Posted on

Teknik penanaman pokok Kurma

kurma-besar

Pengenalan
Kurma merupakan buah yang biasa terdapat di Timur Tengah, dan kebanyakan tanaman yang ditanam di sana atau di utara Afrika boleh berbuah, dan tidak menghairankan kita jika mereka hidup di kawasan iklim panas kering. Untuk penanam Amerika Utara, hanya zon 9 hingga 11 sesuai untuk pokok kurma.
Kurma bukanlah pokok mudah untuk ditanam dan boleh menjadi satu cabaran yang menyeronokkan jika anda mencuba pokok buahan baru di taman anda. Bersedialah untuk bekerja lebih sedikit daripada biasa untk berjaya.
Kurma amat berkhasiat, dan telah menjadi sumber makanan yang penting selama berabad-abad. Buah kurma adalah tinggi dalam serat dan beberapa vitamin B tetapi rendah kalori.

Permulaan tanaman
Pokok kurma adalah sama ada ia pokok jantan atau pokok betina, dan anda akan memerlukan kedua dua jenis pokok dalam usaha untuk mendapatkan buah. Jika anda mahu menanam beberapa pokok, anda boleh mendapatkan buah dengan dengan sepokok jantan dan banyak yang lain pokok betina. Oleh itu, apabila anda merancang lokasi anda untuk kurma, pastikan anda mempunyai ruang untuk sekurang-kurangnya 2 pokok jantan.
Oleh kerana anda memerlukan pokok jantan dan pokok betina, orang umumnya tidak menanam pokok dari biji kerana anda tidak akan tahu JANTINA selama bertahun-tahun. Benih dibeli biasanya dari sesulor pokok (offshoot) yang sedia ada, maka mereka perlu dilabel mengikut jantina mereka.
Pilih lokasi yang cerah , tanah yang sesuai dan subur seperti yang anda lakukan kepada lain2 jenis pokok. Gali lubang yang cukup besar untuk memegang akar. Untuk penanaman yang subur gunakan media berikut:
1) Tanah gembur- 1 bahagian
2) Pasir- 2 bahagian
3) Kompos – 1 bahagian
4) Sekam bakar- 2 bahagian
Masukkan media tersebut dalam lubang. Setiap pokok akan membesar kepada lebih daripada 50 kaki tinggi, dan sehingga 30 kaki.
Seperti yang dinyatakan, anda perlu 2 pokok tetapi oleh kerana anda boleh membuat pendebungaan dengan tangan, anda tidak semestinya perlu untuk menanam pokok-pokok bersebelahan antara satu sama lain jika ruang anda tidak membenarkan.
Walaubagaimana pun perkembagaan teknologi pertanian membolehkan anda membeli debunga pokok jantan sahaja. Sekiranya tiba masa untuk mendebungakan pokok kurma anda, anda boleh saja terus membelinya secara online. Gunakan keyword “beli debunga kurma” di google.

Penjagaan pokok
Kurma adalah pokok yang tumbuh sangat perlahan. Air yang berlebihan akan membunuhnya. Hujan yang tetap biasanya mencukupi, melainkan jika ia telah kering untuk tempoh masa yang panjang .
Pokok kurma TIDAK didebungakan oleh serangga atau burung, tetapi oleh angin, mungkin kerana ia tiada bau dan madu. Dengan hanya beberapa pokok jantan, anda mengambil risiko bahawa tiada pendebungaan dan oleh itu tidak akan menghasilkan sebarang buah. Ini bermakna sebahagian daripada rutin berkebun tahunan anda perlu pendebungaan tangan untuk pokok kurma anda.
Pokok jantan akan menghasilkan sarung debunga. Anda perlu untuk mengumpulnya (ia hanya satu serbuk halus) dan kemudian debu di tabor pada bunga betina sewaktu ia dalam keadaan mekar.

Pembajaan
Pembajaan pokok kurma disyorkan menggunakan 100% organik sebarang jenama. Elakkan penggunaan baja kimia. Ini kerana, seperti juga manusia, kimia mendatangkan kesan sampingan samada reaksi jangka panjang atau respon jangka pendek. Perlu diingatkan, hanya penggunaan baja organik yang TIDAK BERASASKAN NAJIS sahaja.
Anak pokok yang telah mencapai pembesaran kira-kira satu tahun dan sehat, bolehlah di pindahkan ke tanah atau kebun. Melalui pengalaman saya pemindahan anak pokok dari pasu atau poli bag ke tanah agak kritikal dan hendaklah berhati-hati supaya akar-akar tidak cedera. Sekiranya tidak cermat pokok akan terbantut atau mati. Masa penanaman yang paling sesuai adalah semasa musim hujan kerana kelembapan tanah dan cuaca yang kurang panas. Pembajaan peringkat permulaan hanya di gunakan selepas 4-5 minggu di tanam. Pembajaan di lakukan 3 bulan sekali.
Harus di ingat baja hendaklah di tabur 1.5 – 2 kaki dari pangkal pokok atau hujung kanopi daun. Sekiranya ditabur hampir dengan batang boleh mencederakan akar dan menyebabkan pokok bermasaalah dan mungkin membawa maut.
Pokok-pokok di atas mengalami kecederaan akar dan disebabkan baja berlebihan dan ditabur hampir ke bahagian pangkal. Pokok-pokok begini perlu penjagaan lebih rapi untuk memulihkan kembali supaya sehat. Racun kulat dan serangga boleh di gunakan kerana pokok yang lemah mudah mendapat penyakit.

Bekas tanaman
Kurma jenis kerdil memang wujud yang boleh tumbuh di dalam pasu besar, namun ia bukan satu pilihan yang praktikal. Seperti yang dinyatakan, anda perlu mempunyai 2 pokok yang mungkin tidak sesuai jika anda membesar kan kedua dua nya dalam ruang yang kecil.

Hama dan Penyakit
Burung, tikus dan tupai boleh menjadi masalah apabila buah mula masak. Petani biasanya meletakkan beg mesh sekitar gugusan buah kurma supaya mereka boleh masak tanpa dicuri.

