Posted on

Anggur Brazil (Jaboticaba)

Tanaman yang semakin mendapat tempat di Malaysia ini dipanggil dengan nama anggur Brazil/anggur pohon/anggur batang  atau  jaboticaba. Ia merupakan spesis tanaman dari keluarga Myrtaceae yang berasal dari Brazil. Buah ini juga dikenali dengan nama jabotica, giapuru, sabara,yvapuru dan hivapuru.

Ia dipanggil anggur batang kerana  bentuk dan rasa buahnya yang hampir menyamai rasa anggur. Buanya berwarna hijau ketika muda dan menjadi ungu kehitaman setelah masak. Buahnya menempel pada batang pokoknya. Isinya buanya berwarna putih.

Tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang agak lasak. Ia bole ditanam ditanah tinggi atau renda dan tahan pada cuaca panas atau sejuk. Pertumbuhan yang optima memerlukan cahaya matahari yang cukup pada pagi dan petang. Ia boleh dibiakkan dengan kaedah semaian biji benih. Juga dengan kaedah pembiakan tampang seperti kaedah keratan batang dan tut. Pokok dari semaian biji mengambil masa antara 2 hingga 3 tahun untuk berbuah. Benih yang dihasilkan dari kaeda cantuman mata tunas atau cantuman baji biasanya mengambil masa yang lebih pendek untuk berbuah dan boleh ditanam  dalam pasu. Media untuk tanaman dalam pasu dicadang untuk menggunakan media kompos atau humus. Diameter pasu pula biarla melebihi 60cm untuk pertumbuhan yang sempurna.

 

Pembajaan  menggunakan NPK daun dan bole diberikan sebulan sekali. Baja organik juga boleh digunakan.

 

http://mintainformasi.blogspot.my/2016/02/cara-menanam-anggur-brazil-di-lahan.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *