifik bidara sidr ialah Ziziphus spina-christi.

Posted on

Khasiat Keropok Belinjau

Oleh Marlisa Shahrul

(Koleksi artikel myherba egroup)

Keropok lazimnya diperbuat dari hasilan laut namun bagi masyarakat jawa, keropok dari buah melinjo (belinjau) merupakan makanan kegemaran mereka. Rasanya lemak dan sedikit pahit memang agak berbeza dengan rasa keropok ikan, udang dan sotong yang menjadi pilihan utama masyarakat Malaysia . Bukan buahnya sahaja yang boleh dibuat keropok malah hampir keseluruhan bahagian pokok belinjau mempunyai kepentingan yang tersendiri disamping mengandungi nilai pemakanan dan pengubatan yang tinggi.

Tergolong dalam famili Gnetaceace, dianggap sebagai tumbuhan primitif dari segi botani kerana termasuk dalam kelas Gymnospermae sama seperti pokok pain.Sinonim dengan panggilan Gnetum acutatum dan G.vinosum juga dikenali  sebagai melinjo, Spanish joint fir(En); voekhlaet(Cam) melinjo,belinjo,bagoe(Ins); meninjau,belinjau(Mal); hyinbyin,tanyin-ywe(Mya); bago, banago(Phi); peesae (Tha); gam cay,bet(Vie)bagi sepsis G.gnemon var gnemon dan bagi spesies G.gnemon var tenerum pula : phak miang, phak kariang, liang (Tha). Boleh didapati dalam pelbagai variety dan ditemui di hutan-hutan namun kini telah mendapat perhatian dan mula di tanam secara komersial.Pokok belinjau banyak terdapat di Terengganu dan boleh juga ditemui di Taman Hindhede di Hutan Simpanan Bukit Timah di Singapura. Banyak ditemui tumbuh meliar di Asia Tenggara dan Afrika Barat. Di Malaysia terdapat kira-kira 15 jenis spesis pokok belinjau ditemui namun dua yang paling dikenali iaitu G.gnemon var gnemon  yang mana pokok dan buahnya lebih besar dan sepsis G.gnemon var. tenerum yang lebih kecil saiznya.

Pokok belinjau merupakan pokok uniseks yg menghasilkan dua jenis jambak bunga iaitu kon jantan dan kon betina. Ketinggian pokok ini boleh mencapai sehingga 20m. Batangnya bewarna kelabu dan bercabang-cabang tidak menegak keatas, sebaliknya menjurus kebawah membentuk kon yang cantik dengan daunnya yang berbentuk bulat telur dan hujung meruncing serta melengkok kebelakang.Helaian daunnya berombak dan berkilat serta mempunyai tepi yang licin bewarna merah ketika muda dan kemudiannya bertukar warna kepada hijau tua. Bunganya tumbuh teratur bewarna merah terang dalam lingkaran pada jambak yang berbentuk kon manakala buah atau bijinya berbentuk bujur,panjang dan licin dikelilingi oleh tiga lapisan kulit.

Berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh para saintis, pakar permakanan dan penyelidik perubatan telah menemui daun muda pokok belinjau mengandungi pelbagai khasiat dalam merawat penyakit kulit, mata dan pencegah tumor dan kanser. Dalam 100gm daun muda pokok belinjau memberikan 7% protein,19% karbohidrat dan 11%serat disamping mengandungi vitamin dan zat galian yang amat berguna; 1,680 I.U vitamin A,121mg vitamin C dan 44mg kalsium. Di Thailand sekumpulan para penyelidik tempatan dan Jepun telah menjalankan kajian pada daun muda pokok belinjau dimana ekstrak methanol darinya dikaji keatas sel barah(in vitro) bukan pada manusia melalui Ebstein-Barr Virus ZEBV menemui keberkesanannya dalam mengurangkan risiko kanser. Terbuktilah benar dakwaan masyarakat jawa  bahawa pesan nenek moyang mereka bahawa  dengan mengamalkan makan ulam daun belinjau dapat menguatkan badan dan mencerahkan mata juga memuluskan kulit.

Selain dari berkhasiat, pokok belinjau juga mempunyai banyak kegunaan lain misalnya kulit batang pokoknya yang berserabut boleh menghasilkan sejenis benang yang dapat dijadikan tali pancing dan jala, Sementara batangnya yang keras itu pula dibuat alat perkakas dapur seperti pemarut dan tempat pemotong jug boleh dijadikan sebgi bahan binaan peti simpanan dsbg. Daunnya merupakan ulam popular diAcheh dan Indonesia selain boleh dibuat gulai. Kini kajian telah menemui bahawa bahagian batang pokok belinjau berpotensi diproses menjadi kertas yang berkualiti tinggi. Selain itu buah/biji belinjau mendatangkan hasil pendapatan bagi industri kecil dan surirumah dengan memproeskannya menjadi keropok dan emping lalu dipasarkan secara komersial.

Posted on

Pengusaha Rerama Hijau Di Bukit Mertajam

Sekitar bulan Mei 2016 yang baru lalu, saya dan isteri singgah sebentar melawat sahabat di Kubang Semang, Beliau adalah salah seorang sahabat dalam dunia perniagaan herba dan kami selalu mengikuti perkembanganya. Kami mengenali beliau sekitar 2003-04 dan ketika itu beliau aktif dalam egroup WargaKilang dan MyHerba. Encik Mohd Shukri juga adalah pengasas kepada Syarikat Ees Biotech yang kini beroperasi di Guar Perahu, Bukit Mertajam.

Kini Encik Shukri mengusahakan Guar Perahu Herbal Valley di Bukit Mertajam Pulau Pinang. Kami berkesempatan melawat Herbal Valley dan melihat sendiri perkembangannya. Saya tak pasti berapa keluasan herbal valley beliau. Tapi yg pasti ada banyak tumbuhan herba yg diusahakan di situ. Antaranya rerama hijau, pokok tin, misai kucing dan banyak lagi. Encik Shukri juga mengeluarkan produk herbanya sendiri seperti teh misai kucing dan teh daun rerama. Anda juga boleh membeli ikan telapia merah & keli pada harga yang berpatutan. 

Kami juga dibawa melihat satu lagi lokasi yg sedang dalam pembinaan. Lokasi ini terletak tak jauh dari herbal valley. Di sini Encik Shukri menumpukan kepada rerama daun hijau dan daun merah serta pokok tin. InsyAllah tempat ini akan menjadi tarikan menarik kepada peminat herba yg datang ke Pulau Pinang.

Encik Shukri boleh dihubungi di nombor hp +6019-5407859

Photo-photo Sekitar Herbal Valley

Peta Lokasi Guar Perahu Herbal Valley