Penuaian dan penyimpanan
Anda mungkin perlu menunggu sehingga kurma anda mencapai 4 hingga 7 tahun sebelum anda mula melihat buah. Tetapi jika anda menanam menggunakan benih tissue cultured, maka dalam 2 ke 3 tahun ia sudah berbuah.
Kurma tidak semua masak pada sekali gus walaupun dalam kelompok buahan yang sama, jadi anda akan mempunyai masa menuai beberapa kali sepanjang musim . Setiap pokok kurma boleh menghasilkan 150 hingga 200 paun buah setiap tahun, apabila ia telah matang dalam kapasiti penuh.
Kurma masak apabila berwarna coklat dan lembut, walaupun mereka boleh diambil ketika masih keras dan dibiarkan masak. Tetapi jika anda mempunyai masalah dengan burung memakan buah, penuaian awal mungkin menjadi pilihan yang lebih baik.
Kurma segar boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 2 hingga 3 minggu, atau dibekukan sehingga 4 bulan. Untuk lebih manis (dan lebih tahan lama), anda perlu mengeringkannya bukannya menyimpan segar.
Sebelum keringkan kurma, anda perlu menjadikan ia kepingan setiap satu dengan mengeluarkan biji. Kebanyakan orang menjadikan ia setiap butir kepada 2 keping. Kurma mengambil masa yang lama untuk kering, perlu dikeringkan di dehydrator atau ketuhar. Matahari adalah kaedah yang tidak baik untuk buah yang tebal itu kerana ia boleh mengambil masa lebih daripada 20 jam untuk kering, dan kurma akan menjadi keras apabila kering.
Setelah kering, anda boleh menyimpan pada suhu bilik di dalam bekas kedap udara selama 6 bulan. Simpan bekas dalam peti sejuk, dan ia akan baik selama setahun.

Share this:
Posted on

Pokok Kembang Songsang

kembangsonsang

Kembang songsang menjadi pilihan untuk ditanam sebagai hiasan kerana bentuk bunga yang unik menawan serta warnanya yang garang menyerlah. Ia merupakan sejenis tumbuhan menjalar. Boleh di tanam di dalam pasu atau di tanam terus ke tanah. Struktur menjalarnya menyebabkan ia amat sesuai untuk dijadikan hiasan pada pagar atau pintu gerbang. Bunganya yang cantik juga sesuai untuk dijadikan bunga potong untuk jambangan bunga segar. Jika bunga yang kelopaknya masih belum membengkok ke belakang dipotong , ia boleh bertahan segar selama 8 hari dalam jambangan bunga.

Bunganya mempunyai 6 kelopak yang panjang (lebih kurang 4 cm) dengan bahagian tepi kelopak bunganya berombak-rombak.Ia berbuah , panjang buahnya lebih kurang 6 cm.

Dalam kitab perubatan ayurveda, tumbuhan ini dikenali dengan nama kalihari dan Agnishikha. Ia merupakan herba yang banyak digunakan selama beratus tahun untuk rawatan sakit otot dan sakit sendi. Ia disebut dalam kitab avurveda, Charaka Samhita. Ia juga digunakan untuk rawatan penyakit telinga dan penyakit kulit. Disebutkan ia juga merupakan herba yang digunakan untuk rawatan buasir. Ia juga digunakan untuk mempercepatkan proses kelahiran.

 

Di India akarnya digunakan untuk rawatan bisa ular( di campur dengan herba-herba lain). Pokok ini mengandungi ubi. Ubinya tidak boleh di makan dan boleh menyebabkan keracunan jika dimakan dalam jumlah yang banyak. Ubinya juga boleh menyebabkan keguguran. Ole itu di dalam perubatan ayur veda ia juga dikenali dengan nama Garbhaghatini (pemusnah garbha/kandungan).

Colchicine adalah alkaloid yang diekstrak dari bijinya. Colchicine digunakan dalam perubatan moden Di Afrika dan Asia tumbuhan ini digunakan untuk merawat mati pucuk

Bunga kebangsaan Tamil Nadu,Rhodesia dan zimbabwe

 

 

Rujukan:

  1. https://www.bimbima.com/ayurveda/langali-gloriosa-superba-information-uses-and-warning/51/
  2. https://wannura.wordpress.com/2010/03/10/kembang-songsang-gloriosa-superba-merawat-mati-pucuk/
  3. http://www.prn.usm.my/old_website/mainsite/plant/gloriosa.html
Share this:
Posted on

Kehebatan Moringa Oleifera

moringa-oleifera

Moringa (Kacang Kelor )

moringa

Moringa (Moringa oleifera) dikenali di Malaysia dengan pelbagai nama vernakular. Di bahagian utara semenanjung  ia dikenali dengan nama kacang kelor atau merunggai. Di bahagian  pantai timur ia lebih dikenali dengan nama gemunggal. Ia juga dikenali dengan nama remunggai, munggai dan nama-nama lain lagi mengikut daerah.  Di luar dari Malaysia ia dipanggil drumstick tree, moringa, horseradish tree, ben oil tree, benzoil tree  dan 400 nama vernacular lain mengikut negara. Hakikatnya, ia  merujuk  kepada sejenis tumbuhan dari keluarga Moringaceae. Ia merupakan sejenis pokok yang cepat membesar. Ia boleh mencapai ketinggian antara 10 hingga 12 meter. Diameter batangnya sahaja boleh mencapai sehingga 1.5 kaki. Moringa cepat berbunga. Selalunya jika di kawasan tropika, bunga pertama akan dihasilkan kira-kira 6 bulan selepas ditanam.Walaubagaimanapun ia mungkin lambat sedikit jika di tanam di kawasan yang beriklim lebih sejuk. Bunganya agak wangi berwarna putih kekuningan. Dalam keadaan yang optimum , seperti dalam iklim khatulistiwa, bunganya boleh terhasil sepanjang tahun.

Buah moringa bergantungan pada dahannya. Ia berbentuk panjang dengan kapsul-kapsul yang mengandungi bijinya. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan menjadi coklat gelap apabila matang.Biji benihnya berwarna coklat gelap , mempunyai sayap dan disebarkan melalui angin dan air. Pemangkasan perlu dilakukan setiap tahun untuk terus menggalakkan pertumbuhan pokok moringa.

Moringa berasal dari  kawasan selatan lereng banjaran Himalaya, Iaitu kawasan utara Negara India. Ia ditanam kerana kegunaannya sebagai sayur-sayuran. Buahnya yang muda , berbentuk seperti kekacang di jadikan sayuran. Buahnya boleh dicampur ke dalam masakan seperti kari dan dalca. Ia juga boleh direbus dan dijadikan ulam bersama sambal belacan. Pucuknya menjadi sayuran yang sangat sedap apabila di goreng bersama telur.

Setakat artikel ini ditulis(2016), India adalah  negara pengeluar moringa paling utama dengan  penghasilan sekitar 1.1 hingga 1.3 juta tan buah moringa setiap tahun, meliputi kawasan penanaman seluas 380km persegi. Moringa boleh ditanam sebagai tanaman kekal ataupun tanaman semusim. Ia boleh dibiakkan dengan cara semaian biji benih ataupun keratan batang. Jika moringa di tanam untuk penghasilan pucuknya sebagai sayur-sayuran, jarak penanaman moringa ialah 15X 15cm atau  20X20cm. Lorong di antara baris diperlukan untuk memudahkan penjagaan pokok dan penuaian hasil. Moringa juga boleh ditanam sebagai tumbuhan pagaran, sekaligus ia boleh dimanfaatkan sebagai sayuran yang sangat berkhasiat dalam gizi makanan kita.

 

Kegunaan Moringa

Moringa dikenali dengan tumbuhan pelbagai guna kerana hamper kesemua bahagiannya boleh digunakan sebagai makanan. Bahagian tumbuhan ini yang boleh dimakan ialah:

  • Buahnya yang masih muda. Buah ini juga dikenali dengan nama drumstick kerana bentuknya. Di kawasan Asia tenggara buahnya yang masih muda dimasak bersama kari. Ia dimasak sehingga lembut. Walaupun dimasak lama dengan suhu yang tinggi kandungan vitamin c dalam buah moringa masih tinggi. Buahnya merupakan sumber kepada serat, kalium, magnesium dan mangan.

 

  • Bahagian yang paling berkhasiat pada pokok moringa ialah daunnya. Ia kaya dengan vitamin B, vitamin C , provitamin A. Zat-zat lain yang terdapat pada daunnya ialah beta karotina, vitamin K , magnesium , mangan dan protein. Kandungan zat yang terdapat dalam 100g daun moringa segar yag dimasak menyamai kandungan zat  di dalam makanan-makanan lain yang bergizi tinggi. Daunnya biasa di goreng  dengan sedikit minyak masak seperti penyediaan bayam. Ia juga boleh direbus dan dijadikan sup. Daunnya juga boleh dikeringkan dan dijadikan serbuk dan ditabur  ke dalam sup atau masakan lain.

 

  • Biji yang didapati dari buahnya yang telah tua boleh dimakan menta atau dipanggang. Ia mengandungi kandungan vitamin C   yang tinggi. Bijinya juga boleh dikunyah untuk membantu melegakan masalah gastrik.

Moringa Oleifera Seeds (1kg)

  • Minyak yang dikeluarkan dari bijinya. Bijinya yang telah tua boleh menghasilkan minyak yang boleh dimakan dan merupakan salah satu alternatif kepada minyak masak yang lain. Minyak yang terhasil dari bijinya yang telah tua merupakan salah satu sumber biodiesel yang berpotensi.

 

  • Akarnya yang diparut dijadikan perisa untuk di tabur atas makanan.

 

  • Bunganya juga boleh dijadikan sayuran dan dimasak dengan menggunakan kaedah yang sama dengan pucuknya.

 

Moringa dari perspektif perubatan herba

Daun Moringa juga kaya denga anti-oksidan. Sebagaimana yang diketahu umum, anti-oksidan akan membantu badan kita menentang radikal bebas yang menjadi penyebab penyakit seperti kanser, jantung dan kencing manis. Dalam perubatan herba moringa digunakan:

  1. Sebagai penambah zat untuk masalah kekurangan vitamin terutamanya kepada ibu hamil dan ibu yang sedang menyusukan bayi. Kandungan zat yang tinggi yang terdapat pada daun dan buahnya dapat membantu ibu hamil dan menyusukan mendapat zat tambahan. Tambahan pula cirri pokoknya yang dapat tumbuh pada persekitaran semi arid ( persekitaran panas dan menerima hujan yang sedikit) dapat membantu masalah kekurangan nutrisi di negara-negara miskin.
  2. Menurunkan kandungan gula dalam darah. Dalam satu kajian 30 orang wanita ( rujukan: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13197-012-0859-9) telah diberikan sebanya 7g serbuk daun moringa setiap hari selama 30 hari. Keputusan kajian mendapati paras gula dalam darah mereka terlah menurun sebanyak 13.5 %
  3. Daun , buah dan biji moringa sebagai penawar radang . Radang atau inflammation berlaku disebabkan oleh tindakbalas semulajadi tubuh kita terhadap jangkitan atau kecederaan. Ianya perlu sebagai satu mekasisme pertahanan badan. Cuma masalah akan timbul apabila radang ini berterusan untuk tempoh yang lama. Kajian membuktikan daun, buah dan biji moringa dapat mengurangkan kesan keradangan. Walaubagaimanapun setakat ini kajian klinikal dibuktikan terhadap haiwan dan tidak dilakukan ke atas manusia lagi.
  4. Daun moringa untuk menurunkan kadar kolestrol.

Rujukan

  1. Asian Pac J Cancer Prev. 2014;15(20):8571-6.
Share this:
Posted on

Pelbagai Kegunaan Rosemary

Sebut saja herba rosemary, saya mesti teringatkan hidangan kambing bakar yg diperap dengan rosemary. Fuhh.. boleh terbayang bau dan rasanya. Pokok Rosemary atau Rosmarius officinalis sebenarnya berasal dari Mediterranean.  Tapi sekarang kita dah boleh jumpa di kebanyakkan nurseri pokok terutamannya di Cameron Highland. Harga pun agak berpatutan jugak. Okeh, kali ni saya nak kongsi sedikit info berkaitan dengan pokok Rosemary. Bukan maklumat berkaitan resepi tapi lebih kepada kegunaannya diluar daripada skop sebagai bahan dalam resepi masakan.

Nama Rosemary berasal dari dua perkataan latin iaitu “Ros” yg bermaksud embun (dew) dan “Marinus” yg bermaksud dari lautan (of the sea). Secara umum memang menjelaskan habitat asalnya iaitu di sepanjang pinggiran laut Mediterranean.

Rosemary

 

Tip Penanaman & Penuaian Rosemary

Penanaman

Herba Rosemary perlukan cahaya matahari yang cukup dan tanah yg sederhana lembap. Jadi pastikan tanah sentiasa lembap tetapi tidak terlalu banyak mengandungi air. Boleh ditanam didalam pasu atau atas tanah.

Penuaian

Sekiranya anda selalu menggunakan rosemary dalam masakan, sebaiknya tanamlah beberapa pokok rosemary. Sebab pokok rosemary ni agak lambat membesar. Cantas bahagian atas bila nak guna. Dan mencantas ni pun sebenarnya boleh membantu pokok rosemary agar menjadi lebih rimbun.

Kalau anda nak mengeringkan rosemary utk menghasilkan esential oil, sebaiknya pokok rosemary itu lebih besar & matang. Sebab pokok yg besar mempunyai kandungan pati yg maksima.

Penyimpanan

Seperti teknik pengeringan herba yg lain anda boleh mengeringkan rosemary dengan menggantung keratan-keratan rosemary secara terbalik di tempat yang teduh. Biarkan ia dalam keaddan itu selama 2 minggu. Lepas tu bolehlah dipisahkan daun dari batangnya dan disimpan di dalam bekas yg kedap udara.

 

Kegunaan Rosemary

  1. Infused oil.

Pernah dengar tak infused oil? Atau minyak yg telah diserapi dengan herba dan biasa digunakan dalam aromaterapi. Cara utk menghasilkannya dengan rosemary amat mudah. Mula-mula potong batang rosemary (dgn daun sekali) pada ukuran 3 inci panjang. Sediakan 5 keratan. Lepas tu masukkan ke dalam secawan minyak zaitun dan panaskan pada api sederhana selama 5-7 minit. Sejukkan dan simpan di dalam botol untuk digunakan kemudian. Selain utk aromaterapi, minyak rosemary ni boleh digunakan dlm penyediaan salad.

  1. Madu Rosemary

Sediakan 5 kerana rosemary berukuran 3 inci panjang. Masukkan ke dalam secawan madu dan panaskan pada suhu sederhana selama 5 minit. Biarkan sejuk selama 45 minit. Keluarkan keratan rosemary tadi dan masukkan madu sahaja ke dalam bekas. Madu rosemary sekarang telah sedia utk digunakan.

  1. Minyak Pati Rosemary (Essential oil)

Minyak pati Rosemary boleh membantu melegakan masalah pencernaan, sakit sendi, selesema, sakit kepala dan banyak lagi. Sekarang anda akan belajar cara nak buat minyak pati Rosemary sendiri di rumah. Teknik hampir sama dengan proses menghasilkan infused oil iaitu memasukkan beberapa keratan rosemary ke dalam minyak zaitun. Gunakan ukuran yg sama. Lepas tu masukkan minyak zaitun yg mengandungi keratan Rosemary ke dalam balang kaca dan tutup. Kemudian letakkan balang tadi di bawah cahaya matahari selama 6 minggu. Mudah tak?

  1. Melegakan Hidung Tersumbat

Kalau anda sering mengalami hidung tersumbat dan dada terasa sesak sebab sejuk, mungkin kaedah ini boleh membantu. Panaskan air sehingga mendidih menggunakan cerek atau pot. Tungkan air yg masih mendidih ke dalam mangkuk yg besar. Masukkan lebih kurang satu genggam rosemary dan kacau. Boleh guna rosemary segar atau kering. Ambil tuala untuk menutup belakang kepala dan membongkok ke atas mangkuk tadi. Sedut wap air sehingga 10 minit. Tuala tu tujuannya untuk pastikan anda dapat sedut wap dengan maksimum. Boleh ulang beberapa kali. Rosemary ialah antiseptik semulajadi dan ia membantu melegakan hidung tersumbat.

  1. Melegakan Kesakitan

Rosemary boleh membantu melegakan kesakitan ulu hati atau angin dalam perut dengan mengambilnya dalam bentuk minuman teh rosemary. Minyak rosemary pula boleh digunakan untuk melegakan sakit gigi, enzima, sakit kepala, sakit urat dan gout. Ciri analgesik (melegakan kesakitan) dan anti-keradangan pada rosemary sebenarnya telah dibuktikan secara saintifik malah telah diiktiraf oleh Badan Kerajaan yg bertanggungjawab meluluskan ubatan di German untuk merawat sakit otot dan artritis.

  1. Meningkatkan Tenaga & Kejelasan Mental

Nak mental yg lebih jelas dan keupayaan kognif yg lebih baik? Minum teh rosemary. Ada kajian yg menunjukkan herba ini melambatkan proses penuaan otak manusia. Suatu proses yg secara langsung memastikan anda sentiasa tajam walaupun dah berusia. Bahan kimia yg bertanggungj-awab itu ialah asid Karnosik (Carnosic acid) yg wujud di dalam tumbuhan rosemary. Asid Karnosik ialah sejenis anti-oksidan yg memusnahkan radikal bebas.

  1. Kulit Kepala & Badan Yang Sihat

Minyak pati rosemary (essential oil) boleh digunakan untuk merawat kerengsaan pada kulit seperti jerawat atau enzema. Cuma perlu sapu pada bahagian yg sakit. Bagi merawat kulit kepala pula, campurkan ½ cawan rosemary kering dengan ½ cawan minyak zaitun dan panaskan pada api sederhana seketika. Angkat dan biarkan selama 20 minit. Kemudian tapis minyak zaitun dan isikan ke dalam botol. Gunakan minyak ini sekiranya anda nak merawat kulit kepala yg gatal atau berkudis. Sapukan dgn sekata lebih kurang satu penutup botol minyak zaitun tadi ke kepala dan pastikan kepala anda dilumuri sepenuhnya sehingga ke kulit kelapa. Tutup kepala anda dengan tuala dan biarkan selama 20 minit. Lepas tu basuhlah dengan syampu dan bilas dgn air.

  1. Dedoran Semulajadi

Badan berbau?? Makan lah daun rosemary selalu. Seeloknya tambah dgn beberapa herba lain seperti Selasih dan Pudina. Saya pasti kalau diamalkan selalu anda boleh berhenti daripada menggunakan dedoran yg mengandungi bahan kimia yg mungkin boleh merisikokan kesihatan anda.

  1. Rambut Yang Kuat & Bersinar

Khasiat untuk menguatkan rambut ini memerlukan kombinasi Rosemary & Jelatang (Urtica dioica). Kombinasi ini boleh merawat kelemumur dan melancarkan pengaliran darah yg secara tak langsung menggalakkan pertumbuhan rambut. Tapi kalau payah sangat nak dapatkan pokok Jelatang, sekarang ada banyak produk syampu yg menggunakan kedua-dua herba ini dipasaran.

  1. Nafas Yang Segar & Gigi Yg Sihat

Rosemary mempunyai ciri anti-bakteria dan ia boleh digunakan untuk melawan bakteria di dalam mulut penyebab kepada nafas berbau & kerosakan gigi. Caranya mudah saja, Cuma perlu titiskan minyak rosemary ke dalam ubat gigi harian anda. Ataupun sediakan air pembasuh mulut dengan merebus beberapa keratan rosemary ke dalam 2 cawan air. Boleh diguna utk berkumur.

 

Demikianlah sedikit perkongsian kali ni. Kalau anda nak beli anak pokok Rosemary atau biji benih Rosemary, anda boleh dapatinya katalog kami.

 

 

Sumber: Google

 

 

Share this:
Posted on

Menguruskan Badan Dengan Herba

Anda nak kuruskan badan dengan cara menggunakan herba. Berikut adalah beberapa jenis herba yang boleh diguna sebagai alternatif untuk menguruskan badan. Berkesan ke guna herba nih? Kalau diikutkan kebanyakkan produk menguruskan badan pun menyatakan herba digunakan dalam pembuatan. Jadi tak banyak beza lah dengan produk komersial malah lagi ori.

 

Bagaimana cara herba boleh membantu menguruskan badan? Terdapat herba mempunyai kesan duretik atau julap. Ada juga yang merangsang penghasilan serotonin dalam badan.  Ini membantu mengurangkan keinginan untuk makan. Contoh mekanisma lain ialah seperti caffein yg wujug dalam kebanyakkan herba dan boleh meningkatkan tahap metabolism badan pada tempoh waktu yg singkat.  Mari kita lihat beberapa jenis herba yg boleh membantu mengawal berat badan berlebihan.

 

Halia

Halia mengandungi kandungan nutrisi tinggi dan penting seperti vitamin2, makro & mikro nutrisi. Kandungan seratnya tinggi membantu mengurangkan berat badan. Halia juga boleh membantu kadar pencernaan yg lebih baik melalui peningkatan aktiviti metabolik sehingga 20% berbanding keadaan biasa. Halia juga mengurangkan rasa lapar. Jadi kalau anda nak cuba mengurangkan berat, mulakan la dgn halia.

 

Asam Gelugor

Percaya atau tak asam gelugor juga boleh membantu mengurangkan berat badan. Malah sekarang terdapat produk komersial yg menggunakan asam gelugor sebagai bahan utama. Asam gelugor atau garcinia bertindak menghalang enzim pencernaan dalam badan. Kalau nak tahu dengan lebih lanjut tentang proses dan bahan kimia yg terlibat boleh la tanya Encik Google.

 

Teh Hijau

Teh hijau atau Camellia sinensis diketahui mengandungi anti-oksida yang tinggi. Di antara anti-oksidan  tersebut ialah polyphenols dan vitamin C. Polyphenols adalah sejenis mikronutrisi yg membantu masalah pencernaan, mengawal berat badan dan kencing manis. Dalam satu kajian oleh American Journal of Clinical Nutrition mendapati teh hijau telah mengurangkan berat badan dgn ketara melalui pengambilan 690mg ekstrak teh hijau dalam temph 3 bulan.

 

Koko

Pernah dengar tak biji koko mentah digunakan untuk menghasilkan teh bagi menguruskan badan? Biji koko mentah tidak mengandungi lemak dan kaya dgn nutrisi. Ia bertindak menghalang enzim pencernaan di dalam badan seperti lipases dan amlyases. Biji koko juga meningkatkan penghasilan hormon adiponectin. Hormon ni akan menentukan berapa banyak lemak yg disimpan di dalam badan kita.

 

 

Kesimpulannya ialah terdapat beberapa jenis herba yg terbukti dari segi saintifik membantu mengurangkan berat badan. Apa yg kami kongsikan disini cuma sebahagian kecil sahaja. Seperti biasa, apa yg kami kongsikan bukan nasihat perubatan. Kalau anda bercadang nak cuba menggunakan herba, pastikan rujuk doktor dulu ye. Terutama org2 yg sedang menjalani rawatan seperti kencing manis etc…

 

 

Terima kasih

 

Rujukan:

 

Share this:
Posted on

Tingkatkan Hasil Kelapa Sawit Dengan Baja-Bio W20

BAJA-BIO W20

W20 (dulu dikenali Warisan 2020) ialah baja-bio keluaran LKB yang dirumus menggunakan campuran baja organik dan mikro-organisma terpilih. Tidak seperti baja-bio yang lain, W20 menggunakan mikro-organisma yang dikenalpasti mampu membawa kebaikan kepada tanaman anda. Ianya dikultur secara khas menggunakan teknologi daripada Taiwan. Di antara mikro-organisma tersebut ialah dari jenis fototropik, mikrob asid laktik, yis, mikrob aktinomit dan fungus berfilamen. Baja-bio W20 untuk tanaman kelapa sawit adalah berbentuk serbuk dan dibungkus dalam pek 10kg. Setiap pokok kelapa sawit hanya memerlukan kurang daripada 1kg (sekitar 500 gram) untuk setiap kali pembajaan dan strukturnya dalam bentuk serbuk memudahkan ia larut ke dalam tanah dengan segera. Kuantiti yang sedikit juga membantu memudahkan proses pembajaan serta mengurangkan kos pengangkutan dan penyimpanan. Hanya dengan menggunakan baja-bio W20 anda tidak lagi perlu menggunakan baja-baja lain seperti MOP, RP, TSP, Kieserite, Borate dan lain-lain. Bio-baja W20 akan melengkapkan keperluan unsur-unsur makronutrien dan mikronutrien. Kehadiran mikro-organisma bukan sahaja membantu penyerapan nutrien oleh akar malah ia juga membantu menguatkan daya-tahan penyakit. Hubungi kami untuk maklumat lanjut produk ini.

 

Photo 1a: Baja-Bio W20 dibungkus dalam pek 10kg.

 

Photo 1b: Baja-Bio W20 Ditabur Pada Pangkal Pokok Sawit. Warnanya Yang Cerah Memudahkan Mengenalpasti Pokok Yang Telah Dibaja. Proses Pembajaan Dapat Dilakukan Dengan Pantas.

Prestasi Kelapa Sawit

Baja-bio W20 telah digunakan oleh pengusaha ladang kelapa sawit lebih 10 tahun di Malaysia. Di antara kelebihan menggunakan baja-bio secara umum ialah peningkatan hasil pengeluaran. Bagi baja-bio W20 kewujudan mikro-organisma yang telah dipilih melalui pengkulturan lebih menunjukkan peningkatan hasil serta daya tahan penyakit. Melalui pemerhatian pada hasil plot ujian yang dilakukan bersama beberapa pengusaha-pengusaha, penggunaan baja-bio W20 membantu meningkatkan berat purata tandan. Kelebihan lain yang diperhatikan ialah keupayaan baja-bio W20 membantu pembungaan pokok-pokok kelapa sawit yang terbantut atau "pondan". Kami tidak boleh mendedahkan nama syarikat-syarikat ladang kelapa sawit yang turut serta dalam ujian-ujian tersebut tetapi kami boleh berkongsi sebahagian daripada data-datanya. Lokasi tapak-tapak ujian ini ialah di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Indonesia.

 

Kes 1: Kalimantan, Indonesia

 

Photo 2: Carta-carta Prestasi Baja-Bio W20. Lokasi di Kalimantan, Indonesia

 

Photo 3: Scatter Plot: Panen (Yield) - W20 vs Control

Indonesia merupakan lokasi pengguna baja-bio W20 terbesar disebabkan keluasan ladang-ladang kelapa sawit di situ. Ujian yang dilakukan di sebuah ladang milik syarikat swasta di Kalimantan menunjukkan peningkatan panen (yield) pada bulan-bulan terakhir konsiten dengan peningkatan berat purata buah.

 

Kes 2: Sabah

 

Di antara kesimpulan-kesimpulan daripada ujian ini, penggunaan baja-bio W20 (ketika itu baja-bio Warisan 2020) membantu meningkatkan berat purata tandan daripada 14-15 kg kepada 18kg. Pemerhatian juga mendapati lebih daripada 50% pokok-pokok kelapa sawit "pondan" mula mengeluarkan buah setelah penggunaan baja-bio W20. Malah ada sesetengah kawasan mempunyai jumlah pokok-pokok sawit yang berbuah mencapai 80%.

 

 

Perbandingan Harga

Dari segi kos, baja-bio W20 boleh menyaingi kos penggunaan baja tunggal atau majmuk secara langsung (hubungi kami untuk info harga) dan kos tidak langsung melalui penjimatan pada kos buruh, penyimpanan dan pengangkutan. Baja-bio W20 mengekalkan kuantiti penggunaan sepanjang umur kelapa sawit pada jumlah yang rendah. Kewujudan mikro-organisma yang membantu penyerapan nutrien sehingga 80% menyumbang kepada kelebihan ini. Manakala penyerapan bagi penggunaan baja kimia adalah sekitar 30% dan selebihnya akan hilang.

Photo 4: Jadual Cadangan Pembajaan (baja tunggal) & Kos Semasa

 

Gambar-gambar Yang Menunjukkan Prestasi Baja-bio W20 (Kelapa Sawit)

 

 

Baca info lanjut berkenaan baja-bio W20 untuk tanaman lain disini.

 

Share this:
Posted on

Baja

Baja

Hari ni saya nak kongsi sikit tentang topik baja. Apa itu baja & bagaimana kandungan yg terdapat dalam baja boleh membantu tumbesaran tumbuhan. Kalau ikut tarifan dari wikipedia, baja boleh wujud daripada bahan semulajadi atau pun sintetik. Sekiranya dibekalkan kepada tanah ianya boleh memberi bahan nutrien yang penting kepada tumbuhan. Kita biasa dengar orang sebut baja NPK terutama masa nak beli pokok atau baja. Sebelum saya hurai sikit pasal NPK, saya nak bagitau nutrien-nutrien atau zat-zat yg diperlukan oleh tumbuhan terbahagi kepada tiga utama iaitu a) Nutrien makro b) Nutrien makro sekunder dan c) Nutrien mikro.

Nutrien Makro

Terdiri daripada tiga unsur utama iaitu Nitrogen (N), Phosphorus (P) dan Potassium (K). Saya masih gunakan istilah bahasa Inggeris sebab nak tunjukkan macamana huruf N & P tu datang. Sebab kalau dalam bahasa Melayu Phosphorus ialah Forforus, Dan Potassium pulak Kalium dalam bahasa Melayu. Konfius?? 🙂

Kalau ikut wikipedia, nutrien makro ni diperlukan untuk daun walaupun sebenarnya ada banyak lagi fungsi lain. Jadi disinilah bermulanya istilah baja NPK atau NPK rating. NPK rating digunakan untuk mengkelaskan baja mengikut kandungan ketiga-tiga unsur tadi (NPK).

Contoh baja NPK 10-10-10 bermaksud baja tersebut mengandungi 10% N, 10% P & 10% K mengikut berat. Contoh lain: 23kg baja NPK 16-4-8 mengandungi 3.6kg Nitrogen (16% dari 23kg), 0.9kg Forforus (4% dari 23kg) dan 1.8kg Kalium (8% dari 23kg).

Nutrien Mikro Sekunder

Nitrien makro sekunder pun tidak kurang penting. Nutrien-nutrien ni terdiri daripada Calcium (Ca), Magnesium (Mg) dan Sulphur (S). Ketiga-tiga nutrien ni diperlukan untuk perkembangan akar, bunga, biji serta buah.

Nutrien Mikro

Kategori seterusnya ialah nutrien mikro yang terdiri daripada Copper (Cu), Iron (Fe), Manganese (Mn), Molybdenum (Mo), Zinc (Zn), Boron (B), Silicon (Si), Cobalt (Co) dan Vanadium(V). Nutrien mikro diperlukan untuk menguatkan proses pembesaran, membantu pergerakan air dalam tumbuhan serta mengalakkan pertumbuhan bunga dan seterusnya buah.

 

Jadi macam tu la sedikit sebanyak huraian pasal baja. Ini baru sebahagian saja daripada topik berkenaan baja yang sangat luas. Ada beberapa lagi info tentang baja seperti baja kimia sebatian (compound), baja kimia tunggal (straight), baja kimia campuran, baja organik dan baja bio.

 

 

 

 

Share this:
Posted on

Ubat Semulajadi Untuk Gout

Ubat semulajadi untuk Gout/athritis

Gout merupakan sejenis penyakit yang juga sebahagian daripada penyakit yang dikenali sebagai athritis. Gout menyebabkan pedih membakar, sakit menyengat kerengsaan dan bengkak pada bahagian-bahagian sendi seperti tumit, lutut dan sendi-sendi jari.Jika dibiarkan gout akan menyerang berulang-ulang kali sehingga boleh menyebabkan kerosakan pada sendi, tendon dan tisu.Mengikut statistik, lelaki lebih ramai mengidap gout dari wanita.

Gout berpunca dari asid urik yang terlalu banyak di dalam darah.Jika sekali sekala kandungan asid urik dalam darah tinggi, ia tidak merbahaya kerana badan kita berkeupayaan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan melalui kencing. Akan Tetapi jika keadaan di mana asid urik terlalu tinggi itu selalu berlaku ia akan mengakibatkan asik urik itu berkumpul pada bahagian sendi dan menjadi kristal yang keras.Individu yang mengalami masalah obesiti, mengambil minuman beralkohol, makan terlalu banyak daging dan makanan laut akan menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk mengidap gout. Sesetengah ubat , seperti ubat darah tinggi dan kencing manis yang dipanggil “water pill” juga boleh meningkatkan risiko penyakit gout.

Pelbagai kaedah dan petua digunakan sejak dahulu untuk mengubati penyakit gout. Lama sebelum kemajuan perubatan mengambil tempat dalam masyarakat kita. Cuma kini, atas faktor kesibukan dan kurangnya pengetahuan,ramai pesakit gout memilih rawatan moden berbanding dengan petua tradisional. Berikut adalah beberapa petua yang digunakan untuk penyakit gout dan berkesan untuk individu yang mengamalkannya.

1. Buah kemunting.
Buah kemunting yang masak boleh dimakan begitu sahaja sebagai penawar gout. tiada jumlah atau sukatan tertentu.

2. Daun misai kucing
Daun misai kucing yang dikeringkan dan dijadikan teh boleh membuang toksin melalui pembuangan air kecil. Teh misai kucing boleh dijadikan minuman harian untuk diminum seisi keluarga kerana rasanya yang sedap. Teh ini juga boleh didapati dalam bentuk uncang dikedai-kedai atau farmasi dan selalunya dikenali dengan nama java tea. Teh ini untuk mencegah gout.seeloknya diminum selepas mengambil makanan laut dan makanan lain yang mengandungi kandungan asid urik yang tinggi

3. Ubi kentang.
Petua ini diberikan oleh salah seorang pelanggan nurseri herba saya dan diamalkan oleh beliau sendiri serta terbukti berkesan untuk dirinya. beberapa biji ubi kentang dibersihkan tanpa dibuang kulit.potong dengan pisau (paras) bahagian atas, bawah, kiri dan kanan hingga bahagian dalamnya berbentuk empat segi. Bahagian tengahnya dibuang. Jangan dimakan sendiri kerana bisa untuk gout. rebus bahagian yang dipotong tadi dengan air lebih kurang 1 liter (bergantung pada banyak ubi yang digunakan) tiada sukatan tertentu. setelah mendidih minum dan jadikan minuman harian hingga penyakit berkurangan insyaAllah.

4. Buah keladi candik/keladi merbah
Buah keladi candik yang masaknya berwarna oren terang dan menjadi kegemaran burung merbah menjadi penawar mujarab untuk gout. buanya dimakan beberapa biji(jangan terlalu banyak) sehari sehingga penyakit berkurangan

Share this:
Posted on

Tanaman Selingan Untuk Durian

Tanaman selingan(companion planting) untuk durian

Noraida Arifin

Menanam durian mengambil masa yang lama untuk mendapatkan hasil. Jika benih yang digunakan adalah benih kawin jangkamasa lebih kurang 5 tahun diperlukan untuk mendapatkan hasil pertama.

Menanam tanaman selingan merupakan satu cara untuk mendapatkan hasil lebih awal sementara menunggu pokok durian mengeluarkan hasil. Di dalam kaedah penanaman berbilang-tanaman. Pokok durian dijadikan tanaman antara barisan tanaman pokok kelapa.Antara tanaman selingan yang sesuai ditanam bersama pokok durian ialah pisang, jambu batu, rambutan, limau dan betik.

Pisang selalunya di tanam sebelum pokok durian ditanam. Ia menyediakan teduhan untuk pokok durian dalam 2 hingga 3 tahun pertama. setelah 3 tahun, pisang perlu ditebang untuk memberikan ruang kepada pokok durian untuk membesar sempurna. Pisang yang sesuai menjadi teduhan kepada pokok durian antaranya ialah pisang saba, atau dikenali juga dengan nama pisang kebatu. Ini kerana ketahannya terhadap tanah yang kering dan cuaca yang berubah-ubah.

Penanaman tanaman selingan diantara pokok durian dapat menambahkan hasil pendapatan disamping dapat menjamin kebun durian terjaga dengan sempurna.

Rujukan:
1.http://www.cropsreview.com/durian.html

Share this:
Posted on

Durian

ioi

Durian

Kebelakangan ini pokok durian menjadi antara pokok yang paling ‘hot’ di nurseri kami. Semuanya mungkin berpunca dari menularnya artikel mengenai durian berbuah rendah yang amat popular berasal dari Thailand iaitu Monthong. Berikutan dengan itu sebagai nurseri yang membekalkan benih durian kami mulai dibanjiri dengan pelbagai permintaan dan pertanyaan mengenal pelbagai jenis durian yang kami bekalkan. Artikel ini bertujuan untuk berkongsi maklumat mengenai jenis-jenis durian yang agak dikenali ramai. Ia akan sentiasa dikemaskini dengan penambahan varieti durian.

1. Musang king
Musang king merupakan varieti durian yang berasal dari Malaysia. dikenali juga dengan nama ‘Mao shan wang’ dikalangan kaum cina. Ia mula didaftarkan pada tahun 1993 oleh Encik Wee Chong Beng dari Tanah Merah , kelantan. Mula didaftarkan dengan nama Rajah Kunyit dengan kod D197.

Ciri Buahnya berbentuk bulat bujur, kulit berwarna hijau muda, isi berwarna sangat kuning, isi tebal, rasa lemak, sangat manis dan sedikit rasa pahit. saiz buah sekitar 20cm panjang dan 15.5 cm lebar. Berat purata sebiji durian musang king sekitar 1.8 kg. Bentuk buahnya ovate dengan pangkal buahnya sedikit rata.Panjang tangkai lebih kurang 5 cm. Bahagian hujung buah berbentuk bulat. Pangsanya jelas kelihatan. Sangat senang dibuka apabila ia gugur dan masak sempurna. Ia merupakan buah durian premium yang menjadi kebanggaan Malaysia.

Menanam musang king memerlukan modal yang agak tinggi kerana harga benih durian yang ‘boleh tahan’ berbanding dengan benih buah-buahan lain. Ia boleh menjadi pelaburan yang menguntungkan dengan syarat kita mempunyai ilmu untuk mengenalpasti jenis benih yang betul agar tidak tersalah menanam varieti yang kurang menguntungkan.

1. Setelah pemilihan benih dilakukan dengan teliti, langkah pertama ialah dengan membersihkan tanah dari sebarang rumpai dan pokok-pokok yang mengganggu sinaran matahari. Benih musang king perlu ditanam ditempat yang mendapat sinaran matahari yang penuh.
2. Seterusnya gali lubang bersaiz 50cmX50cmX50cm untuk benih yang berketinggian lebih kurang 1 meter. Sebelum benih di tanam lubang yang telah sedia digali dibiarkan terkena sinaran matahari selama lebih kurang 2 hingga 3 hari bertujuan untuk mematikan bakteria yang terdapat dalam tanah.
3. Buka plastik polibag dan tanam benih pada paras tanah dalam polibag. Jangan menanam sehingga batang pokok tenggelam dalam tanah baru.Ini mungkin boleh menyebabkan batangnya buruk.
4. Sungkupan diperlukan pada bahagian umbi jika penanaman dilakukan di tempat yang terlalu kering seperti ditepi sawah. Ini bertujuan untuk mengelakkan air dari meruap dengan cepat dan mengeringkan benih.Penyiraman perlu dilakukan setiap petang agar benih kekal segar.
5. Setiap bulan baja organik perlu ditabur atau disiram di sekitar batangnya untuk pertumbuhan yang maksimum.
6.Setelah lebih kurang 3 bulan ditanam, bolehlah kita berikan baja kandang seperti tinja lembu atau tinja kambing. Berikan setiap bulan sekali dalam kuantiti sekitar 250g untuk menggalakkan pertumbuhan dan mempercepatkan proses berbuah. Baja kimia NPK juga digunakan.

Untuk penanaman ladang jarak yang paling ideal antara pokok ialah 10MX10M. Namun begitu jarak sekitar 7MX7M juga boleh dipertimbangkan.

Bilangan pokok untuk satu ekar ialah 40 hingga 50 pokok.

Untuk membeli benih musang king sila ke :

http://www.melur.com/…/anak-pokok-durian-musang-king-d197-…/

Rujukan:
1.http://animhosnan.blogspot.my/2011/…/durian-musang-king.html
2.http://belajarberkebun.com/cara-menanam-durian-musang-king.…
3.http://johorkaki.blogspot.com/…/5-tips-untuk-mengenalpasti-…
4.http://psv3.blogspot.my/p/halaman-pertanian.html
5.http://www.utusan.com.my/…/hasil-musang-king-lebih-cepat-1.…
6.http://www.bibitpohondurian.com/p/cara-menanam-bibit-durian…
7. http://www.melur.com/…/Panduan_Pengesahan_dan_Pencirian_Ket…

Share this: